صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / کلیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی تصویب شد
کلیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی تصویب شد

کلیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی تصویب شد

کلیات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس تصویب شد.

بافت تاریخی شیراز

به گزارش کسب و کار نیوز، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس با ۱۳۸ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجمع ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی را تصویب کردند. این طرح ۱۹ ماده دارد.

در این جلسه ماده ۱ این طرح مربوط به تعریف اصطلاحات به کار رفته در این قانون نیز به شرح زیر تصویب شد:

الف) حفاظت: به معنای کلی فعالیت‌های پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزش‌های مادی است همچون بناهای تاریخی

ب) مرمت: علمیات تخصصی و همه جانبه (کمی و کیفی) است که هدف آن حفظ، بیان و آشکار کردن ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و زیبایی‌شناختی یک اثر با لحاظ اصالت و یکپارچگی آن است و مراحل گوناگونی اعم از تداوم، تثبیت و استحکام‌بخشی تا بازگردانی وضعیت موجود به وضعیت اصیل و پایدار را شامل می‌شود.

پ) احیا: فرایندی هدفمند از مجموع اقدامات را شامل می‌شود که به منظور حفاظت و ارتقای کیفی با حفظ اصالت و یکپارچگی در بافت‌های تاریخی-فرهنگی انجام می‌شود.

ت) صیانت: به معنای کلیه فعالیت‌های پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزش‌های معنوی است همچون ارزش‌های بناهای معنوی که مربوط به تاریخ و فرهنگ یک کشور باشد.

ث) حریم بنا: نواحی اطراف یک اثر فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی که همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آن اثر و حمایت‌های قانونی به عنوان لایه‌های حفاظتی (منظری، ساختاری، عملکردی) بر روی نقشه مشخص می‌شود.

ج) محدوده بافت: محدوده یک منطقه تاریخی و فرهنگی ثبت شده که همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی موجود در آن منطقه و حمایت‌های قانونی به عنوان لایه‌های حفاظتی (منظری، ساختاری، عملکردی) بر روی نقشه مشخص می‌شود.

چ) کاربری متناسب: به حفظ و ارتقای هویت و ارزش‌های اثر با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و همچنین اجتماعی، اقتصادی آن برای پاسخگویی به نیازهای معاصر وفق ضوابط و مقررات و قوانین ناظر به موضوع اطلاق می‌شود.

ح) طرح ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی: طرحی است که با توجه به ویژگی، ظرفیت و مزیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی-فرهنگی شهر و روستا با هماهنگی و همکاری نزدیک کلیه دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان در مقیاس کل تا جزء به همراه طرح مدیریتی مربوطه ارائه شده و تکالیف همه دست‌اندرکاران در آن روشن باشد. در این طرح علاوه بر تنظیم روابط این بخش از شهر یا روستا با سایر تقسیمات شهر و روستایی زمینه‌های توسعه هماهنگ شهری و روستایی مد نظر قرار گیرد.

خ) حمایت: بسترسازی مناسب برای توانمندسازی مالکان و بهره‌برداری و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت‌های تاریخی-فرهنگی

د) سازمان: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.