صفحه اصلی / استان ها / یزد / چرا بافت‌های تاریخی یزد تهدید می‌شوند؟

مدیر کل میراث فرهنگی یزد مطرح کرد؛

چرا بافت‌های تاریخی یزد تهدید می‌شوند؟

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به کاهش چشمگیر اعتبارات میراث فرهنگی یزد، تاکید کرد: متولیان ابنیه تاریخی در مقابل هر نوع آسیب به بناها مسئول هستند و باید بناهای تحت نظر خود را ترمیم کنند.

یزد

سید مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به کاهش چشمگیر بودجه این دستگاه، اظهار کرد: متأسفانه بودجه اداره کل میراث فرهنگی به میزان بسیار قابل توجهی کاهش یافته است، در حالی که این حوزه در راستای حفظ و توسعه خود به اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: از طرفی وقوع حوادثی مانند بارندگی‌ها و سیل در برخی از نقاط استان یزد منجر به تخریب برخی از بناها شده که هزینه ترمیم آن‌ها نیز به مشکلات میراث فرهنگی افزوده است.

این مسئول با بیان این که مشکلات اعتباری، این سازمان را از نظر تعدیل و اخراج نیروها با تهدید روبرو می‌کند، گفت: هر چند وضعیت مذکور رو به بهبودی است اما به منظور حفظ ثبات شرایط از مشارکت دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها بهره‌مند شده‌ایم.

وی که از عدم دریافت اعتبار به منظور ترمیم بناهای آسیب دیده در بارندگی‌های اخیر گلایه‌مند است، تصریح می‌کند: متأسفانه حدود دو سال از صفر شدن اعتبارات مشارکتی میراث فرهنگی می‌گذرد و پولی برای کمک به مردم بافت تاریخی به منظور ترمیم خانه‌های خود نداریم.

وی افزود: لذا تمرکز خود را بیشتر بر معابر و تخریب‌های این محدوده‌ها معطوف کردیم و خوشبختانه با فعالیت روزانه شش کارگروه فعال در جهانشهر یزد، حدود ۹۰ درصد معابر مرمت شدند.

این مسئول در رابطه با بناهای ثبت شده و آسیب دیده استان، بیان کرد: اگر متولی بناهای تاریخی ثبت شده مجموعه اداره کل میراث فرهنگی باشد، مرمت آن نیز بر عهده این ارگان است اما اگر این بناها زیرمجموعه دستگاه‌های دیگری باشند، مسئول مرمت بنا نیز همان دستگاه است.

وی با تاکید بر این که مالکان ابنیه تاریخی همچون مادر، مسئول سلامت و حفظ آنها هستند، گفت: هر نوع آسیب به بنا باید برطرف شود و در صورت عدم همراهی این دستگاه‌ها اداره کل میراث فرهنگی، ابتدا تذکرات و هشدارهای لازم، ابلاغ و سپس از طریق مراجع قضائی پیگیری خواهد کرد.

فاطمی در ادامه استفاده از بخش خصوصی را یکی از لازمه‌های حفظ صنعت گردشگری استان عنوان کرد و با اشاره به مشارکت این بخش در نوروز امسال، گفت: وضعیت مالی اداره کل میراث فرهنگی در نوروز ۹۸ وضعیت خوبی نبود اما بیشترین بهره را از بخش خصوصی بردیم که این مسئله در این شرایط اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به استفاده از کمیته‌ها و کارگروه‌هایی به منظور تقویت مشارکت بخش خصوصی، گفت: فعال کردن کمیته‌ها و کارگروه‌های گردشگری به منظور افزایش مشارکت بخش خصوصی انجام شده تا بتوانیم با این راهکار وضعیت کنونی این صنعت را حفظ کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز سرمایه گذاری بخش خصوصی را عامل احیا و حفظ بناهای تاریخی عنوان کرد و گفت: با حضور بخش خصوصی در بناهایی مانند آب انبارها، کاروانسراها و قلاع تاریخی متروکه، این بناها دوباره احیا و در نهایت ضمن درآمدزایی، حفظ می‌شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.