صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / نتایج یک پژوهش درخصوص ماندگاری در ترک اعتیاد معتادان
نتایج یک پژوهش درخصوص ماندگاری در ترک اعتیاد معتادان

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت

نتایج یک پژوهش درخصوص ماندگاری در ترک اعتیاد معتادان

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتیاد و وابستگی به موادمخدر با شاخصه‌های پیچیده همراه است و بهبودی فرد معتاد، نیازمند توقف مصرف موادمخدر و دوری از عوامل خطر ساز شخصی و محیطی است.

حمید رضا صرامی ستاد مبارزه با مواد مخدر

به گزارش کسب و کار نیوز، حمید صرامی افزود: در عرصه درمان معتادان، متغیرهای زیادی از جمله ارتقاء انگیزش معتاد برای زندگی عاری از مصرف مواد، بهبود رفتار در زندگی فردی و روابط اجتماعی، درمان اختلالات روانی، مقاومت در برابر وسوسه مصرف مجدد مواد و پیشگیری از عود اعتیاد، جایگاه موثر دارند.

وی افزود: به دلیل آنکه عوامل متعدد نظیر بیولوژیک، روانشناختی، جامعه‌شناختی، فرهنگی، محیطی، خانوادگی، دموگرافیک و جمعیت‌شناختی و عوامل ساختاری در عرصه‌های مختلف، در اعتیاد یک فرد نقش آفرینی می‌کنند،  پایداری در درمان اعتیاد متناسب با نوع مواد مصرفی، میزان مصرف، سابقه مصرف، علل مصرف، روش مصرف و شدت اعتیاد ، نیازمند بهره گیری از مداخلات و روش‌های متعدد، نظیر سم‌زدایی، مداخلات شناختی، تجویز دارو، مشاوره، مددکاری، آموزش مهارت‌های لازم، گروه‌درمانی، خانواده درمانی، درمان اختلالات روانی و حمایت‎های اجتماعی در ابعاد  مختلف و به صورت طولانی مدت و با تداوم مراقبت و پایش مستمر می‌باشد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد یادآور شد: وجود مراکز درمانی با روش‌های مختلف در کشور که بیش از ۸۰  درصد آن‌ها توسط سازمان‌های مردم‌نهاد اداره می‌شود بیانگر عزم و اراده سازمان‌های مردمی برای مشارکت در درمان معتادان بوده تا بدین ترتیب ضمن جلوگیری از اتلاف منابع انسانی، در جهاد مقدس امر مبارزه با مواد مخدر نقش‌آفرینی  موثر کنند.

صرامی بیان کرد: اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر به عنوان بیماری مغزی با شاخصه‌های پیچیده مزمن بودن، عودکنندگی و پیشروندگی همراه است و مشخصه آن جستجو و مصرف اجباری مواد، علی‌رغم آثار زیانبار آن می‌باشد و بهبودی معتاد، نیازمند توقف مصرف مواد و دوری از عوامل خطر ساز شخصی و محیطی است.

وی گفت: به‌منظور بررسی میزان پایداری و ماندگاری در ترک اعتیاد معتادان درمان شده، طرح پژوهشی توسط دفتر تحقیقات دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر با بهره‌گیری از اساتید دانشگاه در یکی از سازمان‎های مردم‎نهاد که با روش ترک تدریجی و با استفاده از داروی شربت تریاک (dst) و سایر مداخلات و آموزش‎های شناختی، رفتاری، بهره‎گیری از افراد راهنما و همچنین برنامه‎های ورزشی و فعالیت‌های جایگزین در ۵۰۵ نفر به عنوان گروه نمونه از معتادان مراجعه‎کننده که به طور تصادفی طبقه‎ای انتخاب شده‎اند، انجام پذیرفته است.

مدیرکل دفتر تحقیقات ستاد افزود: نتایج این پژوهش کاربردی که در اواخر سال ۱۳۹۷ ارائه شده حاکی است میانگین سنی گروه نمونه برای درمان ۴۲ سال بوده و ۴۴ درصد گروه نمونه دارای دیپلم و مقطع کارشناسی بوده‌اند، ۸۴ درصد گروه نمونه قبل از اعتیاد دارای شغل بوده، ۷۱ درصد گروه نمونه بیش از ده سال سابقه تجربه مصرف مواد داشته و نوع مواد مصرفی گروه نمونه ۷۴ درصد تریاک ـ شیره تریاک و هروئین بوده است.

صرامی گفت: نکته قابل توجه اینکه با شروع مداخلات درمانی، ۸۸ درصد از گروه نمونه از ۱۸ ماه تا بیش از ۲۴ ماه ( از زمان آخرین بار مصرف) مواد مصرف نکرده و ماندگاری در ترک اعتیاد داشته‌اند به گونه‌ای که نتایج تست ۸۸ درصد از گروه نمونه با گذشت حداقل ۱۳ تا ۲۴ ماه منفی بوده و بیانگر عدم مصرف مواد و حالت پاکی در گروه نمونه بوده است.

وی افزود: پس از درمان  و ماندگاری در ترک، حدود ۸۸ درصد مجدداً دارای شغل شده و با امید کافی به زندگی سالم خود ادامه داده‌اند.

مدیرکل دفتر تحقیقات یادآور شد: با توجه به حدود دو میلیون نفر افراد وابسته به مواد در کشور، می‌بایست از سوی دستگاه‌های متولی، ضمن اعمال نظارت جدی‌تر بر روش‌های درمان معتادان، نسبت به اصلاح پروتکل‌ها، تدوین پروتکل‌های جدید متناسب با تغییر الگوی مصرف مواد در کشور، آموزش مستمر درمانگران و جلوگیری از درمان‌های غیر علمی و بازاری، ارتقاء سطح کیفیت خدمات درمانی، توانمندسازی سازمان‌های غیر دولتی در عرصه درمان و ترویج روش‌های موفق درمان، تلاش مضاعف صورت پذیرفته تا شاهد قطع ارتباط معتادان با خرده فروشان مواد و همچنین ارتقاء سطح روند درمان معتادان در کشور باشیم.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ صرامی در پایان تاکید کرد: مداخله جدی‌تر دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری کشور به‌منظور تقویت برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد و صرف یک واحد هزینه در این عرصه، سبب صرفه‌جویی حدود ۲۰ واحد در هزینه‌های درمان و مبارزه با عرضه خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.