صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / برگزاری پنل «بررسی افکار و آثار شهید مرتضی مطهری» در آنکارا

برگزاری پنل «بررسی افکار و آثار شهید مرتضی مطهری» در آنکارا

پنل «اندیشمند مسلمان؛ مرتضی مطهری» به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد درگذشت وی در دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز در این پنل که با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ترکیه و با حضور مقامات، اساتید، دانشجویان و مدعوینی از دو کشور برگزار شد، پرفسور “اسماعیل حقی اونال “رئیس دانشکده الهیات دانشگاه آنکارا در سخنانی ضمن اشاره به آشنایی خود با آثار و تفکرات مطهری گفت: “بسیاری از آثار این متفکر به ترکی استانبولی ترجمه شده است. وی در بخشی دیگر از سخنان با بیان این که چنین پنل‌هایی باعث آشنایی بیشتر با افکار و نظرات علمی و فلسفی متفکرینی همچون مطهری می‌شود، افزود: علم، فلسفه و اندیشه مفاهیم جهانی هستند و ما باید با آثار مختلف اندیشمندان در این زمینه‌ها آشنا شویم.

محمد فرازمند سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز طی سخنانی ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این پنل اظهار کرد: استاد مرتضی مطهری از شخصیت‌های برجسته تاریخ معاصر اندیشه اسلامی و از دین‌پژوهان کم نظیر است. وی در فقه، اصول و فلسفه و اقتصاد صاحب نظر بود. از این متفکر آثاری بسیاری برجای مانده است. او در حیات پربارش نتیجه مجاهدات فکری خود را نوشت و در معرض نقد اساتید قرار داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: مطهری تلاش وافری کرد تا انحرافات معاصران خود را اصلاح کند و خود نیز دچار این معضل نشود. وی در باب عدالت، وحدت، معرفت شناسی باور دینی، کرامت انسانی، حکومت و مشروعیت که نیاز جامعه آن روز بود تحقیق کرد و با منشی استادی این مفاهیم را به نسل جوان انتقال داد.

فرازمند با تاکید بر این که توجه شهید مطهری به مشکلات سیاسی جهان اسلام را در آثار او می‌توان مشاهده کرد، گفت: شهید مطهری نسبت به مسائل سیاسی و تحولات منطقه نیز بی تفاوت و غافل نبود. توجه وی به مسئله فلسطین بارز است. وی بیش از هفتاد اثر در زمینه‌های مختلف تألیف کرد که به بسیاری از زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است.

سفیر ایران در ترکیه در بخشی دیگر از سخنان خود در این پنل تصریح کرد: استاد مطهری برای فرهیختگان ترکیه نیز شخصیتی شناخته شده است. برخی از آثار وی چندین بار در این کشور ترجمه و منتشر شده است و امیدواریم برگزاری این گونه نشستها زمینه معرفی و شناخت بیشتر شخصیت‌های علمی و نخبگان فکری ایران و ترکیه را فراهم سازد.

در ادامه این پنل اساتید و محققان شرکت کننده با ارائه مقالات و تحقیقات خود به تبین و معرفی اندیشه و آثار شهید مرتضی مطهری پرداختند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.