صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / انتقاد اعضای شاخص حزب حاکم ترکیه از ابطال نتیجه انتخابات استانبول

انتقاد اعضای شاخص حزب حاکم ترکیه از ابطال نتیجه انتخابات استانبول

ابطال نتیجه انتخابات شهرداری استانبول پس از واکنش‌های احزاب اپوزیسیون ترکیه، حال با مخالفت چهره‌های مهم حزب حاکم نظیر نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری پیشین ترکیه روبه‌رو شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از این که کمیسیون انتخابات ترکیه تصمیم به ابطال نتیجه انتخابات شهرداری استانبول و برگزاری انتخابات مجدد گرفت، صدای مخالفت احزاب اپوزیسیون ترکیه بلند شد. این اقدام تنها با اعتراض اپوزیسیون روبه‌رو نشد و در میان صفوف حزب عدالت و توسعه نیز شکاف انداخته است. احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر و عبدالله گل، رئیس‌جمهوری پیشین ترکیه در توئیتر به تصمیم کمیسیون انتخابات اعتراض کردند.

داوداغلو تأکید کرد که انتخابات عادلانه، ستون دموکراسی و احساس همبستگی میان شهروندان است. او در توئیتر نوشته است: تصمیم کمیسیون انتخابات متناقض با قانون و روش‌های جاافتاده است و به این احساس آسیب وارد می‌کند.

به گزارش دویچه‌وله، رئیس‌جمهوری پیشین ترکیه نیز در توئیتر نوشته است: افسوس، ما حداقل پیشرفت را هم نداشته‌ایم.

در انتخابات شهرداری‌های ترکیه حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان، شهرداری استانبول را به رقیب خود، اکرم امام‌اوغلو از حزب مردم جمهوری‌خواه باخت اما علیه نتایج انتخابات به کمیسیون انتخابات شکایت کرد. لغو نتیجه انتخابات در پایان ماه مارس از سوی کمیسیون انتخابات در حقیقت به درخواست حزب عدالت و توسعه انجام شد.

در پی این تصمیم کمیسیون انتخابات، اپوزیسیون ترکیه این شیوه حزب حاکم به رهبری اردوغان را «دیکتاتورمنشانه» خوانده که با این کار خود، اراده مردم را زیر پا می‌گذارد.

انورسال ادی‌گوزل، معاون رئیس حزب مردم جمهوری‌خواه در یک توییت به طعنه نوشته است: پیروزی بر حزب عدالت و توسعه امری است غیر قانونی.

او افزود: این سیستمی که اراده مردم را پایمال می‌کند و به قانون بی‌اعتناست، نه دموکراتیک است و نه مشروع، بلکه دیکتاتوری ناب است.

به گزارش آناتولی، شورای عالی انتخابات ترکیه با قبول اعتراض حزب عدالت و توسعه به نتایج انتخابات شهرداری استانبول، رأی به ابطال نتایج رأی‌گیری و برگزاری مجدد آن در تاریخ ۲۳ ژوئن داد.

در جلسه این شورا، اعضا با بررسی اعتراض‌ها به انتخابات شهرداری استانبول با ۷ رأی موافق در مقابل ۴ مخالف نتایج این انتخابات را باطل اعلام کردند.

بر اساس رأی صادره احزاب شرکت‌کننده در انتخابات ۳۱ مارس حق شرکت در انتخابات مجدد را خواهند داشت و با کاندیداهای قبلی در این انتخابات رقابت خواهند کرد. فهرست رأی‌دهندگان بدون تغییر و همانند فهرست انتخابات ۳۱ مارس خواهد بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.