به گزارش کسب و کار نیوز، بابک احمدی امروز (۱۸ اردیبهشت) در جلسه تشکیل اداره کل راهآهن کرمانشاه و توسعه راه آهن منطقه با اشاره به اتصال کرمانشاه به خطوط ریلی کشور، گفت: قطعاً این حجم سرمایه گذاری برای خطوط ریلی، برای حجم اندک بار و مسافر طراحی نشده و باید حداکثر استفاده را از راه آهن داشت.
وی با اشاره به توانایی حمل بار بین ۱۵۰۰ تا بعضاً ۶۰۰۰ تن توسط هر یک از قطارهای باری، گفت: قطارهای باری در حقیقت کشتیهای کوچک باری زمینی هستند و باید از ظرفیت آنها حداکثر استفاده صورت گیرد.
احمدی با بیان اینکه تردد کامیونهای عراقی مشکلاتی را برای استانهای مرزی مانند کرمانشاه و کردستان ایجاد کرده است، اظهار کرد: بهترین راهکار در این زمینه این است بار کامیونهای عراقی در نزدیکترین محل به مرز تخلیه شده و از آنجا توسط مسیر ریلی به بنادر منتقل شوند.
وی افزود: تشکیل این مسیرهای ترانزیتی هم موجب امنیت میشود و هم برای کشور ثروت آفرین است.
معاون راهآهن با بیان اینکه حمل بار بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن نیازمند خطوط آنتنی است، گفت: در همین راستا شش خط آنتنی در استان کرمانشاه شناسایی شده که باید در جهت حمل بهینه بار با همکاری سرمایهگذاران راهاندازی شوند.
وی افزود: برای راه اندازی هر ۵۰ کیلومتر خط آنتنی نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم و از همراهی استان جهت سرمایهگذاری در این حوزه کمک میخواهیم.
احمدی تصریح کرد: برای حمل بار در حجمهای کمتر از ۳۰۰ هزار تن هم بحث راه اندازی دهکده لجستیک مطرح است که بار از طریق زمینی به این مراکز حمل و از طریق این مراکز توسط خطوط ریلی جابجا شود.
این مسئول تصریح کرد: بر اساس سند آمایش لجستیک کشور ۱۷ پهنه به عنوان مرکز لجستیک در کشور انتخاب شده است که از این تعداد یازده پهنه بصورت دهکده لجستیک، پنج پهنه بصورت لجستیک مرزی و یک مورد هم به عنوان پارک لجستیک خواهد بود و کرمانشاه در این میان برای راه اندازی دهکده لجستیک در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه راه اندازی این مرکز ممکن است زمان بر شود، گفت: اگر بخواهیم در کوتاه مدت از این طرح بهره مند شویم و کار حمل بار با خطوط ریلی توسعه یابد، میتوانیم با حمل و نقل تلفیقی کار را پیش ببریم تا زمانی که دهکده راهاندازی میشود.
معاون بهره برداری و بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران از راهاندازی پایانه ریلی سوخت غرب کشور در کرمانشاه خبر داد و افزود: با راه اندازی این پایانه، سوختی که از کشور عراق به هریک از استانهای مرزی وارد میشود در کرمانشاه تجمیع و از طریق خط ریلی استان به بنادر جنوبی منتقل میشود.
وی افزود: در همین راستا دو سرمایهگذار را دعوت کردهایم و چنانچه محدودیتهای قانونی برطرف و سرمایهگذار نهایی تعیین شود، کار شروع خواهد شد.
معاون بهره برداری و بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین به مطلوبیت حمل بار با خطوط ریلی نسبت به حمل جادهای اشاره کرد و افزود: در حال حاضر قیمت حمل بار با خطوط ریلی ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از حمل جادهای است.
وی مصرف گازوئیل قطارهای باری را یک هفتم مصرف کامیونها در طول مسیر یکسان عنوان کرد و افزود: چنانچه قیمت سوخت هم آزاد شود، قطعاً حمل بار با خطوط ریلی بیش از پیش به صرفه خواهد شد.
احمدی در پایان تاکید کرد: راهاندازی اداره کل راه آهن در کرمانشاه قطعی است و به زودی این اداره کل در استان راهاندازی میشود.
انتهای پیام