صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / علیرغم تحریم سال ۹۸ اولین سالی است که هما زیان انباشته ندارد

وزیر راه و شهرسازی گفت

علیرغم تحریم سال ۹۸ اولین سالی است که هما زیان انباشته ندارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: سال ۹۸ اولین سالی خواهد بود که ایران‌ایر زیان انباشته در دفاتر خود ندارد.

محمد اسلامی امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل ایران‌ایر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تحریم‌‌های آمریکا به صورت غیرقانونی و یک‌جانبه‌گرایانه در راستای تسلیم کردن مردم و جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، وی ادامه داد: صنعت هوایی کشور از ابتدا تحت تحریم ظالمانه قرار گرفته است و شرایط امروز سخت‌تر از گذشته است، اما با این حجم پیشرفت‌های نیروی انسانی متعهد و متخصص و ظرفیت‌های صنعتی و تکنولوژی و شبکه همکاران از این تحریم‌ها عبور می‌کنیم و مقابله از جنس تحقق رشد و توسعه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بدهی انباشته هما از سال ۶۴ بوده است که شامل بدهی دولت به هما و هما به دولت است که از ظرفیت قانون بودجه ۹۷ استفاده کردیم، ۱۶۴۵ میلیارد تومان با توجه به مصوباتی که در سلسله‌مراتب داریم، این رقم را بردیم و تسویه حساب کردیم.

وی اظهار داشت:‌ سال ۹۸ اولین سالی خواهد بود که هما زیان انباشته در دفاترش ندارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه رونق تولید، امسال در پنج محور برنامه داریم و این برنامه‌ها را به همه مسئولان ارسال کردیم، اول آنکه ظرفیت ساخت داخلی صنایعی که سامانه حمل و نقل تولید می‌کنند افزایش می‌یابد، در ۲۷ اسفند ۹۷ قراردادی داشتیم که مصوبه آن دیروز اعلام شد، ۹ شرکت واگن‌ساز با ۱۶ شرکت حمل و نقلی بار و مسافر ریلی تفاهم امضا کردند تا یک‌هزار دستگاه واگن و لکوموتیو و ملحقات در سال ۹۸ توسط این شرکتهای داخلی تولید شود و این گام اساسی برای صنعت ریلی است.

اسلامی افزود: در صنعت پشتیبان صنایع هوایی نظیر صنعت راداری و صنایع ناوبری هم قطعاتی که در داخل تولید می‌شود از این ظرفیت داخل استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت:‌ با سازمان صنایع دریایی ایران تفاهم کردیم از محل وجوهات اداره شده ۲۵۰ دستگاه شناور برای ما تولید کند.

* تکمیل مسکن مهر و پروژه‌های آزادراه رونق ایجاد می‌کند

وی افزود: حوزه شتابدهی به پروژه ها بخش دوم کار ما است، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه مهم است، امیدواریم امسال ۴۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح کنیم تا رونقی در حوزه عمران رخ دهد.

اسلامی افزود: در حوزه مسکن، تکمیل و تحویل مسکن مهر آغاز شده است و پروژه ۴۰۰ هزار واحدی سطح کشور را آغاز کرده‌ایم و اینها همه نشانه به بازار و سازندگان است تا رونق تولید مسکن را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوع بعد، بحث ارزیابی زمین و تعیین سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن است تا این را از سبد سازنده خارج کنیم و نخواهد خرید زمین انجام دهد؛ ما زمین را به صورت مشارکت تعیین می‌کنیم وا ین خود مشوقی است.

وی افزود: در ۱۶ اسفند ۹۷ در شورای پول و اعتبار مصوب شد که سهم وامی که به سازنده تعلق می‌گیرد ۶۵ درصد افزایش یابد که برای فرد و زوجین است و قابل انتقال به خریدار است.

اسلامی ادامه داد: همچنین با ایجاد سیاستی مشترک بین بانک مسکن و بنیاد مسکن به صورت کارگزاری، کارت اعتباری مصالح به مردم و سازندگان مسکن اختصاص می‌یابد تا در خرید انبوهی که انجام شود و خریدهای قابل ملاحظه بتوان آن تخفیف را در قیمت تمام شده مسکن برای متقاضیان و سازنده‌ها مؤثر کندو همچنین کارخانه‌های تولید از رکود خارج شود و رونق تولید در مصالح ساختمانی داشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.