صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / تاثیر اظهارنظرهای “گروه بی” بر سیاست خارجی آمریکا از نگاه یک کارشناس

تاثیر اظهارنظرهای “گروه بی” بر سیاست خارجی آمریکا از نگاه یک کارشناس

یک کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر این‌که مشخص است چه کسانی جهت‌گیری سیاست خارجی آمریکا را تعیین کرده و به سمت بحران معطوف می‌سازند، اظهار کرد: ترامپ در برخی از تصمیم‌گیری‌هایش به توصیه دوستان آمریکا عمل کرده و همه این‌ها نشان می‌دهد او از ریاض و تل ‌آویو هم مشورت می‌گیرد.

نوذرشفیعی

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از سخنان اخیر محمد جواد ظریف مبنی بر این که گروه  B بدشان نمی‌آید که شرایط را به سمتی سوق دهند که در منطقه درگیری به وجود آید، از سوی دیگر ترامپ هم در اظهاراتی بیان کرده که اگر دست بولتون بود الان در چند جای جهان در حال جنگ بودیم، گفت:‌ ظریف به‌عنوان وزیر خارجه درک می‌کند که چه کسانی جهت‌گیری سیاست خارجی آمریکا را به سمت بحران‌ها به ویژه ایجاد بحران در روابط آمریکا و ایران معطوف می‌سازند و مهم‌ترین نکته‌ای که ممکن است وی را به این تحلیل رسانده باشد، اظهار نظر همین گروه B  است که مشاهده می کنیم ترامپ هم به نوعی در اظهاراتش این موضوع را تایید می‌کند.

وی افزود: به‌عنوان مثال ترامپ در سخنرانی‌هایش به این موضوع اشاره کرده که خروج آمریکا از برجام به توصیه دوستان آمریکا بوده است، یا به عبارت دیگر برای خروج از برجام با دوستان‌شان در اسرائیل و عربستان سعودی مشورت کرده‌اند، در واقع این‌ها یک کد است که روشن می‌کند ترامپ از ریاض و تل‌آویو هم مشورت می‌گیرد، در نهایت می‌بینید که هر دوی این‌ها هم ریاض و تل آویو از آمریکا به خاطر اینکه از برجام خارج شد، تشکر می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین اظهار کرد:‌ تمام این‌کدها وزیر خارجه‌ای مانند ظریف را به این نتیجه می‌رساند که این عوامل بر سیاست خارجی آمریکا و ترامپ تاثیرگذار است، درباره بولتون هم قضیه خیلی روشن است، او تقریبا یکی از چهره‌های جنگ طلب در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود و مشاور امنیت ملی ترامپ است، طبیعتا ترامپ درباره مسائل امنیتی از او به‌عنوان اولین فرد مشورت می‌گیرد.

شفیعی در ادامه بیان کرد:‌ به نظر می‌رسد ترامپ به دلیل شخصیت آلفایی که دارد در تصمیم‌گیری یک‌جانبه عمل می‌کند و حاضر نیست فردی بالاتراز خودش را بپذیرید و یا این‌گونه تصور شود که از تصمیم دیگران تبعیت می‌کند.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درباره این‌که چه اقداماتی را می‌توان در برابر تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا انجام داد؟ اظهار کرد:‌ در سیاست خارجی، موقع‌ شناسی یکی از اصول بسیار مهم است، باید همیشه متوجه این نکته باشیم که ممکن است بدترین سناریو برای یک کشور اتفاق بیافتد، لذا یک کشور خردگرا معمولا خودش را برای بدترین شرایط آماده می‌کند، البته نمی‌دانم تا چه اندازه خودمان را برای شرایط  بد وغیر قابل پیش‌بینی آماده کرده‌ایم، اما آنچه مسلم است این‌که اقدامات آمریکایی ها به طور محسوسی تاثیرگذار است و این را می‌توان از طریق نبض اقتصاد متوجه شد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر اروپایی‌ها بر اساس ادراک، میل و برداشت خود عمل می‌کنند و دست ما به هیچ جا بند نیست، آمریکایی‌ها نیز همین طور، بنابراین تنها گزینه‌ای که  پیش روی ما قرار دارد انجام یکسری اقدامات مثل دور زدن تحریم‌ها آن‌هم با هزینه بسیار گزاف است  یعنی قطعا این طور نیست که بتوان نفت‌ را به قیمت رایج به فروش رساند، در نتیجه ناچار خواهیم بود که زیر قیمت بفروشیم.

انتهای پیام  

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.