صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / اعلام آمادگی عمان برای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن
اعلام آمادگی عمان برای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن

اعلام آمادگی عمان برای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن

سفیر عمان در آمریکا گفت: اگر تهران و واشنگتن است به میانجی‌گری باور داشته باشند، ما آماده کمک به حل این بحران هستیم.

پرچم عمان

به گزارش کسب و کار نیوز، روابط میان ایران و آمریکا در طول یک سال گذشته از زمان نقض برجام توسط واشنگتن و خروج یک‌جانبه آن از این توافق شاهد تنش بیشتری بوده است. این تنش‌ها به‌ویژه با بازگشت تحریم‌ها علیه کشورمان و سیاست خصمانه آمریکا برای توقف واردات نفت از ایران وخیم‌تر شده است.

این اختلافات در روزهای اخیر حتی تشدید شده است. واشنگتن ابتدای هفته جاری اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر را در واکنش به آنچه تحرکات ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه خواند به خاورمیانه فرستاده است. هرچند که ادعا می‌کند به دنبال جنگ با ایران نیست.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان درباره احتمال وقوع جنگ، با وجود تنش‌ها میان آمریکا و ایران گفته بود: ما خواهان درگیری و تقابل نیستیم اما ما هفت هزار سال را با فرار کردن سپری نکرده‌ایم. ما مقاومت می‌کنیم اما به دنبال جنگ نیستیم. باورمان این است که رئیس جمهور ترامپ خواهان جنگ نیست اما کسانی وجود دارند که برای جنگ فشار می‌آورند. من فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد.

دولت آمریکا همچنین در ادامه رویکرد خصمانه خود چهارشنبه شب اعلام کرد که صادرات فلزات ایران، شامل آهن، آلومینیوم، استیل و مس را در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

این تحریم‌ها ساعاتی پس از آن انجام گرفت که ایران اعلام کرد، قصد دارد اجرای دو مورد از تعهداتش را در توافق هسته‌ای متوقف کند و همچنین به اروپا ۶۰ روز فرصت داد تا برای حفظ برجام یا پیروی از دولت ترامپ تصمیم‌گیری کند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این تصمیم ایران به منزله خروج یا نقض برجام نیست.

همچنین سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان ساعتی پیش از آن گفته بود: هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را به خروج از برجام یا نقض این توافق متهم کند چرا که همه اقدامات ایران از جمله اقدامات اتخاذ شده امروز در قالب برجام بوده است. ما تاکنون از برجام خارج نشده‌ایم اما خروج از این توافق را در دستورکار قرار داده‌ایم و این خروج مرحله به مرحله خواهد بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.