صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / اجرای طرح محله‌محوری در تهران / الزامات ایجاد شهر “زیست‌پذیر”
اجرای طرح محله‌محوری در تهران / الزامات ایجاد شهر “زیست‌پذیر”

در نشست معاون شهردار تهران و دبیرکل متروپولیس مطرح شد

اجرای طرح محله‌محوری در تهران / الزامات ایجاد شهر “زیست‌پذیر”

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در دیدار با دبیرکل متروپولیس از تبادل تجربیات جهانی برای ایجاد یک شهر زیست پذیر در تهران سخن گفت.

شهرداری تهران

به گزارش کسب و کار نیوز و بنابر اعلام شهرنوشت، صبح امروز معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران میزبان «اکتاوی دلا وارگا» دبیرکل و «اگنس بیکارت» مدیر روابط بین الملل اتحادیه کلانشهرهای جهان (متروپولیس) بودند و درباره مباحث مختلفی تبادل نظر کردند.

سکینه اشرفی در این نشست با معرفی ساختار معاونت متبوعش و شورای شهر تهران، معاونت برنامه ریزی را یک معاونت فرابخشی عنوان کرد که در کنار هشت معاونت دیگر و ۲۲ منطقه و ۴۳ سازمان و شرکت مدیریت شهری تهران را پیش می‌برند.

او با اشاره به اقدامات اخیر معاونت برنامه ریزی در زمینه تدوین برنامه سوم پنج‌ساله شهر تهران، هوشمندسازی تهران، ایجاد عدالت، ارتقای رفاه عمومی و حمل و نقل همگانی را اولویت‌های شهر تهران در برنامه سوم توسعه توصیف کرد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه در ایران و تهران مدیریت یکپارچه وجود ندارد و با توجه به پیگیری این لایحه در دولت، عزم شهرداری بر ایجاد مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری است، افزود: این مساله حدود ۱۷ سال است که در دستور کار شهرداری‌ها و دولت قرار دارد، اما با توجه به استقلال قوا و دولتی بودن بسیاری امور در ایران هنوز به مرحله انجام نرسیده است. مایل هستیم که از ظرفیت‌های متروپولیس در این زمینه استفاده کنیم و این لایجه را در دولت پیش ببریم.

اشرفی با بیان اینکه طرحی به نام محله محوری در شهرداری تهران آغاز شده است، گفت: این موضوع در برنامه سوم توسعه شهر تهران به عنوان خردترین واحد توسعه شهری گنجانده شده است که بر اساس آن مشارکت در محله‌ها افزایش پیدا می‌کند و این اقدام در راستای تحقق مدیریت یکپارچه است.

معاون شهردار تهران، ادامه داد: همه این موارد در کنار ایجاد درآمدهای پایدار شهری نیازمند این است که از تجربیات جهانی استفاده کنیم  تا یک شهر زیست پذیر را در تهران ایجاد کنیم.

نگرانی دولت‌ها نسبت به شهرهای بزرگ

«اکتاوی دلا وارگا» هم با بیان اینکه صبحت های شما سبب شده تا درک بهتری از کارهایی که در شهر انجام می شود داشته باشیم، متروپولیس را یک سازمان جهانی با ۱۳۸ عضو عنوان کرد که اعضای آن می توانند فراتر از قالب سازمانی افکار و ایده هایشان را تبادل کنند.

به گفته او؛ متروپولیس یک پلت فرم هم محسوب می شود که با مطالبه گری می تواند برخی طرح های شهری را پیش ببرد. زمانی که بحث انتقال این پیام ها مطرح می شود روی حوزه ها و رویکردهای یکپارچه و حاکمیت های چند لایه متمرکز می شویم. از طرف دیگر رویکردها را نمی توان از یک بعد خاص نگاه کرد و باید به صورت یکپارچه به آنها توجه شود.

دبیرکل متروپولیس؛ با تاکید بر لزوم نگاه فرابخشی به مباحث شهری به این موضوع اشاره کرد که مثلا حمل و نقل فقط محدود به جابه جایی افراد نیست و ایمنی و بهداشت و مسایل دیگر هم را هم در بر می‌گیرد.

«اکتاوی دلا وارگا» با بیان اینکه در متروپولیس شاید واژه یکپارچگی به آن معنا وجود نداشته باشد و سیاست‌های بین بخشی مورد تاکید است، گفت: به همین دلیل است که در مباحثمان به رهبران تاکید می‌کنیم باید بر اساس این رویکرد حرکت کنند.

او درباره رابطه دولت‌های مرکزی و شهرداری‌ها هم توضیح داد: دولت‌ها نسبت به شهرهای بزرگ به دلیل اینکه وزن اقتصادی بزرگی هستند، نگرانی دارند و البته شهرداران شهرهای بزرگ را هم چون شخصیت سیاسی دارند، مقابل خود می بینند. نمی توان گفت میان آنها رقابت وجود دارد اما باید تلاش کرد همکاری های میان دولت ها و شهرداری ها افزایش پیدا کند. به همین دلیل است که در حاکمیت چندلایه تلاش می کنیم تعاملات‌مان را در جهت عمودی و افقی افزایش دهیم.

دبیرکل متروپولیس تجربیات شهرداری تهران در واگذار کردن اختیارات به مدیریت شهری را خوب توصیف کرد و گفت: اما مدل واحدی در این زمینه وجود ندارد.

«اکتاوی دلا وارگا» درآمدهای شهری را بسیار مهم عنوان کرد و پیشنهاد داد که در متروپولیس می توانیم با شهرداری تهران درباره منابع جدید درآمدی بحث و تبادل نظر کنیم.

به گفته او؛ مشکلات فقط مخصوص شهرداری تهران نیست و همه شهرهای بزرگ دنیا با این مشکلات روبرو هستند. مثلا یکی از مهم ترین مسایل، کاربری زمین است که شهرداری ها با قیمت پایین به بخش خصوص می فروشند و این برای شهرداری درآمدی کوتاه مدت است و پایدار نیست.

دبیرکل متروپولیس با اشاره به مالیات و عوارض شهری اظهار کرد: باید درآمدهای حاصل از این بخش افزایش پیدا کند. البته شهروندان در مقابل افزایش مالیات و عوارض مقاومت می کنند که باید به آنان آموزش و آگاهی داد که در قبال این افزایش ها، خدمات بهتر و بیشتری به آنان ارایه می شود.

«اکتاوی دلا وارگا» افزود: سازمانی به اسم FMDV داریم که یک مجمع در حوزه حمایت از توسعه شهری است و ایده های جدید در حوزه کسب درآمد در آن مطرح می شود که یکی از مراکز آموزشی آن در مشهد قرار دارد که نمایندگی این سازمان در خاورمیانه است.

او معتقد است؛ سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های حمل و نقل باید همراه با فرهنگ سازی عمومی باشد. مانند ممنوع کردن تردد خودروها در برخی معابر یا افزایش هزینه پارکینگ‌ها. محدودیت در تردد خودروها باید همراه با افزایش پیاده راه‌ها برای شهروندان باشد. نکته دیگر این است که در بحث حمل و نقل باید استفاده از خودروهای شخصی نسبت به حمل و نقل عمومی هزینه بیشتری داشته باشد. در واقع باید به شهروندان نشان داد که سامانه حمل و نقل عمومی مورد اطمینان و سالم در شهر وجود دارد.

دبیرکل متروپولیس با اشاره به تازه‌ترین مطالعه‌ای که دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن درباره شاخص‌ها انجام داده، گفت: این مطالعه نشان داده که این نیست که همه شهرها همه شاخص های مورد نیاز را داشته باشند. درواقع برخی شهرها هستند که حتی شاخص ها ابتدایی مانند  آمار جمعیتی به روزی ندارند. باید داده‌های مربوط به شهرهای مختلف را منتشر کرد؛ چرا که هیچ گونه سیاستگذاری بدون داده و اطلاعات انجام نخواهد شد.

استفاده از تجربه جهانی در چابک‌سازی شهرداری

در ادامه اشرفی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران اظهار کرد: حدود ۱۰ سال پیش، شهرداری تهران یک مرکز رصد و آمار را در تهران ایجاد کرد. البته شاخص‌ها در برنامه سوم توسعه در حال تدوین است و به زودی نهایی می‌شود.

او ادامه داد: قصد داریم تغییراتی در ساختار و سازمان شهرداری تهران در راستای مدیریت یکپارچه انجام دهیم، اما می‌خواهیم از تجربیات دیگر شهرهای بزرگ برای داشتن سازمانی چابک و فعال هم استفاده کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌بینی ۲۶ همت درآمد از محل جرایم در بودجه سال ۱۴۰۳ + جدول

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس جداول بخش دوم لایحه بودجه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.