صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / وقتی آجر در خراسان‌شمالی کیمیا می‌شود
وقتی آجر در خراسان‌شمالی کیمیا می‌شود

وقتی آجر در خراسان‌شمالی کیمیا می‌شود

چند سالی بود که دستگاه‌هایی در خراسان شمالی همچون سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری از کاهش ساخت و ساز در شهرهای این استان گلایه می‌کردند اما دوباره ساخت و ساز در این استان جان گرفته است.

مسکن مهر

البته افزایش قیمت کالاهایی همچون میلگرد و آهن سبب گلایه شدید سازندگان ساختمان شده بود اما بعد از گذشت مدتی مردم با آن موضوع کنار آمدند اما در حال حاضر کمبود و نبود آجر نیز به دردسرهای سازندگان ساختمان در این استان اضافه شده و موجب سردرگمی آنها شده است.

یکی از سازندگان ساختمان در بجنورد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: منزل خود را تخریب کرده تا بازسازی را انجام دهم. حدود دو هفته گذشته بعد از ساخت سقف و ستون به مرحله آجرچینی رسیدم اما هر چقدر در آجر فروشی‌ها به دنبال آجر می‌گردم، آجر یافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: به هر آجر فروشی که می‌روم آجر فروشی‌ها می‌گویند تولید در آجرپزی‌ها تعطیل شده به همین علت آجر وارد بازار نمی‌شود. باید هر چه سریع‌تر امر ساخت و ساز را انجام دهم تا به فصل سرما نرسم، اما نبود آجر مشکل ساز شده و برنامه ریزی ها را بر هم زده است.

وی با بیان اینکه تا زمان پایان ساخت مستأجر هستم، تصریح کرد: هزینه‌های ساخت و ساز بالاست و البته پرداخت اجاره، سربار همه و در تلاش بودم که ساختمان سازی را خیلی زود به پایان برسانم تا از پرداخت اجاره رهایی یابم اما فکر می‌کنم راه طولانی برای پایان ساخت و ساز دارم.

زمان تحویل آجر حدود ۲۰ روز دیگر

محمد حسین وفایی رئیس اتحادیه مصالح و ابزار بجنورد در ادامه در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: آجر فروشی‌های بجنورد اعلام می‌کنند که برای سفارش آجر به کارخانه‌های آجرپزی تماس می‌گیرند اما آنها اعلام می‌کنند آجر نیست و اصلاً ندارند.

وی افزود: در حال حاضر افرادی که به آجر نیاز دارند باید در محل آجر فروشی‌ها ثبت نام کنند تا حدود ۲۰ روز دیگر آجر به دست آنها برسد.

وی ادامه داد: مقداری از آجرهای مورد نیاز این استان از بجنورد و مقداری نیز از گرگان تأمین می‌شد که مشکل مذکور در آجرپزی‌های بجنورد وجود دارد و آجرپزی‌های گرگان نیز می‌گویند آجر موجود نیست.

افزایش قیمت مواد اولیه، تولید آجر را کاهش داده است

مهدی امیدوار، رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که علت کمبود آجر در بازار این استان چه چیزی است؟ گفت: یکی از عللی که سبب شده تا در بازار با کمبود آجر مواجه شویم این بوده که تولید این محصول کاهش یافته است.

وی افزود: صاحبان واحدهای تولیدی آجر اعلام می‌کنند، که هزینه سوخت بالا رفته، قیمت روغن هیدرولیک سه برابر شده و تولید با قیمت فعلی صرفه اقتصادی ندارد، از سوی دیگر افزایش قیمت بیمه و دست مزد کارگری نیز سبب شده تا کارفرماها نتوانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند و اقدام به تعدیل نیرو کرده و هم اکنون دچار کمبود کارگر نیز شده‌اند.

تاکید کرد: پخش آجر صورت می‌گیرد اما حدود ۱۰ روزی زمان می‌برد تا به دست متقاضی برسد.

بارندگی‌های اخیر و کمبود کارگر میزان تولید آجر را کاهش داد

رضازاده، معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا علت کمبود آجر در بازار را بارندگی‌های یک ماه اخیر اعلام و اظهار کرد: بارندگی‌های یک ماه اخیر سبب شده تا بخشی از خشت‌های خام تولید شده از بین روند.

وی بیان کرد: البته آن تعداد از خشت‌های خامی که آسیب ندیده بودند وارد کوره شده تا از بین نرود.

رضازاده تصریح کرد: آجرهای مورد نیاز شهر بجنورد از اسفراین تأمین می‌شد که کمبود کارگر در واحدهای تولیدی اسفراین موجب کاهش تولید در این واحدها شده است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.