صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / دهقانی: سیاست ظالمانه آمریکا علیه ایران قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند
دهقانی: سیاست ظالمانه آمریکا علیه ایران قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند

دهقانی: سیاست ظالمانه آمریکا علیه ایران قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در سومین اجلاس کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ۲۰۲۰ گفت: سیاست ظالمانه امریکا علیه ایران قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند و ایران اقدامات مناسب برای حفظ منافع ملی عالیه خود را اتخاذ خواهد کرد.

غلامحسین دهقانی

به گزارش کسب و کار نیوز، متن سخنان غلام‌حسین دهقانی در اجلاس کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ۲۰۲۰ به شرح زیر است:

جناب آقای رئیس،

انتخاب شما را به عنوان رئیس این جلسه مهم تبریک می گویم و اطمینان می‌دهم با شما همکاری کاملی خواهیم داشت. همچنین حمایت هیأت ایران را از بیانیه جنبش عدم تعهد که توسط ونزوئلا ایراد شد، ابراز می‌دارم.

جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از اهداف پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و اجرای کامل آن دفاع کرده است.

جناب آقای رئیس،

استمرار و اعتبار این پیمان به عنوان یک کمک مهم به صلح و امنیت بین‌المللی به حفظ توازن الزامات آن بستگی دارد، همانطور که ساختار اصلی ان پی تی بر اساس آن بنا شده است؛ یعنی تعهد کشورهای غیرهسته ای که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نباشند و در مقابل تعهد کشورهای هسته‌ای برای پیگیری خلع سلاح هسته‌ای.

به جز تعداد اندکی از کشورهای زیر چتر هسته‌ای در اروپا که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در خاک خود جای داده‌اند، بقیه کشورهای غیر هسته‌ای به تعهدات عدم اشاعه‌ای خود همچنان متعهد بوده‌اند. با این وجود کشورهای هسته‌ای به تعهد خود برای پیگیری مذاکرات در مورد اقدامات مؤثر برای خلع سلاح هسته‌ای پایبند نبوده‌اند. آنها زرادخانه‌های هسته‌ای خود را امحاء نکرده‌اند. عدم پایبندی به ماده شش NPT در مورد خلع سلاح هسته‌ای یک تهدید جدی برای این معاهده با پیامدهای وسیع می‌باشد. کشورهای هسته‌ای باید بدانند هیچ زمینه‌ای برای پایبندی انتخابی و یا مشروط نسبت به تعهدات معاهده وجود ندارد.

کاهش سلاح‌های هسته‌ای نباید با اقدامات خلع سلاح هسته‌ای مؤثر اشتباه گرفته شود. کاهش در بیشتر موارد منجر به حذف واقعی سلاح‌های هسته‌ای نمی‌شود. چنین کاهشی که عمدتاً بر اساس مفاهیم جنگ سرد برای توازن قدرت استراتژیک شکل گرفته است هم اکنون از طریق توسعه سلاح‌های هسته‌ای پیشرفته‌تر با قدرت تخریبی بیشتر دنبال می‌شود. با این اقدامات دنیا به سمت یک عصر جدید از مسابقه تسلیحات هسته‌ای بازگشته است.

برنامه‌های بسیار وسیع و جاه طلبانه آمریکا برای نوسازی سلاح‌های هسته‌ای در نقض آشکار روح و متن ان پی تی یک مثال روشن است. معاهده نیروهای موشکی میان برد که سمبل پایان جنگ سرد تلقی می‌شد بخاطر عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود تحت این معاهده در آستانه فروپاشی قرار دارد. بدتر اینکه آنها قصد تولید بمب هسته‌ای به اصطلاح قابل به کارگیری را دارند و گستاخانه تهدید می‌کنند که از آنها حتی علیه کشورهای غیر هسته‌ای استفاده می‌کنند.

نگران کننده تر اینکه سیاست‌های بی رحمانه دولت آمریکا هیچ محدودیتی را نمی‌شناسد و برای قوانین اخلاقی و بین‌المللی هیچ احترامی قائل نیست.
خروج آمریکا از تعداد زیادی معاهدات و نهادهای بین‌المللی، خروج از برجام، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تحمیل مجدد تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه کشور من، نمونه‌هایی از عدم احترام این کشور به مقررات و تعهدات بین‌المللی خود می‌باشد. آمریکا این سیاست علیه جمهوری اسلامی ایران را در شرایطی دنبال می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور مکرر پایبندی کامل ایران به تعهداتش در برجام و ان پی تی را تائید کرده است. آمریکا اعضای شورای امنیت و ملل متحد را بخاطر پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که با اجماع از جمله رأی مثبت خود آمریکا تصویب شده، به طور آشکار تهدید می‌کند. آمریکا در حال اعمال حداکثر فشار برای نابودی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. بدون شک پیامد چنین فشاری، اگر ادامه یابد، نه تنها به ثبات و امنیت خاورمیانه بلکه به ان پی‌تی نیز آسیب خواهد زد. اقدامات ضد برجامی و دیگر اقدامات غیرقانونی آمریکا علیه ایران نشانگر آن است که این دولت فقط به قانون جنگل در روابط بین‌المللی خود اعتقاد دارد. این سیاست ظالمانه آمریکا علیه ایران قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند و ایران اقدامات مناسب برای حفظ منافع ملی عالیه خود را اتخاذ خواهد کرد.
جناب آقای رئیس،

در کنفرانس بازنگری ۲۰۲۰، اولویت نخست ما اتخاذ تصمیمات مشخص در مورد خلع سلاح هسته‌ای می‌باشد، از جمله توافق برای آغاز مذاکرات و انعقاد هرچه سریع‌تر کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌ای. هرگونه مفاهیمی همچون «ایجاد شرایط لازم برای خلع سلاح هسته‌ای» (پیشنهاد آمریکا) که هدف آن ایجاد شرط برای خلع سلاح هسته‌ای می‌باشد، به طور کامل مردود است و باید در این کنفرانس رد شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.