صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / مزیت درمان‌های گروهی اعتیاد

مزیت درمان‌های گروهی اعتیاد

یک روانشناس بالینی گفت: پیگیری مشکلات و کمک‌هایی که افراد به یکدیگر می‌کنند، در ایجاد انگیزه‌ افراد در حال ترک اعتیاد بسیار موثر است؛ بنابراین درمان‌های گروهی از بهترین روش‌های درمان اعتیاد است.

مراسم عزاداری حسینی در کمپ ترک اعتیاد - اهواز

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر پرویز دباغی با اشاره به روش‌های درمانی موفق اعتیاد گفت:  ابتدا باید عرض کنم اعتیاد یک بیماری چند بعدی و چند عاملی است، عوامل خانوادگی، فردی، اجتماعی و معنوی در سبب‌شناسی و درمان اعتیاد نقش دارند که در برنامه‌ریزی برای درمان، باید این عوامل را در نظر گرفت تا درمان کامل‌تری انجام شود.

وی ادامه داد: مثلاً درمان‌های دارویی یکی از روش‌هایی است که برای مرحله خاصی از اعتیاد کاربرد دارد. وقتی می‌خواهیم سم‌زدایی انجام گیرد به سراغ این روش می‌رویم. در این روش می‌خواهیم مواد شیمیایی که در بدن وجود دارد، پاکسازی شود.

یک روانشناس بالینی بیان کرد: مرحله بعدی ریکاوری یا بهبودی نام دارد در این مرحله بهترین روش درمان روش‌هایی است که مداخله دارویی نداشته باشد، در این روش، درمان انفرادی داریم که طی آن یک درمانگر با یک بیمار خاص به شکل رو در رو کار درمان را پیش می‌برد، در واقع در این مرحله به درمان برخی اختلالات و تغییر سبک زندگی فرد پرداخته می‌شود.
دباغی تصریح کرد: تغییر تفکرات فرد معتاد و ایجاد توانایی در حل مشکلات از خصوصیات این مرحله می‌باشد اما در کنار اینها اعتقادی وجود دارد که می‎گوید اعتیاد یک بیماری خانوادگی و گروهی است در واقع وقتی فردی دچار اعتیاد می‎شود تمام افراد خانواده از این بیماری متاثر می‌شوند.

وی ادامه داد: افسردگی، اضطراب، فشارهای اقتصادی و خیلی مسائل دیگر بر اعضای خانواده اثر می‌گذارند؛ بنابراین عده‌ای از درمانگران معتقدند که درمان به‌صورت انفرادی کافی نیست و خانواده نیز باید در مراحل درمانی در نظر گرفته شوند که یک مدل دیگر درمان تحت عنوان درمان‌های گروهی به وجود آمد. این درمان‌ها در مدل‌های مختلفی انجام می‌شوند، مثلا در یک مدل یک متخصص با گروهی ۸ تا ۱۵ نفره پروسه درمان را پیش می‎برد و جلسات گروهی برگزار می‌شود.

این روانشناس بالینی اظهار کرد: مزیت درمان‌های گروهی آن است که افراد در گروه احساس تنهایی نمی‌کنند و معمولاً مشکلات مشابهی دارند و این باعث کاهش اضطراب می‌شود، همچنین در گروه، بهبود یک فرد به ایجاد امید و انگیزه در سایرین منجر می‌شود و از سوی دیگر در گروه، یادگیری اتفاق می‌افتد و افراد تجربه‌های مثبت را با هم به اشتراک می‌گذارند و این در درمان خیلی موثر است. از دیگر خاصیت‌های درمان گروهی تخلیه هیجانی افراد است وافراد در گروه فرصت پیدا می‌کنند مشکلات و احساسات خود را بیان کنند و این به تخلیه هیجانی آن‌ها می‌انجامد که بسیار مفید است.

دباغی اضافه کرد: اصولاً مکانیزم‌های حمایتی در گروه برای درمان فرد موثر است و باید جدی گرفته شوند، پیگیری مشکلات و کمک‌هایی که افراد به یکدیگر می‌کنند در ایجاد انگیزه به این افراد موثر است؛ بنابراین درمان‌های گروهی یکی از بهترین روش‌های درمان اعتیاد است.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ وی بیان کرد: باید توجه داشت انتخاب یک روش درمانی برای افراد مختلف موثر نیست و باید بهترین روش برای درمان با توجه به تخصص و تجربه درمانگر انتخاب شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.