صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / ایران‌ایر؛ از فشار مالی صندوق بازنشستگی تا هزینه سنگین استراحت خلبانان
ایران‌ایر؛ از فشار مالی صندوق بازنشستگی تا هزینه سنگین استراحت خلبانان

ایران‌ایر؛ از فشار مالی صندوق بازنشستگی تا هزینه سنگین استراحت خلبانان

در حالی عصر دیروز مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد که این شرکت با مصائب متعددی از جمله صندوق بازنشستگی و "لِی اُووِر" LAYOVER در پروازهای خارجی خود مواجه است؛ مسائلی که مدیرعامل جدید باید فکری اساسی برای حل آنها داشته باشد.

عصر دیروز در ادامه تغییر و تحولات مدیریتی زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در خیابان معراج، این بار نوبت به خیابان فرودگاه و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران رسید. بر این اساس با تصویب هیئت وزیران تورج دهقان زنگنه مدیرعامل هواپیمایی معراج به‌عنوان مدیرعامل ایران ایر تعیین شد. فرزانه شرفبافی مدیرعامل سابق این مجموعه پس از حدود سه ماه سرپرستی مهرماه سال ۹۶ به‌عنوان مدیرعامل هما منصوب شده بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، طی حدود ۲ سال اخیر اتفاقات خوشایند و ناخوشایندی برای ایران ایر روی داده که می‌توان به ورود تعدادی از هواپیماهای ATR و چند فروند هواپیمای ایرباس و البته عدم صدور مجوز اوفک برای تحویل باقیمانده هواپیماهای این شرکت اشاره کرد. افزایش سرمایه ایران‌ایر، کاهش بخشی از بدهی‌ها و … از جمله اقداماتی بوده که در دوره مدیرعامل سابق انجام شد. استقراض از سازمان بنادر و دریانوردی برای پرداخت حقوق پرسنل نیز در کارنامه کاری فرزانه شرفبافی به چشم می‌خورد.

اما نه در دو سال اخیر و نه در دوره مدیران اسبق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران عملا هیچ اقدامی برای ساماندهی دلیل اصلی وضع نابسامان ایرلاین ملی یعنی “صندوق بازنشستگی” نشد. در زمان حضور وزیر مستعفی راه و شهرسازی تقریبا ۶ سال شعار “تغییر ساختار” ایران ایر مطرح شد که یکی از آنها تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی این شرکت بود. اما در عمل اتفاق امیدوارکننده‌ای برای این مسئله روی نداد. در حال حاضر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حدود ۲۴ هزار بازنشسته دارد که با احتساب ۱۰ هزار نفر پرسنل آن بالغ بر ۳۴ هزار حقوق بگیر دارد. قطعا با توجه به برخی موانع که پروازهای این شرکت را تحت تاثیر قرار داده و البته وجود برخی خلبانان همیشه ناراضی تامین حقوق و مزایای ماهانه این تعداد پرسنل را با دشواری‌های بسیاری مواجه کرده و خواهد کرد.

چندی پیش رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشور با تاکید بر این‌که باید ساختار ایران‌ایر در بخش صندوق بازنشستگی این ایرلاین با هدف سودده شدن تغییر کند، گفت:هما به دلایل مختلف که هیچ ارتباطی به مدیریت فعلی آن ندارد نتوانسته عملکرد مورد انتظار را داشته باشد.

بهزاد مظاهری با بیان این‌که نفس فعالیت شرکت‌های هواپیمایی به ارتباطات خارجی وابسته بوده و تاکید بر این‌که خرید هواپیما، تامین قطعات و تعمیر و نگهداری به شرکت‌های سازنده، فروشنده و پرهای هواپیما وابسته است به تسنیم گفته بود: به دلیل محدودیت‌ها ایرلاین‌ها به راحتی نمی‌توانند نیازهای خود را در حوزه هواپیما، تجهیزات و قطعات تامین کنند. هواپیمایی ماهان به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های هواپیمایی داخلی به دلیل همین محدودیت‌ها برخی از مقاصد پروازی خارجی خود را لغو کرده است.هواپیمایی ماهان به دلیل این‌که خصوصی است برای خودش تصمیم‌گیری می‌کند و به همین دلیل هم عملکرد خوبی داشته است. اما در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف که هیچ ارتباطی به مدیریت فعلی آن ندارد نتوانسته عملکرد مورد انتظار را داشته باشد.

وی بیان کرد:‌ ایران‌ایر مشکل ساختاری دارد؛ این شرکت سازمان بازنشستگی مخصوص خودش را دارد، اما با این درآمد نمی‌تواند پول این تعداد بالای بازنشسته را تأمین کند و همیشه مدیون دولت است.

وی با تأکید بر این‌که باید ساختار هما در بخش بازرگانی و عملیات ناوگان به‌خصوص در هواپیماهای ATR تغییر کند تا بتواند به یک ایرلاین فعال‌تر تبدیل شود، اظهار کرد: اسلامی وزیر بسیار خوب و فعالی بوده که به دنبال کارهای سیاسی نیست. وی تمام تلاش را می‌کند و به دنبال پویایی حمل‌ونقل هوایی کشور است.

به گزارش تسنیم، مدیرعامل جدید ایران ایر که سابقه حضور در هواپیمایی معراج را نیز دارد بایستی در ابتدا فکر به حال صندوق بازنشستگی این شرکت کند. به طور قطع اجرای هرگونه برنامه توسعه‌ای در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران منوط به برطرف کردن این مسئله است. از سوی دیگر این شرکت به دلایلی با کمبود خلبان و البته وجود خلبانان ناراضی مواجه است که باید فکری اساسی برای آنها شود. یکی دیگر از مشکلات کنونی هما موضوع layover در پروازهای خارجی (هزینه استراحت خلبانان و کرو پروازی در پروازهای خارجی) است که به تازگی بار مالی فراوانی را به ایران ایر تحمیل کرده است. موضوعی که به هیچ‌عنوان در شرکت‌های هواپیمایی داخلی دیده نمی‌شود و بنا به دلایلی در ایران ایر اجرایی شده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.