صفحه اصلی / سیاسی / دولت / فروش «اورانیوم غنی‌شده» و «آب سنگین» متوقف شد
فروش «اورانیوم غنی‌شده» و «آب سنگین» متوقف شد

روحانی در جلسه هیئت دولت:

فروش «اورانیوم غنی‌شده» و «آب سنگین» متوقف شد

رئیس جمهور با بیان اینکه از امروز اورانیوم غنی شده و آب سنگین را نمی‌فروشیم، گفت: اگر ظرف ۶۰ روز ۵ کشور پای میز مذاکره آمدند و ما به منافع خودمان دست یافتیم، به شرایط ۱۷ اردیبهشت برمی‌گردیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان، ماه صبر و تقواست و تقوا، قدرت فوق‌العاده‌ای را به انسان در برابر لغزش‌ها و ایستادگی آنان در برابر اهداف بلند انسانی می‌دهد و امیدواریم که در این ماه رمضان بتوانیم به عنوان مهمان خداوند بزرگ، از این سفره پرفیض بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز ۱۸ اردیبهشت ماه است و درست یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق «برجام» و همچنین زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، ادامه داد: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اساس برجام، یک تصمیم ملی و راهبردی بود، تصریح کرد: به این معنا که برجام تصمیم فردی، جناحی و دولتی نبود بلکه تصمیم ملی و تصمیم کل نظام بود.

روحانی با اشاره به اینکه مردم ما چه قبل و چه پس از «برجام»، دو بار پای صندوق‌های رأی آمدند و این راه را تأیید کردند، متذکر شد: مردم در سال ۹۲ با ۱۸ میلیون رأی مثبت به دولت، از دولت خواستند که خلاقیت جدیدی را برای حل و فصل مسائل سیاسی و گشودن گره‌ها به کار گیرد که ما نام آن را «تدبیر» یا «تعامل سازنده» می‌گذاریم و همچنین ملت پس از چهار سال و بعد از امضای برجام هم بار دیگر پای صندوق‌های رأی آمدند و این‌بار با ۲۴ میلیون، به اعتدال، تدبیر و تعامل سازنده رأی دادند.

وی تاکید کرد: از آغاز توافق برجام، دشمنان ایران یعنی تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه، با این توافق مخالف بودند و درواقع همه آنهایی که ضد برجام بودند، عملاً ضد ایران بودند و هستند.

رئیس‌جمهور افزود: البته هر کسی می‌تواند نسبت به موضوعی از جمله «برجام» نقد کند اما صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا با برجام دشمنی کردند درحالی‌که برجام به نفع منطقه و کل جهان و به ضرر دشمنان ایران بود و لذا همه توان خود را از سال ۹۳ تا امروز به کار گرفتند تا این بنای شکوهمند را فرو ریزند.

روحانی با بیان اینکه مجموعه شرایط انتخابات در آمریکا یک شرایط غیرمتعارف و نامعمول بود، تصریح کرد: علی‌رغم آنکه همین جناح از مردم آمریکا با شعار صلح، رأی گرفتند و در شعارهای خود تأکید می‌کردند که سربازان آمریکایی را از منطقه خارج می‌کنند، به نفع ملت آمریکا کار می‌کنند و در مسیر قانون عمل می‌کنند، اما متأسفانه به تعهداتشان عمل نکردند.

روحانی گفت: گروه تندرویی که در داخل کاخ سفید امروز بسیاری از امور را در دست دارد، حتی اختیار کار را از شخص رئیس‌جمهور گرفته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: از این شیوه فعلی دولت آمریکا نه تنها مردم منطقه، بلکه دوستان آمریکا هم در رنج هستند. اروپا، کانادا، مکزیک، پاسفیک هم در رنج است. همه متحدان آمریکا، شرکت‌های تجاری دنیا، کارآفرینان جهان هم در رنج هستند.

وی ادامه داد: اما صحیح نیست ارتجاع و گروه تندروی آمریکا به ویژه آی پک فشار آوردند تا دولت آمریکا از برجام خارج شود. البته یک سال و چند ماه شعار می‌دادند، بعد از دی ماه سال ۹۶ برای زیرپا گذاشتن تعهدات برجامی خود امیدوارتر شدند که این در جای خود باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

روحانی افزود: در پایان دی ماه ۹۶ اعلام کردند که ما از برجام خارج می‌شویم و در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شدند به امید آنکه تابستانی آن‌چنانی برای ایران پیش خواهد آمد و پس از آن ۱۳ آبان به عنوان نقطه عطف و کریسمسی با حضورشان در تهران رقم خواهد خورد بدون آنکه چهلمین سالگرد انقلاب وجود داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: در تمام این مراحل دچار شکست شدند. آمریکا ابتدا می‌خواست با خروج از برجام، ایران را وادار کند تا روز بعد از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد تا بار از دوش آمریکا برداشته شده و فشار بر ایران تشدید شود.

وی اظهار داشت: هنر نظام ایران و تدبیر و هوشمندی ما این بود که در این دام نیفتادیم و در زمین آمریکا بازی نکردیم.

روحانی ادامه داد: وقتی دوستان ما و کشورهای اروپایی با تماس مستقیم با من، تلفنی، حضوری و پیام از ما درخواست کردند که به آنها مهلتی بدهیم، ما هم به درخواست آنها پاسخ مثبت دادیم.

رئیس جمهور گفت: مردم ما بدانند که ما در کارها عجله نمی‌کنیم و حساب شده عمل می‌کنیم و به دلیل اینکه می‌دانستیم و می‌دانیم که برجام تا چه حد مهم است. ویرانی برجام برای منطقه و جهان خسارت بار است. ما به درخواست مهلت اروپا پاسخ مثبت دادیم.

وی ادامه داد: قرار بود چند هفته صبر کنیم اما چند ماه صبر کردیم. دو مرتبه آنها تماس گرفتند و از ما خواستند کمی بیشتر به آنها مهلت دهیم. ما هم مهلت دادیم. بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، ۴ نوبت با ۵ کشور باقی مانده در برجام مذاکره کردیم.

روحانی با بیان اینکه در چارچوب برجام اولین قدم قاطع خودمان را برمی‌داریم، اظهار داشت: ۱۴ نوبت از سال ۹۴ تا امروز آژانس بین المللی اعلام کرده که ایران به تعهدات خود عمل کرده و از سوی دیگر نیز ۵ کشور اعتراف کردند ایران از همه منافع نمی‌تواند استفاده کند؛ پس عدم توازن را همه قبول دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حق و تکلیف همیشه باید محفوظ بماند، افزود: بر همین اساس طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی امروز از طرف من نامه‌ای به سران ۵ کشور باقیمانده ارسال شد و در این نامه‌ها به طرف‌ها اعلام کردیم که ما یک سال به توصیه‌های شما صبر کردیم و این صبر ما یک قدرت بزرگ ملی و روحی ایران در تاریخ است، همانطور که مقاومت ما تاریخی است و دیپلماسی ما تاریخی است و صبر ما هم استراتژیک بود.

روحانی با بیان اینکه یکسال حوصله و صبر کردیم و به تمام تعهدات خود عمل کردیم، اظهار داشت: امروز نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم و امروز روز پایان برجام نیست ولی گام جدید طبق برجام و در چارچوب برجام است. ما از آن زمان بندی در بندهای ۲۶ و ۳۶ در قالب کمیسیون‌های مشترک هم عبور کردیم و آن کمیسیون‌ها تشکیل شد و متأسفانه علی رغم اینکه اروپایی‌ها و دوستانمان گفتند خروج آمریکا را جبران می‌کنیم و به تعهدات خود عمل می‌کنیم ولی در مقام اقدام عملی را شاهد نبودیم.

وی افزود: به سران ۵ کشور اعلام کردیم از دو اقدامی که تاکنون انجام می‌دادیم صرف نظر می‌کردیم. این دو اقدام به زبان ساده دو فروش است، یکی از موارد این بود که هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۰۰ کیلو می‌رسید به کشوری می‌فروختیم و کیک زرد می‌گرفتیم، این موضوع از امروز متوقف می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: فروش دوم آب سنگین بود که هر وقت از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد به کشوری می‌فروختیم ولی از امروز این اقدام را نیز متوقف می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه توقف این دو اقدام به یک معنا این است که دو فروش را انجام نمی‌دهیم، تصریح کرد: از امروز اورانیوم غنی شده و آب سنگین را نمی‌فروشیم. این اعلام ما برای ۶۰ روز است و به طرف مقابل گفتیم اگر ظرف ۶۰ روز ۵ کشور پای میز مذاکره آمدند و ما به منافع خودمان دست یافتیم، به شرایط ۱۷ اردیبهشت برمی‌گردیم و اگر پایان ۶۰ روز به نتیجه نرسیدیم ۲ اقدام دیگر را آغاز می‌کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: یک اقدام این است که طبق برجام قرار بود غنی سازی را در سطح ۳.۶۷ درصد نگه داریم ولی بعد از این ۶۰ روز از این اقدام نیز خودداری می‌کنیم.

روحانی در مورد اقدام دوم پس از ۶۰ روز گفت: راکتور آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشورهای ۱+۵ نوسازی بشود، در مسیر راه است ولی بعد از ۶۰ روز نسبت به اراک تصمیم می‌گیریم و به حالت قبلی راکتور اراک بر می‌گردیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.