صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / نباید فریب ترسالی امسال و خشکسالی سال قبل را خورد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز:

نباید فریب ترسالی امسال و خشکسالی سال قبل را خورد

عضو کارگروه تخصصی علوم و مهندسی آب وزارت علوم گفت: کشور ما از نظر هیدرولوژیکی بین ترسالی امسال و خشکسالی سال گذشته قرار دارد.

 

به‌ گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ‌ایسنا،مهدی قمشی، اظهار کرد: سال ۹۷ سال بسیار خشک بود و سال ۹۸ سال بسیار تر است؛ بنابراین کشور ما از نظر هیدرولوژیکی دقیقاً بین این دو قرار دارد و در برنامه‌ریزی منابع آب نباید فریب خشکسالی سال قبل و ترسالی امسال را خورد. گزینه‌ای که می‌توان در نظر گرفت متوسط وضعیت هیدرولوژیکی است که نه وضعیت امسال و نه وضعیت سال قبل است.

وی افزود: اشخاصی به دنبال سو استفاده از شرایط هستند و در این زمان به دنبال جا انداختن ادامه انتقال آب از رودخانه‌های منتهی به استان خوزستان هستند و همچنین اشخاصی که فکر می‌کنند خشکسالی سال قبل را باید ملاک قرار دهیم، بدون شک بدون توجه به واقعیات گام برمی‌دارند و کشور را به بیراهه می‌برند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: از نظر برنامه‌ریزی منابع آب برای مقاصد توسعه‌ای باید مشخص شود برای چه مقدار آب در کشور باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد. به طور مثال در استان خوزستان آورد آب در یکی از سال‌های خشک هفت میلیارد متر مکعب و در بعضی سال‌های تر ۶۰ میلیارد متر مکعب بوده است که مشخص است نوسان بسیار زیاد است.

قمشی گفت: به منظور مصرف آب در امور صنعتی، کشاورزی، شرب و بهداشت، حتی از متوسط آورد رودخانه‌ها و یا منابع آب زیرزمینی نمی‌توان استفاده کرد. از نظر معیارهای مورد قبول جهانی فقط ۴۰ درصد متوسط آب تجدیدپذیر هر کشور را می‌توان در امور توسعه‌ای استفاده کرد و بقیه‌اش باید به منظور حفظ حیات آبراهه و مسائل زیست محیطی دست نخورده باقی بماند. در کشور ما به نظر من این درصد می‌تواند به ۶۰ درصد افزایش یابد و نباید از بقیه آب استفاده کرد که متأسفانه این درصد اکنون بیش از ۹۰ درصد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: هم برای ساخت سد و هم توسعه مصرف منابع آب باید براساس متوسط آورد آب رودخانه‌ها و حتی کمتر از آن برنامه‌ریزی کرد تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود و دشت‌ها دچار فرونشست نشوند.

وی افزود: با هیجان نمی‌شود کار مدیریتی کرد و منابع آب را به‌درستی مدیریت کرد. اشخاصی که تخصصی در امور آب ندارند باید سعی کنند وارد حیطه کارشناسی آب نشوند. اگر مدیریت آب کشور بر اراده غیرکارشناسانه پیش رود، در آینده با بحران آب روبرو خواهیم شد؛ همان طور که الان کشور از نظر مسائل مرتبط با آب مشکلات زیادی دارد و مردم در مناطق مختلف کشور با اثرات سو مدیریت‌های قبل روبرو هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.