صفحه اصلی / اسلایدر / سیگنال‌های منفی به بـازار ارز
سیگنال‌های منفی  به  بـازار  ارز

«کسب و کار» آینده بازار ارز را بررسی می‌کند

سیگنال‌های منفی به بـازار ارز

اخبار سیاسی منفی این روزها به خصوص با انتشار صحبت های روحانی در خصوص برجام و خطر خروج ایران از آن، باعث افزایش قیمت ها در بازار شده و آینده اقتصاد کشور را بیش از همیشه در هاله ای از ابهام قرار داده است.

گروه اقتصاد ایران و جهان

به گزارش کسب و کارنیوز، اخبار سیاسی منفی این روزها به خصوص با انتشار صحبت های روحانی در خصوص برجام و خطر خروج ایران از آن، باعث افزایش قیمت ها در بازار شده و آینده اقتصاد کشور را بیش از همیشه در هاله ای از ابهام قرار داده است.
رسیدن قیمت ارز به مرز ۱۵ هزارتومان علی رغم ورود جدی بانک مرکزی بر بازار ارز و کنترل آن نشان می دهد، مهار قمیت ارز در شرایط فعلی و با وجود اخبار منفی سیاسی به این راحتی ها نخواهد بود. حالا واقعیت بازار ارز را از نرخ قیمت سکه که سر از ۵ میلیون و۱۵۰ هزار تومان درآورده و صعود بی سابقه قیمت خودرها می توان دید.
در رابطه با بازار ارز آنچه تقریبا بین کارشناسان اتفاق نظر وجود دارد، عدم اثربخشی سیاست های سرکوب گرایانه بانک مرکزی در بازار ارز بوده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان این سیاست حتی گاها نتیجه عکس هم داشته است.
راه اندازی بازار ارز البته تا حدودی در کاهش نرخ ارز اثرگذار است اما برای رسیدن به این اثرگذاری عقیده کارشناسان این است که دولت در خصوص بازار متشکل ارزی تصمیمات درست تری اتخاذ کند. در همین راستا یک کارشناس اقتصاید می گوید: اگر بازار متشکل ارزی به خوبی طراحی شود و واقعا نقش بازاری بین صرافان را داشته باشد چند اثر خیلی خوب خواهد داشت، اول اینکه اصطکاک‌های اطلاعاتی بین صرافان مختلف را به حداقل می‌رساند و خود این باعث میشود که بازار عمق پیدا کند و متاثر از هیجانات و موج‌های افزایشی نباشد.
به گفته موضوع دوم این است که نرخی که از این بازار بیرون می‌آید به نوعی می‌تواند برآیندی از حجم مبادلات هم باشد و فرایند جورسازی عرضه و تقاضای صرافان و مشتریان آنها را راحت تر کند. این کار باعث می‌شود کارایی بازار ارز افزایش پیدا بکند.
کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی
شرط راه‌اندازی بازار ارز
با توجه به تاثیر مستقیم بازار ارز از اخبار سیاسی، نرخ ارز در مواقعی که صحبت از اخبار منفی سیاسی است، افزایش پیدا می‌کند. سیگنال‌ها به بازار ارز هم منفی است. روز به روز نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند و شرایط برای بنگاه‌ها سخت می‌شود. در این میان امیدی به رشد اقتصادی نیست. با این حال رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده که مردم تحت تاثیر متغیرهای سیاسی نباشد، یعنی بانک مرکزی توان کنترل بازار و مدیریت اوضاع را دارد.
اما تجربه این سال‌ها نشان می‌دهد مسائل سیاسی بر بازار ارز بسیار اثرگذار بوده است و بهانه لازم را به وجود آورده تا نوسان ایجاد شود و منجر به سقوط ارزش ریال گردد. بازار متشکل ارزی البته می‌تواند سازوکار مناسب برای حل معضل بازار ارز باشد، منتهی نباید خود این بازار تداعی گر یک نرخ جدید برای ارز باشد. سنا، نیما و سیستم چند نرخی نشان داد، بانک مرکزی با ارز چند نرخی قادر به تحقق اهداف خود نیست. تا وقتی سیستم چند نرخی وجود دارد، بانک مرکزی استقلال لازم برای مهار التهاب بازار ارز را نخواهد داشت. بنابراین بازار متشکل ارزی نباید نرخی جدید برای بازار ارز ایجاد کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.