صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و اروپا درباره اینستکس/دیدار نوری و فیشر در بروکسل
برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و اروپا درباره اینستکس/دیدار نوری و فیشر در بروکسل

برگزاری مذاکرات کارشناسی ایران و اروپا درباره اینستکس/دیدار نوری و فیشر در بروکسل

علی‌اصغر نوری، مدیرعامل شرکت سهامی خاص "سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا"، نهاد ایرانی متناظر اینستکس اروپایی در حاشیه نشست کارشناسی در بروکسل با پر فیشر، رئیس آلمانی اینستکس دیدار کرد.

اینستکس

به گزارش کسب و کار نیوز گفت: اگر خواسته‌های ایران در حوزه نفتی و بانکی تأمین شود و فروش نفت کشورمان به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام برگردد، ایران مجدد اجرای برجام را به شکلی که تاکنون دنبال کرده ادامه می‌دهد اما اگر این خواسته تأمین نشود مرحله دوم از تصمیمش برای کاهش تعهدات که مرحله‌ای مهم است را عملیاتی می‌کند.

از این رو اروپایی‌ها باید تلاش کنند تا از مسیر اینستکس فروش نفت ایران را از سر بگیرند و این نیازمند اقداماتی سریع و عملیاتی‌تر است و البته به اراده‌ای قوی‌تر از آنچه تا کنون از خود نشان داده‌اند نیاز است.

شاید باقی ماندن ایران در برجام در یک سال گذشته این تصور را به اشتباه برای این کشورها به واقع ایجاد کرد که ایران نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از برجام خارج شود اما تصمیم ایران برای کاهش تعهدات در سالگرد خروج آمریکا از این توافق نشان می‌دهد که ایران برای چگونگی و سطح حضورش در برجام برنامه داشته است و بر اساس آن جلو می‌رود.

حال این اتحادیه اروپا و چین و روسیه هستند که باید نشان دهند تا چه اندازه مواضع‌شان در حمایت از برجام صرفاً روی کاغذ نبوده و جنبه عملی پیدا می‌کند.

لغو معافیت‌های هسته‌ای از سوی آمریکا در حوزه فروش اورانیوم بیش از سقف ۳۰۰ کیلوگرم و تولید آب سنگین و انبار آن بیش از ۱۳۰ تن، دو اقدام موزیانه بود تا ایران چاره‌ای جز نقض برجام برایش نماند. متأسفانه در برابر این اقدام آمریکا، کشورهای ۱+۴ هیچ واکنش متقابلی نداشتند جز ابراز تأسف. انتظار بود خرید مازاد اورانیوم یا انبار مازاد آب سنگین ایران در یکی از پایتخت‌های این کشورها پذیرفته شود؛ انتظاری که البته بیشتر شبیه به آرزو است.

در عین حال با وجود تشدید تحرکات و تحولات در حوزه سیاسی و هسته‌ای میان ایران و آمریکا از یک سو و ایران و ۱+۴ از سوی دیگر، پنجره دیپلماسی هنوز باز است و تلاش‌ها برای برقراری موازنه‌ای معقول به شکلی که بتوان دو طرف را به سمت تعامل و گفت‌وگو کشاند ادامه دارد.

به نظر اروپایی‌ها در شرایط فعلی دو راه پیش رو دارند؛ یا خرید نفت ایران را مثل قبل از خروج آمریکا از برجام تسهیل کنند یا در این فرصت برای مذاکراتی جدی‌تر تلاش کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.