صفحه اصلی / استان ها / یزد / ۴۰۰ پل با قدمت کمتر از ۵۰ سال در سیل اخیر نابود شد
۴۰۰ پل با قدمت کمتر از ۵۰ سال  در سیل اخیر نابود شد

محمد درویش:

۴۰۰ پل با قدمت کمتر از ۵۰ سال در سیل اخیر نابود شد

یکی از فعالان محیط زیست با اشاره به ضعف سازه‌های طراحی شده در مناطق سیل زده، افزود: در سیل اخیر ۴۰۰ پل با قدمت کمتر از ۵۰ سال نابود شد در حالی که پل ساسانی بر رودخانه با قدمت نزدیک دو هزار سال همچنان پابرجاست که نشان‌دهنده سو ء مدیریت و طراحی ضعیف نظام مهندسی مدرن ماست.

طغیان کشکان رود

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد درویش در نشست بررسی عوامل مؤثر در مدیریت منابع آب که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد، با تاکید بر اهمیت تحلیل زیان‌ها و فواید سیل‌های اخیر در کشور، تصریح کرد: پس از باران نوروز ۱۳۹۸، بخشی از رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور مانند تالاب گاوخونی، تالاب بختگان، هورالعظیم و غیره پر آب شده است اما به دلیل ضعف در مدیریت سرزمین، باران‌هایی که می‌توانست شادی‌آور باشد سبب سیل‌های مهیب و کشته شدن بیش از ۸۰ نفر از هموطنان شد.

به گفته وی، در سیل اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور به ویژه در زمینه کشاورزی و دامداری خسارت وارد شد که با احتساب ارزش خاک از دست رفته، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به خسارت اضافه خواهد شد.

وی عنوان کرد: یک دوازدهم کل فرسایش خاک جهان در ایران اتفاق می‌افتد در حالی که یک درصد خاک جهان در ایران قرار دارد و با توجه به این که در ایران، ۸۰۰ سال طول می‌کشد تا یک سانتی متر خاک تشکیل شود، بنابراین باید در زمینه جلوگیری از فرسایش خاک، راهکارهایی تدوین و اجرا شود.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تکرار حادثه سیل اخیر، باید از انجام کشاورزی در جنگل‌ها و فشار دام بیش از ظرفیت مراتع جلوگیری کرد و به عملیات آبخیزداری بها داد.

به گفته وی، وزارت نیرو طبق برنامه پنج ساله سوم موظف است ۱۴۰ هزار کیلومتر از حریم رودخانه را تعیین کند که به دلیل کمبود اعتبار تنها ۵۵ هزار کیلومتر از حریم رودخانه تعیین شده است اما برای ساخت سد صدها برابر از اعتبار مطالعه حریم رودخانه‌ها هزینه می‌شود.

وی با اشاره به کسری منابع آب زیرزمینی عنوان کرد: به طور مثال، در منطقه فسا و جهرم، سطح آب زیرزمینی ۳۱۸ متر پایین آمده و بارندگی به عمق ۱۲۰۰ متر می‌تواند این کسری را جبران کند.

درویش همچنین اضافه کرد: استان یزد هم با کسری شدید منابع آب روبروست و باید هشدارهایی مؤثر و جدی در زمینه مدیریت مصرف آب داد.

وی با اشاره به خسارت ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی به خاک کشور در سیلاب‌های اخیر، اظهار کرد: ایران با یک درصد خاک جهان، یک دوازدهم کل فرسایش خاک جهان را تجربه می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.