صفحه اصلی / سرخط خبرها / آینده دانش‌بنیان‌ها در روزهای تحریم

افشين كلاهي، رئيس هيات‌مديره مجمع تشكل‌هاي دانش‌بنيان

آینده دانش‌بنیان‌ها در روزهای تحریم

بیش از ۴۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور با تمام مشکلات و موانع پیش رو در حال فعالیت هستند. موانعی که بر سر راه این شرکت‌ها وجود دارد ممکن است طی مسیر را برای آنها با مشکل مواجه کند؛ اما نمی‌تواند در اهداف تعیین‌شده و تحقق آنها خللی وارد کند. در شرایط تحریم درست است که این شرکت‌ها به مراتب با مشکلات بیشتری روبه‌رو شده و خواهند شد؛ اما اینجا کشور ماست و باید ماند و ادامه داد. باید تلاش کنیم با اراده و ظرفیت بالایی که شرکت‌های دانش‌بنیان دارند تحریم‌ها را دور بزنیم برای تحقق استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در دور زدن تحریم‌ها و کمک به شرایط اقتصادی حال حاضر، دولت باید حمایت کند و البته این حمایت‌ها نباید درباره اعطای وام باشد؛ چراکه تسهیلات و وام رانت ایجاد می‌کند و تنها در انتها موجی از شرکت‌های بدهکار روی دست‌مان خواهد ماند.
به عبارت بهتر بزرگ‌ترین حمایت دولت به بخش دانش‌بنیان این است که به جای ارائه وام، قوانین مانع را برطرف کند تا صادرات با مشکل مواجه نشود؛ چراکه باید کارها به سرعت پیش برود تا صادرات تسهیل شود. به کمک صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به کشورهای دیگر به درآمدهای ارزی کمک بسیاری خواهد شد. امروز در تمام دنیا به‌دنبال محصولات و خدمات دانش‌بنیان هستند و استقبال برای شراکت و همکاری هم در صورت عرضه محصول باکیفیت افزایش خواهد داشت. در روزهای تحریم و شرایط حال حاضر تنها حوزه‌ای که می‌توان روی آن حساب کرد و کار با آن قابل انجام و تحقق است بخش دانش‌بنیان‌هاست.
در این بخش آنقدر دست‌مان باز است که می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و احدی هم نمی‌تواند مانعی بر سر راه فعالیت و توسعه این کسب‌وکارها بگذارد. قوانینی در این بخش وجود دارد که به صورت بین‌المللی به تصویب رسیده و اجازه اعمال تحریم‌ها را در بخش دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها نمی‌دهد. این برگ برنده‌ای است که ایران با توجه به پتانسیل بالای خود در این بخش دارد. توضیح کامل‌تر اینکه تحریم بخش دانش‌بنیان منع قانون بین‌المللی دارد و به همین دلیل می‌توان به راحتی محصولات دانش‌بنیان را به بازارهای خارجی و بین‌المللی عرضه کرد و ارزآوری را افزایش داد. ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان‌ها به همین دلایل احساس می‌شود.
سرمایه‌گذاران بسیاری وجود دارند که ریسک کار را نمی‌پذیرند؛ اما باید بدانند تضمین صادرات برای این شرکت‌ها و محصولات تولیدی آنها وجود دارد. درست است که وضعیت بسیار سختی داریم؛ اما نباید ناامید شویم و نمی‌توانیم بگوییم نمی‌توان کاری کرد و باید ادامه داد. باید بتوانیم مشکلات را حل کنیم و تحریم‌ها را دور بزنیم و در بازارهای صادراتی به روش‌های دیگری کار کنیم تا تحریم مانعی برای شرکت‌های صادراتی نشود. بنابراین برای انجام این کار باید تسهیل‌گر باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.