صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / هزینه بالای آسیب‌های اجتماعی

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان مطرح کرد

هزینه بالای آسیب‌های اجتماعی

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه هزینه مسائل اجتماعی در ایران زیاد است و باید برای این مهم تدبیری بیندیشیم، گفت: تدبیر اول می‌تواند مدل بومی توسعه مسائل اجتماعی باشد و اسم آن را می‌توانیم مدل اقتضایی توسعه مسائل اجتماعی در ایران بگذاریم و این مدل در هر استان و نقطه‌ای متفاوت است.

آسیب های اجتماعی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سیدعلی نادر دهقانی در کارگاه آموزشی “پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی” بیان کرد: در جهاد دانشگاهی سعی کرده‌ایم تحلیل‌های علمی از مسائل اجتماعی در استان و کشور داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که چرا در بحث آسیب‌های اجتماعی وضعیت خوبی نداریم، بیان کرد: یکی از دلایل اصلی وجود آسیب‌های اجتماعی، عدم توافق و اجماع روی نظام توسعه در بخش‌های مختلف کشور است و خروجی آن را در مسائل مختلف می‌بینیم.

دهقانی با اشاره به برنامه‌ریزی در کشور بیان کرد: نظام برنامه‌ریزی ما از ابتدا کپی‌برداری بوده و برنامه توسعه کشور را سال‌های قبل از انقلاب از فرانسه گرفتیم و این برنامه برخاسته از نیازهای کشور و منطبق بر مقتضیات، مطالعات محیطی و خواست اجتماعی ما نبوده و معلوم است که از دل این برنامه و فرآیند توسعه همه‌جانبه اقتضایی احصاء نمی‌شود.

عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی لرستان عنوان کرد: بر اساس مقتضیات، شرایط محیطی و اجتماعی هر منطقه‌ای باید برنامه نوشت.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی درست، نیازمند اطلاعات و دیتای دقیق هستیم. برنامه‌ریزی یعنی داشتن اطلاعات ریز و کاربردی از لایه‌های موضوعات نیازمند پیشرفت است. عدم توجه به این مفاهیم تضاد در مقررات، تشریفات پرستی یا توسعه ناقص است.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه در بحث تشریفات پرستی ابزارها را قبول داریم اما روی موضوعات و اهداف مردد هستیم، گفت: مساله اصلی ما در مسائل فرهنگی و اجتماعی مشارکت در تصمیم بوده که این مهم در سازمان‌ها کم بوده و دلیل آن تشریفات پرستی است.

وی عنوان کرد: روی اهداف توافق نکردیم، به‌عنوان‌مثال در مسئله اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر نظرات متفاوت است شاید به‌ظاهر توافق کردیم اما این توافق‌ها را عملیاتی نکرده‌ایم.

دهقانی الوار افزود: به عنوان مثال در مدلی و برای تحقق آن نتایج نشان می‌دهد باید پنج گام مهم مشارکت، سازمان‌دهی، توانمندسازی، کار مستمر یا تداوم بهینه و مهارت‌آموزی انجام و برای هر کدام از عناوین زیر باید دریافت اطلاعات دقیق، نهادسازی، الگوسازی، اقتصادی کردن و آموزش انجام شود. بدیهی است در مورد این موارد باید با توجه به موضوع و اهداف درصد هر کدام مشخص و آمارهای درست تهیه تا نهایتاً به‌جای ارائه مدل‌های توصیفی مدل‌های کمی با نظام ارزشیابی قابل انجام استخراج شود.

دهقانی تاکید کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مشکلات این حوزه کارهای علمی فراوان و اقدامات اجرایی زیادی باید در کمترین زمان ممکن انجام شود.

وی عنوان کرد: باید برای تک تک عناصر و افراد سازمان وظیفه تعریف کنیم و در مقاطع مختلف آن را ارزیابی کنیم در این صورت پیشرفت یکی از نتایج قطعی خواهد بود.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان در خصوص مسائل اجتماعی و اقتصادی تاکید کرد: مساله اصلی توافق، موضوع بعدی برنامه‌ریزی بر اساس مقتضیات و موضوع بعدی نظام ارزیابی مستمر است که در این صورت می‌توان امیدوار بود شاخص‌های فرهنگی اجتماعی در حوزه کار و فعالیت بر اساس روندی مستمر بهینه شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.