شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، اهمیت حضور در رویدادهای خارجی برای استارت آپ ها بدین جهت است که جهان با پیشرفت های شرکت های ایرانی در حوزه فناوری و صنعتی آشنتا خواهد شد. در همین زمینه سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا و شرکتهای دانش بنیان، استارتآپ های حوزه ICT را به شرکت سهامی نمایشگاههای کشور معرفی میکند. سازمان فناوری اطلاعات در اطلاعیهای از برنامه حمایتی از کسب و کارهای نوپا (استارتآپ ها) و شرکتهای دانش بنیان برای حضور در نمایشگاههای تخصصی ملی و بین المللی خبر داد. این سازمان اعلام کرد که در نظر دارد نسبت به شناسایی و معرفی کسب و کارهای نوپا و شرکتهای دانش بنیان به شرکت سهامی نمایشگاهی کشور و برگزارکنندگان نمایشگاهای تخصصی (ملی و بین المللی) که دارای برنامه حمایتی از شرکتهای مذکور هستند اقدام کند. در این راستا و در اولین قدم، بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی و ماشین آلات و صنایع وابسته که از تاریخ ۲۸ تا ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۸ برگزار میشود آمادگی تخصیص فضای نمایشگاهی به کسب و کارهای نوپای پیشرو در این عرصه را اعلام کرده است.
ارتباط مستقیم صاحبان استارت آپ ها با سرمایه گذاران خارجی
فرهاد قدیمی، کارشناس استارت آپ
دنیای امروز دنیای مدرنی است که شاید دیگر پذیرای مشاغل سنتی نباشد. شاید تا چند سال آینده بتوان بازارهای سنتی را حفظ کرد اما پس از آن اقتصاد تماما در اختیار شرکت های دانش بنیان، کسب و کارهای نو و استارت آپ ها خواهد بود. به همین دلیل توسعه و پیشرفت در این بخش ها باید در اولویت قرار داشته و برای استفاده از آنها همگام با جهان شد. یکی از مهم ترین روش های تعامل با جهان و یادگیری روش های نوین در توسعه این کسب و کارها حضور در رویدادهای بین المللی و نمایشگاه های تخصصی خارج از کشور است.اما از آنجایی که که هزینه شرکت در این رویدادها برای کسب و کارهای فعال در این بخش بسیار زیاد است همواره از شرکت در این نمایشگاه ها باز می مانند. متاسفانه در سال گذشته با وجود برگزاری تعداد زیادی نمایشگاه بین المللی در خارج از ایران فرصت حضور از استارت آپ های ایرانی به دلیل افزایش نرخ ارز گرفته شد. هزینه هایی که در رابطه شرکت در این رویدادها وجود دارد بسیار زیاد است و کسب و کارهای نوین به دلیل ماهیتی که دارند قادر به تامین این هزینه ها نیستند بنابراین با از دست رفتن این فرصت ها به روز شدن و هماهنگی با تکنولوژی های روز دنیا سخت تر شده است.
بدین ترتیب وجود نهاد و سازمانی که بتواند در ساماندهی این وضعیت کمک کند ضروری به نظر می رسد. البته سازمان مورد نطر هم برای حل این مشکل با چالش هایی روبرو خواهد شد. تعداد بسیار زیادی کسب و کار نوین چیزی در حدود ۶۶۰۰ استارت آپ در کشور فعالیت می کنند که اگر حتی نصف این تعداد را واجد شرایط برای حضور در رویدادهای بین المللی بدانیم باز هم هزینه های زیادی باید صرف این کار شود و از سوی دیگر مشکل نوبت دهی برای اختصاص حمایت ها و شرکت در رویدادها هم به قوت خود باقی است. به هر ترتیب برای افزایش تعاملات بینت المللی و تبادل اطلاعات و پیدا شدن سرمایه گذار و شریک مستلزم حضور این شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی است. یعنی این رویدادهای نمایشگاهی فضایی را فراهم می کند که صاحبان استارت آپ ها با سرمایه گذاران خارجی ارتباط مستقیم برقرار کنند و شرکت های خارجی بتوانند مسئولیت حمایت از این استارت آپ ها را برعهده گیرند. به نوعی این حضور می تواند سکوی پرتاب این شرکت ها و آشنایی خارجی ها با ظرفیت های شرکت های ایرانی فعال در این بخش باشد.