صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / ” کاهش تعهدات برجامی ایران ” از نگاه رسانه‌های عربی
” کاهش تعهدات برجامی ایران ” از نگاه رسانه‌های عربی

” کاهش تعهدات برجامی ایران ” از نگاه رسانه‌های عربی

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و اعمال حقوق خود از امروز پایبندی به برخی تعهدات برجام را متوقف می کند، این اقدام جمهوری اسلامی ایران بازتاب گسترده ای در سانه های عربی به دنبال داشت.

روزنامه های عربی

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز (چهارشنبه) در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه امروز ۱۸ اردیبهشت ماه درست یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و از زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، اظهار کرد: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی را به عرض ملت ایران برسانیم؛ از امروز فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کنیم.

شورای عالی امنیت ملی نیز با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

شبکه الجزیره در این باره نوشت: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ابتدای ورودش به مسکو اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شود اما اجرای برخی بندهای ان را متوقف می‌کند.

این شبکه قطری نوشت که یک منبع در ریاست جمهوری فرانسه نیز اعلام کرده است که اگر ایران به برجام پایبند نباشد مجبور به از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران می‌شویم. ما به ایران اعلام کردیم که نباید برجام را نقض کند و پاریس امیدوار است که تهران چنین اقدامی اتخاذ نکند.

همچنین شبکه العربیه نوشت: ایران بطور رسمی برخی تعهدات هسته‌ای را معلق کرد و وزارت خارجه این کشور به سفرای انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه اعلام کرد که اجرای برخی بندهای توافق هسته‌ای را متوقف می‌کند.

این شبکه سعودی در ادامه به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان پرداخت و نوشت که رئیس جمهور ایران در پیام‌هایی به رؤسای ۵ کشور اعلام کرد که ایران از امروز دیگر اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین به کشورهای دیگر نمی‌فروشد.

روسیا الیوم در این رابطه نوشت که شورای عالی امنیت ملی ایران به سفرای پنج کشور روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین اعلام کرد که اجرای برخی تعهدات برجام را متوقف می‌کند.

در این راستا شبکه السومریه نیوز عراق نوشت: ایران اعلام کرد که اجرای برخی تعهدات برجام را متوقف می‌کند و اگر ۵ کشور دیگر باقی مانده در برجام هیچگونه اقداماتی اتخاذ نکنند، ایران گام دیگری اتخاذ خواهد کرد.

اسپوتنیک عربی نیز نوشت: رئیس جمهور ایران اعلام کرد که فروش آب سنگین و اورانیوم غنی سازی شده را به مدت ۶۰ روز متوقف می‌کند و اگر پنج کشور عضو برجام هیچ‌گونه اقدامی اتخاذ نکنند ایران دو گام دیگر اتخاذ خواهد کرد.

شبکه لبنانی المیادین در این باره نوشت: ایران به کشورهای عضو برجام ۶۰ روز فرصت داد تا تعهداتشان را اجرا کنند.

این شبکه در ادامه به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و بیانیه شورای عالی امنیت ملی پرداخت.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در این باره نوشت: ایران اعلام کرد که اجرای برخی تعهداتش به توافق هسته‌ای را متوقف می‌کند.

این روزنامه عربی در ادامه به سخنان حسن روحانی و بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران پرداخت.

پایگاه خبری العهد لبنان نیز در این باره نوشت: ایران اقدام کرد؛ کشورهای عضو برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود فرصت دارند.

این پایگاه خبری در ادامه به بیانیه شورای عالی امنیت ملی و سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پرداخت.

روزنامه العربی الجدید در این باره نوشت: یک سال پس از خروج واشنگتن از برجام، تهران تصمیم گرفت که برخی پایبندی‌های خود به برجام را متوقف کند.

این روزنامه که مورد حمایت قطر است در ادامه به اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در این رابطه پرداخت.

اسکای نیوز عربی نیز در تیتری مشابه نوشت: یک سال پس از خروج آمریکا از برجام ایران تصمیم گرفت که برخی تعهدات خود به برجام را متوقف کند.

روزنامه مصری الیوم السابع نیز در این باره نوشت: ایران به سفرای پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه اعلام کرد که اجرای برخی تعهدات خود به برجام را متوقف می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.