صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / از جامعه کارشناسی و دانشگاهی در برنامه‌ریزی‌ها کمک‌ گرفته شود
از جامعه کارشناسی و دانشگاهی در برنامه‌ریزی‌ها کمک‌ گرفته شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

از جامعه کارشناسی و دانشگاهی در برنامه‌ریزی‌ها کمک‌ گرفته شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی مانند قطاری است که مجلس و دولت در آخر آن قرار گرفته‌اند و به سختی آن را هُل می‌دهند.

احمدعلی کیخا

به گزارش کسب و کار نیوز، احمدعلی کیخا در نشست تخصصی بیمه کشاورزی و مدیریت بلایای طبیعی در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر برنامه‌ریزی در کشور و در زمان بروز بحران و برای مدیریت بحران انجام می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این برنامه‌ریزی‌ها برای همان مقطع زمانی انجام می‌شود، به طوری که تا قبل از سال جدید برای موضوع خشکسالی برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت، اما اکنون با وقوع سیل و بارندگی زیاد شاهد تغییر در برنامه‌ریزی‌ها هستیم، در صورتی که باید برای هر شرایطی از قبل برنامه‌ریزی داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادعا کرد: از دیگر مشکلات موجود در کشور عدم برنامه‌ریزی مورد نیاز در سازمان برنامه و بودجه و پررنگ و غالب شدن وجه بودجه در این سازمان است؛ در واقع نهاد برنامه‌ریزی در کشور وظیفه خود را به خوبی انجام نمی‌دهد.

کیخا عنوان کرد: پیش‌بینی و آگاهی دادن به کشاورزان و ارائه عملکرد هواشناسی در کاهش میزان خسارت به اراضی و محصولات کشاورزی بسیار مهم است، باید از جامعه کارشناسی و دانشگاهی در برنامه‌ریزی‌ها کمک‌های موثری گرفته شود.

وی با بیان اینکه عملکرد فعلی صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حد یک صندوق باقی مانده و غرامت نیز با تاخیر پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی باید به صورت مداوم و با هدف دادن خط مشی کارشناسی به برنامه‌ریزان تشکیل شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما در کشوری خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم و در این کشور همیشه سیل از خشکسالی بهتر است. از دیدگاه من مردم، دولت و مجلس تفاوت زیادی با هم ندارند و مسئولان از دل مردم بیرون می‌آیند؛ در واقع مردم مجلسی را انتخاب کردند و همان مجلس به دولتی که خود مردم انتخاب کردند، نظارت دارد و در واقع اگر وضعیت خوب یا خراب است ، همه ما در آن شریک هستیم.

کیخا با بیان اینکه کشاورزی مانند قطاری است که مجلس و دولت در آخر آن قرار گرفته‌اند و به سختی آن را هُل می‌دهند، تصریح کرد: این را باید در نظر داشته باشیم که  قسمت لوکوموتیو و اصلی این قطار، بازار این محصولات هستند که باید بتوانند خود را تنظیم کرده و سبب پیشرفت این بخش شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون عده‌ای از فعالان بخش کشاورزی در مناطق سیل‌زده را می‌شناسیم که با پشتوانه مالی بالا برای بیمه کردن خود اقدام نکردند و حالا ادعا می‌کنند که باید به آن‌ها خسارت پرداخت شود که در واقع این خواسته منطقی نیست.

کیخا با بیان اینکه کشاورزی در ساختار کنونی جایگاه توسعه محوری ندارد، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد در این ساختار، تحولی در حوزه کشاورزی صورت بگیرد، بهترین روش آن مجلس است و این تحول اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه افرادی بخش کشاورزی را درک کرده و قادر باشند برای این بخش نسخه‌های توسعه‌ای زیادی بپیچند و بیشتر وارد مجلس شوند.

وی اضافه کرد: به بیان دیگر اگر مجلسی می‌خواهید که از کشاورزی حمایت کند، باید به افراد فعال در این حوزه رأی دهید و بتوانید به صورت منسجم در کشور عمل کنید تا از میان متخصصان، بهترین افراد را جمع کرده و به مجلس بفرستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اعلام انصراف خود از کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی در دوره بعد، عنوان کرد: ما باید از جناح‌بندی‌های سیاسی عبور کنیم، زیرا مردم هم از آن‌ها عبور کردند و اعتقاد دارند، نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا نتوانستند کاری برای این کشور انجام دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.