صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / هیجان فروش در بورس
هیجان فروش در بورس

«کسب و کار» افت شاخص بازار سرمایه و رفتارهای هیجانی سهامداران را بررسی می‌کند

هیجان فروش در بورس

بورس روز گذشته در حالی بیش از 7 هزار واحد افت داشت که کارشناسان عقیده دارند این افت تحت تاثیر رفتارهای هیجانی بازیگران بورس و به ویژه کسانی است که اطلاعات درستی از بورس ندارند و ناآگاهانه وارد بورس شدند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بورس روز گذشته در حالی بیش از ۷ هزار واحد افت داشت که کارشناسان عقیده دارند این افت تحت تاثیر رفتارهای هیجانی بازیگران بورس و به ویژه کسانی است که اطلاعات درستی از بورس ندارند و ناآگاهانه وارد بورس شدند.
افت ارزش پول ملی که جریان نقدینگی را به سمت بازارهایی مثل طلا، سکه، مسکن و … هدایت داده، باعث ایجاد هیجاناتی هم در بازار سرمایه شده است. ورود نقدینگی به بازار سرمایه که به عقیده کارشناسان شروع تحولی مطلوب در بازار سرمایه به شمار می‌آید و نشان از آینده مطلوب به بورس دارد، باید به شرایطی هم همراه باشد. از جمله این شرایط این است که بازیگران بورس اطلاعات و دانش کافی را در رابطه با بازار اخذ کرده باشند. البته برخی از مسائل خارج از بازار سرمایه مانع افزایش جریان نقدینگی به بورس شده که لازم است در خصوص آن تصمیم هایی از سوی نهادهای قانونگذار و تصمیم گیر اتخاذ شود.
به گفته کارشناسان رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران و انتظارات غیرواقعی آنها از رشد و افت شاخص بازار که باعث ورود نامنظم نقدینگی به بورس می‌شود، بر این شرایط موثر است.
امروز برای دومین روز پیاپی در هفته جاری شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با شتاب بالایی کاهش یافت و در نهایت با ۷۶۲۴ واحد افت در تراز ۲۰۸ هزار و ۱۹۶ واحدی نشست.

شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۵۵۲ واحد کاهش به رقم ۴۳ هزار و ۲۶۴ واحدی رسید. شاخص آزاد شناور نیز با ۸۴۴۲ واحد افت تا رقم ۲۳۳ هزار و ۹۷۴ واحدی پایین رفت. همچنین شاخص بازار اول با ۵۶۸۰ واحد افت در تراز ۱۵۶ هزار و ۷۴۵ واحدی نشست. شاخص بازار دوم نیز با ۱۴ هزار و ۸۸۳ واحد تا رقم ۳۹۸ هزار و ۷۲۰ واحدی پایین رفت.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی پارس هر کدام به ترتیب ۴۱۹، ۲۷۰، ۲۶۷ و ۲۶۶ واحد در کاهش شاخص‌های بازار سرمایه تأثیر داشتند.

البته معدود نمادهایی همچون بانک اقتصاد نوین و سرمایه گذاری صدر تأمین سعی کردند شاخص‌های بازار سرمایه را افزایش دهند. این سرمایه‌گذاری به تازگی در بورس عرضه شده و در روزهای گذشته توانسته رشد قیمت را تجربه کند. اما امروز در قیمت پایانی حدود ۱.۷ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.

علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه
رفتارهای غیرمنطقی سهام‌داران
در اقتصاد و بازار سرمایه با پدیده‌ای به نام رفتار توده وار مواجه هستیم که بر بازارها و روند قیمت‌ها تاثیرگذار است. از سویی در همین اقتصاد ما به صف نشینی عادت کرده ایم. گاهی صف خرید گوشت، گاهی خودرو، گاهی مسکن و حالا هم بازار سرمایه. در پی همین رفتارهای هیجانی بازار سرمایه نیز با صف‌های طولانی فروش روبرو شده است. قبلا صف خرید بود حالا فروش. البته این صف‌ها تحت تاثیر شایعه جنگ آمریکا با ایران و اخبار سیاسی است که تاثیرپذیری سهامداران از آنها چندان منطقی به نظر نمی‌آید. اولا اگر قرار بود آمریکا با ایران جنگی راه بیاندازد، موقع خروج از برجام اتفاق می‌افتاد. از سویی از زمان انتشار اخبار منفی سیاسی هم مدت زیادی می‌گذرد. بنابراین اگر رفتارهای سهامداران خارج از هیجان بود، نباید تحت تاثیر این اخبار قرار می‌گرفت.
بنابراین متغییرهای برون زا و ریسک‌های سیستماتیک چیزی نیست که به تازگی اتفاق افتاده باشد. سرعت رشد بورس از فروردین ماه به بعد نشان داد، این رفتاها کاملا هیجانی است و رشد شاخص را حباب‌گونه خواهد کرد. البته این بدان معنی نیست که رشد شاخص در حال حاضر حباب گونه باشد، بلکه موضوع این است که سرعت رشد بورس اگر به مانند سرعت رشد دلار و سکه باشد، روزی متوقف خواهد شد. از سویی مکانیزم قیمت‌گذاری در بازار سرمایه با سایر بازارها، مثل سکه، طلا و ارز متفاوت است. اگر نرخ تورم فعلی را در نظر بگیریم، بورس باز جای رشد دارد اما بهتر ان است که این رشد آهسته و پیوسته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.