چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / مرمت ابنیه تاریخی را به خود مردم واگذار کنیم

استاندار خراسان رضوی:

مرمت ابنیه تاریخی را به خود مردم واگذار کنیم

استاندار خراسان رضوی گفت: مرمت ابنیه تاریخی را می‌توانیم بر عهده خود مردم بگذاریم.

مرمت

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا رزم حسینی صبح امروز در کارگروه گردشگری استان که در محل دفتر استاندار برگزار شد اظهار کرد: میراث فرهنگی و صنایع دستی صنعتی پول‌ساز، کم‌هزینه و پراشتغال است. ما در ایران کمتر به این صنعت توجه کرده‌ایم یعنی اگر توجه کافی را به این حوزه داشتیم سهم آن اشتغال بسیار بالا بود.

وی ادامه داد: ما در حوزه گردشگری با سرمایه کم می‌توانیم به میزان بالایی شغل دست پیدا کنیم که در حوزه صنعت با هزینه بسیار بالایی این میزان به دست خواهد آمد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: برای ارتقاء در این حوزه چند کار را باید انجام دهیم؛ اولاً باید کلیه اماکن میراثی که قابل مرمت هستند را با مکان فهرست بندی کنید و این فهرست را به ما بدهید بعد ما می‌گوییم که چه اقداماتی انجام بدهند و چه کسانی بیایند.

رزم حسینی گفت: ممکن است بتوانیم آن را در برنامه‌‎ای که استان برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت معدن و تجارت و گردشگری دارد در معرض دید قرار بدهیم. مثلاً بگوییم در حوزه میراث فرهنگی ۵۰۰ ابنیه قابل مرمت و فاخر داریم، هر کس می‌خواهد بهره‌برداری آن‌ها را برعهده بگیرد و خودش آن را بازسازی کند. افراد زیادی هستند که حاضرند این کار را برعهده بگیرند. تا حداکثر یک ماه آینده این فهرست را به ما بدهید تا ما برنامه ریزی انجام بدهیم.

رزم حسینی ادامه داد: دوم فهرست طبیعت‌گردی را نیز ظرف یک ماه آینده به ما بدهید تا ما بسته‌های مربوط به آن را آماده کنیم. در صنایع دستی نیز روی خوداشتغالی و شغل خرد تمرکز کرده‌ایم، این موارد را به هر میزانی که شناسایی کرده‌اید ارائه بدهید. بعضاً می‌شود صنایع جدید را نیز ایجاد کرد. سایر استان‌ها و کشورها با یک رشته جدید برای تولید به این‌جا بیایند. قرار نیست مثلاً یک محصول خاصی مانند نمد مالی تولید کنند بلکه ممکن است بتوانید یک کار دیگر نیز در اینجا انجام بدهید. ما قصد ایجاد شغل داریم.

وی گفت: می‌توانید جشنواره‌های خیلی خوبی را در استان احیا کنید از جمله جشنواره زعفران، سنگ فیروزه، نمد مالی و تولیدات سوغات هم در حوزه صنعت، معدن و تجارت هم در حوزه کشاورزی یا صنایع دستی. مثلاً باید برای فیروزه نیشابور یک جشنواره سالانه در تقویم استانی بیاید که این جشنواره در نیشابور و با عنوان سنگ فیروزه برگزار می‌شود، به صدا و سیما نیز اعلام کنید. این جشنواره نیز باید برنامه داشته باشد و تنها یک مراسم عمومی و برنامه سخنرانی نباشد. 

استاندار خراسن رضوی اضافه کرد: در شهر مشهد نیز شهردار و فرماندار باید ببینند چه اقدماتی می‌توان انجام داد. این جشنواره‌ها بسیار خوب است چون باعث می‌شود متولیان امر تولید خود را تقویت کنند، در کار خود بازنگری کنند، رشته‌های مختلفی را دنبال کنند، بعضاً می‌توانند آن را ثبت جهانی نیز بکنند همانطور که ما این کار را در بخش‌هایی دیگر انجام داده‌ایم. زمانی که چیزی ثبت جهانی می‌شود و در بسته گردشگری جهانی قرار می‌گیرد افرادی که علاقه‌مندند استعلام می‌کنند و می‌بینند که مثلاً یک گلیم در فلان مکان ثبت جهانی شده، تور برگزار می‌کنند و برای بازدید می‌آیند.

رزم حسینی در خصوص موضوع سوغات گردشگر و اقتصاد گردشگر، عنوان کرد: در حال حاضر واقعاً نمی‌دانیم بالاخره زائر یا گردشگری که به مشهد می‌آید چه می‌خرد؟ ما باید خودمان سوغات زائر مشهد را با بسته بندی‌هایی شیک برای او تهیه کنیم. اکنون ما به صورت دقیق نمی‌دانیم که سوغاتی که زائران می‌خرند چیست؟ چقدر خارجی و چقدر داخلی است؟ در طبقات مختلف اجتماعی سوغات براساس قدرت خرید مردم چیست؟ روی این زمینه فکر کنید که آیا می‌توان سوغات مشهد را احیا کرد؟ از طریق تولیدات داخلی این کار انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران ما گرفتار بروکراسی و کاغذبازی هستند. در سطح ملی روسای قوا و بعضاً وزرا می‌گویند ما همه چیز می‌دهیم، همه کار می‌کنیم، آمادگی داریم و… . اکنون نیز با آقای رسولیان، معاونت اقتصادی، از دو هفته پیش گفته‌ایم و با برخی مدیران نیز جلسه می‌گذارم اگر اختیارات در سطح استانی نیست روسای قوا، رئیس جمهور و سایر روسا نیز گفته‌اند ما آمادگی داریم یعنی مثلاً جلسه‌ای با وزیر برگذار کنیم و توافق کنیم که این اختیارات خاص در خراسان به وجود آید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.