صفحه اصلی / اسلایدر / حاشیه امن دلالان بازار آهن
حاشیه امن دلالان بازار آهن

قوانین سخت‌ گیرانه مالیاتی ۱۳۰۰ واحد صنفی فروش آهن و فولاد را تعطیل کرد

حاشیه امن دلالان بازار آهن

باتوجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور بازار آهن هم از این امر تاثیر پذیرفته و تحت تاثیر شرایط داخلی و خارجی قرار گرفته است. بازار آهن از آن دسته بازارهایی است که باید توجه به تولید و توزیع در آن افزایش و نظارت بر آن مستمر باشد چراکه فعالیت های اقتصادی زیادی به این صنعت وابسته اند.

گروه اصناف 

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار آهن این روزها شاهد افزایش قیمت و رکود است در حالی که مردم انتظار دارند با کاهش قیمت دلار قیمت کالا‌ها از جمله آهن نیز کاهش پیدا کند، اما متأسفانه اوضاع به گونه‌ای است که کاهش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد و همواره شاهد افزایش قیمت آهن هستیم. فعالان بازار آهن معتقدند که دولت باید تصمیم جدی را برای اصلاح بازار داخلی آهن اعمال نماید. باید تقاضا در سطح بازار افزایش پیدا کند تا رونق به بخش تولید آهن بازگشت پیدا کند چراکه وقتی تولیدکننده نتواند محصول خود را در بازار داخلی و بازار خارجی به فروش برساند امکان فعالیت نخواهد یافت. متاسفانه رکود در صنعت ساخت‌ و‌ ساز باعث شده تا بازار آهن هم در پی این موضوع دچار بحران و رکود شود. در حال حاضر معامله‌ ای در بازار انجام نمی‌شود و به علت کاهش پروژه‌ های عمرانی شاهد رشد نرخ آهن در بازار نیز هستیم. به عبارت دیگر مشکل اصلی به رکودی بر می گردد که در صنعت ساختمان ایجاد شده است. باید کارخانه‌ها مقدار زیادی از تولیدات خود را کاهش دهند تا کالای انباشته‌ شده نداشته باشند. همچنین طی سالیان اخیر، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده باعث تعطیلی شماری از واحدهای فروش آهن و فولاد در تهران و سایر استان‌ها شد. وضعیت رکودی بازار در سال‌های اخیر، نقش تأثیر گذاری در تعطیلی واحد‌های مربوطه داشت و مذاکرات بسیاری را با مسئولان سازمان امور مالیاتی به عمل آمد. دست‌ اندر کاران بازار آهن و فولاد دلیل اصلی تعطیلی واحدهای صنفی این بخش را رکود و قوانین سخت‌ گیرانه مالیاتی دانسته اند. همچنین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی را برای صنف مذکور به دنبال داشته، فروشندگان آهن و فولاد ضمن تأیید بهره‌گیری از درآمدهای مالیاتی برای اداره کشور، بر این باورند: نحوه غلط اجرای مالیات بر ارزش افزوده در زمان رکود، عاملی بر راکد شدن مضاعف بازار شده است.

دخالت افراد غیرصنفی در تولید و توزیع آهن

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران

واحدهای صنفی طی این سالها و بخصوص سال گذشته با مشکلات بسیاری روبرو شده اند که امید به ادامه فعالیت در کسب و کارها را کمرنگ کرده است. مالیات، نرخ ارز، مواد اولیه، قیمت گذاری، دخالت افراد غیرصنفی و… موجب شده تا رکود بر بازارها و بخصوص بازار آهن و فولاد تهران حاکم شود. آهن از آن دسته کالاهایی است که در صنعت ساختمان و ساخت و ساز به عنوان اصلی ترین مورد به کار می رود و با خواب ساخت و ساز این بازار هم از رونق افتاده است. این در حالی است که در همین بازار بدون مشتری مالیات نیز مزید بر علت شده و موجب تعطیلی ۱۳۰۰ واحد صنفی فروش آهن و فلزات شده است. هیچ گاه مخالفتی با پرداخت مالیات نداشته ایم و اصناف در این بخش فرار مالیاتی ندارند اما حرف این است که شیوه محاسبه و دریافت مالیات با توجه به این شرایط کمی متعادل تر شود. طی سال گذشته شاهد تعطیلی این تعداد واحد بوده ایم و با ادامه اوضاع باید در انتظار تعطیلی تعداد بیشتری از این واحدها باشیم که واقعیتی تلخ است.

مالیات در تمام دنیا وجود دارد و این حق دولت است که مالیات دریافت کند اما در حال حاضر اوضاع بازار و اقتصاد نامناسب است و اصناف فروشی ندارند که بتوانند آن را بپردازند. به هر ترتیب متاسفانه پس از اجرای مالیات ارزش افزوده ۱۳۰۰عضو از اتحادیه خارج، تعطیل و یا تغییر شغل دادند و این فاجعه ای در کشور است که بدون فراهم نمودن زیرساخت قانون ارزش افزوده اجرایی می شود. از طرفی دیگر در تولید و توزیع کالا با مشکل مواجه هستیم. افرادی که هیچ تخصص و تجربه ای در این باره ندارند وارد صنف آهن  فولاد شده اند و با فعالیت در آن توزیع را با مشکل روبرو کرده اند. دخالت افراد غیرصنفی این روزها از مشکلات اصلی صنف است که ادامه کار را با مشکل روبرو ساخته است. نقش اتحادیه هم در رابطه با قیمت گذاری ها نادیده گرفته شده و این موضوع هم مزید بر دیگر مشکلات شده استچراکه که بدون اطلاع اتحادیه قیمت ها را تغییر می دهند و افرادی که مسبب گرانی شده اند، در حاشیه امن هستند. دلالان در این بازار حاشیه امنی دارند که با تعیین قیمت درآمدهایی بالایی کسب می کنند و واحدهای صنفی مجاز درگیر مشکلات هستند. در تمام دنیا در موضوعات اختصاصی کار را به متخصص سپرده اند به گونه ای که تولیدکننده، توزیع کننده و صادرکننده باید نقش خود را ایفا کنند. دولت نیز طبق قانون نظارت می کند در غیر این صورت مداخله در این حوزه ها، موجب هرج و مرج اقتصاد می‌شود که البته نقش نظارتی دولت، لازم و ضروری است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.