صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / از پارکت‌ تا شوفاژ؛ وسایلی که هوای داخل خانه‌ را آلوده می‌کنند
از پارکت‌ تا شوفاژ؛ وسایلی که هوای داخل خانه‌ را آلوده می‌کنند

از پارکت‌ تا شوفاژ؛ وسایلی که هوای داخل خانه‌ را آلوده می‌کنند

یک کارشناس آلودگی هوا ضمن اشاره به اینکه وسایلی که در منازل استفاده می‌شوند می‌توانند هوای خانه را آلوده کنند، گفت: پارکت‌های لمینت، فن‌کوئل‌ها و مبلمان‌ها از جمله این وسایل هستند.

خانه

رامین عزتی در گفت و گو با ایسنا درباره منابعی که سبب آلودگی هوا در خانه‌ها می‌شوند، توضیح داد: یکی از مواردی که آلودگی هوا در خانه‌ها را به دنبال دارد پارکت‌های لمینت است. برای تولید این پارکت‌ها از موادی استفاده می‌شود که یک نوع آلاینده شیمیایی به نام «PAH» از خود متصاعد می‌کنند همچنین این آلاینده برای انسان سرطان‌زاست و سبب ابتلاء به بیماری‌های ریوی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در معماری‌های جدید، آشپزخانه‌ها جدا از بقیه فضای خانه نیست، تصریح کرد: غذایی که در آشپزخانه‌ها پخته می‌شود تمام اکسیژن اتاق را جذب می‌کند. اجاق گاز نیز منبع تولید مونوکسیدکربن است و این آلاینده به دلیل متصل بودن آشپزخانه‌ها به سایر فضای خانه وارد اتاق‌ها می‌شود بنابراین بهتر است هنگام پخت و پز پنجره آشپزخانه کمی باز باشد.

این کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه خانه‌های هوشمند آلودگی هوای زیادی درون خود دارند، گفت: در این نوع از خانه‌ها اشعه‌های الکترومغناطیسی ساطع می‌شود که به‌طور مستقیم روی سیستم عصبی انسان تأثیر منفی می‌گذارد. برای مثال در خانه‌های هوشمند چراغ‌ها، گازها، فن‌ها و حتی آب با یک دکمه و به روش الکترو مغناطیسی خاموش و روشن یا باز و بسته می‌شوند.

عزتی با اشاره به اینکه مبلمان، میزتحریر و کتابخانه نیز به دلیل استفاده از رنگ‌های شیمیایی هوای داخل خانه را نامساعد می‌کنند، اظهارکرد: مدت زمان طولانی باید بگذرد تا الکل روی چوب‌ها از آن‌ها دور شود و طی این فاصله افراد داخل خانه هوای آن را استنشاق می‌کنند.

این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: اگر تجهیزات گرمایشی داخل خانه‌ها به‌صورت سنتی باشد و به روش صحیحی بسوزد آلودگی حداقلی دارد ولی امروزه داخل منازل از شوفاژهای روغنی برقی استفاده می‌شود که خطرناک هستند چرا که یون‌های موجود در اتمسفر اتاق را تفکیک و تخریب می‌کنند. هر چه یون‌های منفی در اتمسفر بیشتر باشد هوا بهتر است اما شوفاژهای روغنی برقی، یون‌های منفی را تخریب می‌کنند.

به گفته عزتی فن‌کوئل‌ها بزرگترین منبع تولید باکتری در خانه‌ها هستند و بهتر است که برای روشن کردن آن‌ها ابتدا برای چند دقیقه پنجره‌های خانه را باز بگذاریم.

این کارشناس آلودگی هوا در پایان با اشاره به اینکه برای کاهش تولید آلودگی هوا در خانه‌ها ضمن رعایت این نکته‌ها می‌توان از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده کرد، گفت: فیلترهای کاغذی پس از مدتی به دلیل پر شدن، خود به یک منبع تولید آلودگی تبدیل می‌شوند بنابراین باید از فیلترهای آبی که آلودگی ثانویه ندارند، استفاده کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.