صفحه اصلی / استان ها / یزد / روح زندگی در خانه تاریخی و باشکوه شکوهی یزد
روح زندگی در خانه تاریخی و باشکوه شکوهی یزد

روح زندگی در خانه تاریخی و باشکوه شکوهی یزد

خانه تاریخی شکوهی یزد با معماری زیبا و منحصر بفردش در چند قدمی مسجد جامع یزد واقع شده به نحوی که از درون حیاط خانه می‌توان مناره‌های مسجد جامع و گنبد فیروزه‌ای سید رکن الدین را مشاهده کرد.

خانه تاریخی شکوهی

‌به گزارش کسب و کار نیوز، خانه تاریخی شکوهی در قلب بافت تاریخی شهر یزد و در مجاورت مسجد جامع قرار گرفته است. در تقسیم‌بندی محله‌ای، این خانه در محله وقت‌الساعت قرار دارد ولی از داخل حیاط خانه، مناره‌های مسجدجامع و گنبد فیروزه‌ای سید رکن الدین، هر دو به چشم می‌آید.

قدمت این خانه مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و در نوع خود یکی از زیباترین یادگارهای به جامانده از این دوران محسوب می‌شود.

بانی این خانه مرحوم وزیری مؤسس کتابخانه معروف وزیری در یزد بوده و معمار آن استاد علی رضا سبزواری است اما از آنجایی که این خانه توسط خانواده شکوهی، یکی از خانواده‌های فرهنگی یزد تملک شده، به همین نام نیز مشهور شده است.

در ساخت این بنا، معماری یزدی به خوبی دیده می‌شود، این خانه در مجموع دارای معماری درونگرا بوده و از چند بخش مرتبط به هم با خصوصیاتی متفاوت شکل گرفته است، از این رو می‌توان آن را به بخش‌های عمومی، خصوصی و خدماتی دسته‌بندی کرد.

بنا دارای دو ورودی اصلی و فرعی در جبهه جنوبی است که ورودی اصلی آن متشکل از سردر ورودی، پیرنشین‌های دو طرف آن، درب چوبی با کوبه‌ها و تزئینات مرسوم و هشتی متصل به آن است. ورودی دیگر مربوط به حیاط کوچک خانه یا حیاط نارنجستان است که داخل کوچه فرعی قرار دارد.

این خانه از چهار حیاط تشکیل شده که هر کدام دارای کاربری و مفهومی متفاوت است؛ در ابتدای ورودی و سمت چپ، حیاط اصطبل قرار گرفته که در داخل این حیاط فضاهایی از قبیل اصطبل، کاه‌دان و انباری قرار گرفته‌اند که جنبه خدماتی دارند. هشتی هم دارای رسم بندی است که به حیاط اندرونی، بیرونی، انباری و راه پله بام دسترسی دارد.

حیاط بیرونی ارتباط پررنگ‌تری با هشتی ورودی دارد و برای پذیرایی مهمانان و اهالی بیرون در نظر گرفته شده و در واقع به قلمرو عمومی اختصاص دارد و گرداگرد حیاط بیرونی فضاهایی مانند تالار، اتاق سه دری و ورودی مطبخ قرار دارد که پس از عبور از راهرو طولانی به حیاط اندرونی می‌رسیم.

حیاط اندرونی دارای ابعاد بزرگ‌تری نسبت به دیگر حیاط‌ها است و پیرامون آن، فضاهایی مانند تالار، اتاق‌های سه دری و اتاق پنج دری رو به روی تالار که به آن شاه نشین می‌گویند، قرار دارد.

از حیاط اندرونی به فضای حوض‌خانه راه وجود دارد البته حوض خانه خود فضای ارتباطی بین حیاط اندرونی و حیاط نارنجستان است و فضای حوض خانه هم دارای تزئینات رسمی‌بندی زیبایی است.

همچنین دو بادگیری که در این خانه وجود دارد باعث خنک شدن این فضا و فضاهای مرتبط می‌شود و حیاط نارنجستان با پلان مربع در جبهه جنوبی خانه قرار دارد و دارای ورودی مستقل است.

پیرامون این حیاط فضاهایی مانند تالار، سه دری، انبار و آبریزگاه وجود دارد و کاربری این حیاط بیشتر برای برگزاری جلسات و مراسم خاص بوده و وجه تسمیه آن به خاطر کاشت درخت نارنج است و در حال حاضر به عنوان مهمانسرا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سال ۱۳۸۳ این خانه به عنوان پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.