صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / عربستان خواستار ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه شد
عربستان خواستار ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه شد

عربستان خواستار ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه شد

در سومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سال ۲۰۲۰، عربستان خواستار ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و تسلیحات کشتار جمعی دیگر در خاورمیانه شد. کویت نیز ایجاد چنین منطقه‌ای ‌را مسؤولیت گروهی در سطح بین‌المللی عنوان کرد.

پرچم عربستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،  خبرگزاری “واس” عربستان، ریاض از جامعه بین‌الملل، سازمان ملل و کشورهای عضو معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای خواست در راستای تقویت صلح، امنیت و ثبات به ویژه در خاورمیانه و نیز سراسر جهان به تعهدات خود درباره ایجاد این منطقه پایبند باشند.

سعود بن بدر عبدالعزیز از شاهزادگان عربستان و عضو هیئت این کشور در برابر سومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سال ۲۰۲۰ در سازمان ملل این سخنان را اظهار کرد و گفت: هیئت عربستان بیانیه گروه عربی و جنبش عدم تعهد را تأیید می‌کند. ایجاد مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی از مهمترین اهداف این معاهده به ویژه در خاورمیانه محسوب می‌شود، زیرا برقراری امنیت و ثبات در هر منطقه‌ای با در اختیار داشتن سلاح کشتار جمعی حاصل نمی‌شود.

کویت هم در این کمیته تأکید کرد: مسؤولیت عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی یک مسؤولیت گروهی بوده و پایبندی همه طرف‌ها به اجرای آن ضرورت دارد. منطقه عاری از سلاح هسته‌ای موجب عدم تهدید ثبات در خاورمیانه شده و اعتباری بر سامانه خلع سلاح و منع گسترش آن است.

خبرگزاری”کونا” کویت اعلام کرد: عبدالله العبیدی، مشاور ین کشور سخنان مذکور را در کمیته مقدماتی که در حال حاضر در نیویورک برگزار می‌شود، ایراد کرده و گفت: بدون شک تلاش جامعه بین‌الملل برای برپایی مناطق عاری از سلاح هسته‌ای در سراسر جهان دال بر این امر است که جامعه بین‌الملل بر نقش فعال این مناطق در راستای اهداف معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تصریح دارد.

وی افزود: کویت به کمیته بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال ۱۹۹۵ در خاورمیانه پایبند بوده و مسؤولیت خود را در اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ مربوط به خاورمیانه بر عهده می‌گیرد. اتخاذ اقدامات چشمگیر جهت برپایی منطقه عاری از سلاح  در منطقه ضرورت دارد. کویت همچنین به نتایج صادره از سوی کنفرانس بازنگری معاهده در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ درخصوص عاری سازی خاورمیانه از تسلیحات هسته‌ای و دیگر تسلیحات کشتار جمعی پایبند است.

العبیدی ادامه داد: جامعه بین‌الملل همچنان از افشای ابهامات سیاست اسرائیل در مورد فعالیت‌ها و پتانسیل‌های هسته‌ای این رژیم عاجز است و پیوستن اسرائیل به عنوان عضوی که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بخش اصلی جهت تحقق جهان‌شمولی این معاهده است. اسرائیل تنها طرف در خاورمیانه است که به این معاهده نپیوسته و تنها مانع در برابر ایجاد منطقه عاری از سلاح محسوب می‌شود.

مشاور کویت در ادامه از همه طرف‌های ذی‌ربط خواست در این کنفرانس مذاکره درباره معاهده ایجاد منطقه عاری از سلاح در خاورمیانه مشارکت فعالی داشته باشند که در دور کنونی مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

العبیدی گفت: مشارکت همه طرف‌ها به ویژه سه کشور ناظر بر قطعنامه مذکور موجب می‌شود کنفرانس بازنگری در سال ۲۰۲۰ نتایج و خروجی مثبتی داشته باشد؛ نتایجی که نقش معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را مستحکم می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.