صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / اولین کارگاه خشک‌کن گل‌محمدی در تایباد

توسط یک جوان کارآفرین راه‌اندازی شد

اولین کارگاه خشک‌کن گل‌محمدی در تایباد

اولین کارگاه تولید گل‌محمدی خشک در تایباد توسط یک جوان کارآفرین در روستای خیرآباد از توابع بخش میان‌ولایت این شهرستان مرزی راه‌اندازی شده است.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، عزیز بابوری، اظهار کرد: دو سال گذشته فردی مقداری زعفران به ارزش ۹۰۰ میلیون ریال را خریداری و پول آن را پرداخت نکرد به جای بخشی از طلبش یک دستگاه زعفران‌خشک‌کن برداشتم و همین اقدام انگیزه‌ای برای ایجاد یک کارگاه کوچک شد.

این کارآفرین ۲۵ ساله ادامه داد: همین انگیزه سبب شد تا ۶ دستگاه خریداری کرده و در زمان برداشت گل‌محمدی روزانه تا حدود ۵۰۰ کیلوگرم گل را خشک و به بازار عرضه کنم.

وی مطرح کرد: گل‌محمدی یک ماه در سال بازدهی دارد و زمان برداشت آن از اواخر فروردین به مدت ۳۰ روز است و به دلیل حساسیت بالایی که این محصول دارد، سریع باید خشک شود تا آفت نگیرد.

بابوری با اشاره به راه‌اندازی اولین کارگاه تولید خشک‌کن گل‌محمدی در تایباد گفت: با استقبال بی‌نظیر کشاورزان از این طرح از بهمن‌ماه سال گذشته اقدام به خریداری سه دستگاه خشک‌کن پیشرفته به ارزش ۶۶۰ میلیون ریال کرده و در فضای ۹۰ مترمربع این کار را توسعه دادم که در مجموع با هزینه حدود یک میلیارد ریال راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: اکنون این کارگاه توان خشک‌کردن روزانه حدود ۲ تن گل‌محمدی را دارد و هر دستگاه تا ۱۰۰ کیلوگرم گل تر را در زمان یک ساعت به طور کامل خشک می‌کند.

این کارآفرین افزود: در این کارگاه ۱۵ نفر به صورت مستقیم در سه شیفت مشغول به فعالیت هستند و بیش از ۲۰۰ خانوار به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند.

بابوری بیان کرد: گرمای هوا بهترین زمان برای باروری این محصول است، سال گذشته طی ۲۴ روز گل برداشت شد و امسال با توجه به شرایط آب و هوا در شهرستان پیش‌بینی می‌شود ۳۰ روز این محصول بارور باشد.

او در ادامه بیشترین صادرات این محصول را به شهرهای شیراز و کاشان اعلام کرد و افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این تولید کمبود نیروی انسانی در بخش پرکردن گل‌محمدی است اگر در این زمینه نیرو تامین شود، می‌توان بازار عرضه گل خشک را به استان‌های بیشتری انجام داد.

این کارآفرین تایبادی با توجه به مشکلات اقتصادی پیش‌رو در کارهای تولیدی گفت: سرمایه برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی به هر نحوی که شده فراهم می‌شود اما بخش مهم در فعالیت‌های تولیدی بازار عرضه برای محصول است، در این بخش حمایت مسئولان باید از شعارمحوری خارج شده و به مرحله اجرایی برسد.

وی اظهار کرد: امیدواریم بازدید مسئولان فقط برای دیدن مکان نباشد و در راستای حمایت از تولیدکنندگان برنامه‌ریزی‌هایی شامل ایجاد بازار فروش به ویژه در استان‌های دیگر را انجام دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.