صفحه اصلی / استان ها / یزد / آسیب موریانه‌ها به زمستان خانه مسجد جامع کبیر یزد

آسیب موریانه‌ها به زمستان خانه مسجد جامع کبیر یزد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از اجرای عملیات کنترل و پاکسازی موریانه‌های زمستان‌خانه مسجد جامع کبیر یزد خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «علی اصغر صمدیانی» با بیان این که محیط امن و آرام قسمت زمستان‌خانه و گرم شدن آن در زمستان، شرایط محیطی را برای فعالیت موریانه‌ها فراهم می‌کند، اظهار کرد: این عملیات تحت نظر گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد و به منظور کنترل و پاکسازی موریانه‌های زمستان‌خانه مسجد جامع انجام شد.

وی افزود: این موریانه‌ها آسیب‌هایی را به قسمت‌هایی از این بنا وارد کرده بودند لذا اجرای این عملیات در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی یزد قرار گرفت.

این مسئول با بیان این که مسجد جامع کبیر یکی از با ارزش‌ترین میراث تاریخی، هنری و گنجینه‌ای از معماری اسلامی است و سردر رفیع و زیبای آن با ارتفاع ۲۴ متر از ویژگی‌های منحصر بفرد آن است.

وی ادامه داد: نوع ساختار و همچنین مصالح به کار رفته در آن به مرور زمان باعث شده تا این بنا در معرض آسیب‌های متعددی قرار گیرد.

صمدیانی، کاه موجود در ساختار این مسجد را زمینه مناسبی برای تغذیه موریانه‌های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: در دیوارها و همچنین سازه‌های چوبی بنا آثار خوردگی موریانه دیده می‌شود. علاوه بر مواد غذایی مناسب برای موریانه‌ها، محیط امن و آرام قسمت زمستان خانه و گرم شدن آن در زمستان، شرایط محیطی را برای فعالیت موریانه‌ها فراهم می‌کند.

این مسئول با اشاره به استفاده از روش سد سمی برای کنترل موریانه‌های این بنا، عنوان کرد: با توجه به این  که لایه‌های رویی جهت مرمت قسمت داخلی بنا تراشیده شده، آثار خسارت در تمامی قسمت‌ها به خوبی مشهود و ایجاد سد شیمیایی ضروری است.

گفتنی است که مسجد جامع کبیر یزد تیرماه ۱۳۱۳ با شماره ۲۰۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.