صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / گاردین مدعی زد و بند ترکیه و روسیه بر سر تل‌رفعت و ادلب شد
گاردین مدعی زد و بند ترکیه و روسیه بر سر تل‌رفعت و ادلب شد

گاردین مدعی زد و بند ترکیه و روسیه بر سر تل‌رفعت و ادلب شد

روزنامه گاردین انگلیس نوشت دور جدید بمباران‌های اخیر در شمال غرب سوریه بر مبنای انگیزه روسیه و ترکیه به منظور تقویت مناطق نفوذ خود در این کشور صورت می‌گیرد.

ادلب

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه گاردین می‌نویسد: از دو هفته پیش بمباران‌های جدید در استان ادلب سوریه آغاز شده که در هفته‌های اخیر تشدید یافته است.

به نوشته این روزنامه دو دیپلمات ارشد گفتند که این یک کمپین محدود است که به روسیه و نیروهای سوری اجازه گسترش نفوذ در این استان (حدود ۷۰ درصد آن در دست تروریست‌های جبهه النصره است) و در ازایش به ترکیه اجازه تحکیم حوزه کنترل فعلی خود و گسترش آن به سمت شرق را می‌دهد. با فروکش کردن درگیری‌ها در دیگر میادین درگیری در سوریه اکنون تمرکز نیروهای وابسته به دولت سوریه به سمت ادلب رفته است.

این درگیری‌ها با پیشروی ارتش سوریه و تسلط بر دو روستا و یک تپه استراتژیک در حومه شمالی حماه شدت بیشتری گرفته است.

ماه سپتامبر گذشته اعلام شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای او توافق کرده‌اند که مسکو و آنکارا به صورت مشترک ناظر بر یک منطقه غیرنظامی شده ۹ مایلی میان خطوط متعلق به شورشیان سوری و حکومت سوریه به منظور جدا نگه داشتن دو طرف از یکدیگر باشند. این توافق محور یک معاهده کاهش تنش بود که تا اواسط آوریل استان ادلب را در ثبات نسبی نگه داشت.

فروپاشیدن این توافق کاهش تنش با انتقاد چندانی از جانب ترکیه که حامی شورشیان مخالف بشار اسد در ادلب است و در شمال سوریه حوزه‌های نفوذی برای حراست از منافعش به دست آورده، مواجه نشده است.

یک دیپلمات مدعی شد: صحبت‌هایی در خصوص توافقی میان روسیه، ترکیه و حکومت سوریه به منظور گسترش منطقه حائل به میزان ۲۵ مایل در ازای اختیار پیدا کردن ترکیه‌ای‌ها برای گرفتن تل رفعت مطرح شده‌ است. شهر کردنشین کوچک تل رفعت در شمال سوریه مدت‌ها مورد هدف حملات ترکیه قرار داشته است.

به رغم توافق سوچی که همچنان نیز پابرجاست آرون لوند، محقق مرکز “سنتشوری فاوندیشن” بعید نمی‌داند دمشق به حمله‌ای محدود به ادلب مبادرت ورزد تا برخی مناطق را تصاحب کند. این برای تضعیف هیئت تحریرالشام است. به نظر می‌رسد این احتمال با تلاش نیروهای سوری برای تسلط بر دو مسیر میانبر که از ادلب می‌گذرند، احتمال نزدیک به واقعیت باشد. این دو مسیر مناطق تحت سیطره ارتش سوریه در حلب و حماه و لاذقیه را به هم متصل می‌کند.

یک تحلیل‌گر دیگر می‌گوید، بخش شمالی ادلب و هم‌جوار ترکیه می‌تواند برای مدتی مامن تحریر الشام باقی خواهد ماند در حالی که ارتش سوریه به راحتی می‌تواند جنوب استان را به تصاحب خود درآورد.

روز یکشنبه معاون رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که بار دیگر شهر تل رفعت به عنوان هدف از سوی رهبران ارتش ترکیه تعیین شده است.

فوأد اوکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه گفت: براساس توافق قبلی ما تا شهر تل رفعت جلوی خودمان را گرفته‌ایم اما اگر حملات از جانب این شهر ادامه یابد وضعیت شکل متفاوتی پیدا خواهد کرد و ما با روسیه مشغول بحث در این مورد هستیم.

وی افزود: ترکیه‌ای‌ها جایی در آنجا حضور دارند و دست کم واقف‌ هستند به اینکه برنامه‌های روسیه چیست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.