صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / ظریف: ایران می‌تواند هم نفت بفروشد و هم اقتصادش را حفظ کند

ظریف: ایران می‌تواند هم نفت بفروشد و هم اقتصادش را حفظ کند

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که اروپا و بقیه کشورها باید برای امنیت جهانی سرمایه گذاری و هزینه کنند.

ظریف

به گزارش کسب و کار نیوز محمد جواد ظریف، پیش از عزیمت به مسکو در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک، در خصوص اینکه برخی از ناظران و مسئولان ایرانی اعلام کرده‌اند که “تهران در پی تحریم‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد و چه سازوکاری برای فروش نفت در نظر دارد؟ گفت: ایران در شرایط فعلی هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند. ایران می‌تواند بر تحریم‌های آمریکا غلبه کند و بسیاری از کشورها برای تجارت با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. ایران و اتحادیه اروپا در آستانه توافقی هستند که با وجود بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، فروش نفت ایران و انتقال درآمدهای نفتی ایران را امکان‌پذیر می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران در رابطه با اینستکس اظهار کرد: نهاد ایرانی متناظر اینستکس اروپا از سوی ایران به نام شرکت ساز و کار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا موسوم به ساتما تأسیس و به ثبت رسیده و به اطلاع اتحادیه اروپا نیز رسیده است. البته تهدیدات آمریکا برای ممانعت از عملی شدن این ساز و کار بین ایران و اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. ما پیش از این هم تاکید کردیم که اروپا برای حفظ برجام باید هزینه کند. ما ماه‌ها همراه سایر کشورها با آمریکا مذاکره کردیم و به نتیجه خوبی هم رسیدیم. اکنون اروپا و بقیه کشورها باید برای زحمات خود در این راه و امنیت جهانی سرمایه گذاری و هزینه کنند. ساز و کار اینستکس به صورت مشابه و محلی با دیگر کشورهای همسایه و علاقمند از جمله روسیه و ترکیه قابل انجام شدن است.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر وی درباره احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا در خاورمیانه چیست، اظهار داشت: به نظر می‌رسد همان کسانی که در سال ۲۰۰۳ جنگ آمریکا با عراق را به راه انداختند، در پی به راه انداختن جنگی دیگر با ایران هستند و این کار، خودکشی برای آنها خواهد بود. برخی افراد در دولت ترامپ در تلاش برای آغاز چنین جنگی هستند که برای آنها همانند خودکشی است. ایران هیچ گاه خواستار جنگ با هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود اما چنانچه آمریکا آغازگر هر گونه درگیری جدید با ایران باشد، با شدت تمام از منافع ملی و کشور خود دفاع خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر کشورهای اروپایی موفق نشوند به ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ها کمک کنند، چقدر احتمال دارد تهران در مدت پیش رو به برنامه هسته‌ای‌اش بازگردد، بیان کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که صبر مردم ایران اندازه‌ای دارد. ادامه حضور ایران در برجام به منافع متقابل تهران و رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد و اگر منافع ملی ما در برجام تأمین شود و اتحادیه اروپا نیز به تعهداتش پایبند باشد، ایران نیز به توافق برجام متعهد خواهد ماند.

ظریف افزود: چنانچه اتحادیه اروپا نتواند به ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ها کمک کند، آنگاه ممکن است حضور یک جانبه ایران در برجام معنا و مفهوم واقعی خود را از دست بدهد. در این صورت ایران ممکن است محدودیت‌های پذیرفته در چارچوب برجام را مورد تجدید نظر قرار دهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.