صفحه اصلی / اسلایدر / متقاضیان مسکن در انتظار افزایش تسهیلات
متقاضیان   مسکن در انتظار  افزایش  تسهیلات

«کسب و کار» بررسی می‌کند

متقاضیان مسکن در انتظار افزایش تسهیلات

نجومی شدن قیمت مسکن جای هیچ شکی را برای مسئولان این حوزه باقی نگذاشته است که باید تغییراتی در شیوه تسهیلات‌دهی به مسکن، ساخت و عرضه آن فراهم آورند. از پیشنهاد افزایش وام مسکن به 300 میلیون گرفته تا امکان خرید اعتباری مصالح ساختمانی برای کاهش قیمت ساخت مسکن و اخیرا هم منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن از زبان مسئولان شنیده می‌شود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، نجومی شدن قیمت مسکن جای هیچ شکی را برای مسئولان این حوزه باقی نگذاشته است که باید تغییراتی در شیوه تسهیلات‌دهی به مسکن، ساخت و عرضه آن فراهم آورند. از پیشنهاد افزایش وام مسکن به ۳۰۰ میلیون گرفته تا امکان خرید اعتباری مصالح ساختمانی برای کاهش قیمت ساخت مسکن و اخیرا هم منطقه‌ای شدن تسهیلات خرید مسکن از زبان مسئولان شنیده می‌شود.
منطقه‌ای شدن خرید تسهیلات مسکن که البته پیشنهاد تازه‌ای نیست و سال‌ها قبل نیز به منظور رونق بخشی به بخش مسکن ارائه شده بود، بدین معناست که بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت افراد، سقف‌های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و بازپرداخت اقساط خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کنند. هدف از این امر کمک به خانه دار کردن طبقات ضعیف و متوسط است که معمولا به دلیل بالا بودن رقم بازپرداخت تسهیلات، قادر به دریافت تسهیلات مسکن نبوده‌اند. در حالی که این اقشار متقاضیان واقعی مسکن را تشکیل می‌دهند. از سویی این طرح برای افرادی که توانایی پرداخت اقساط بیش از ۸۰۰ هزار تومام را دارند، نیز فرصت مناسبی برای خانه دار شدن است.
البته باید تاکید کرد که طرح این پیشنهاد نشان می‌دهد، بانک مسکن در ایجاد تغییر در شیوه تسهیلات دهی به ویژه به منظور حمایت از متقاضیان واقعی مسکن که عمدتا جزو طبقات متوسط و پایین هستند، مصمم است اما باید زمینه اجرای این طرح‌ها هم فراهم باشد.
ضرورت افزایش عرضه مسکن به عنوان گزینه جدی برای حل مشکل رکود در این بازار نیز همچنان مطرح است و در این راستا نیز برنامه هایی در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، ساخت و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی باقی‌مانده از طرح مسکن مهر است و این تعداد از آن دست از واحدهای باقی‌مانده این طرح است که مشکلاتی داشته‌اند. همچنین در این راستا طرح اقدام ملی که احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است کاملاً بر اساس تقاضا و موقعیت جغرافیایی تقاضا تهیه شده است.
اما با توجه به سابقه بد مسئولان در عرضه مسکن که در مواردی مثل طرح مسکن مهر باعث عمیق‌تر شدن رکود بازار مسکن هم شد، برخی کارشناسان عقیده دارند، تلاش‌های دولت در جهت رونق بخشی به مسکن باید از طریق تقویت تقاضای بازار مسکن باشد که از کانال تسهیلات مسکن و تسهیل شرایط آن می‌گذرد.
سقف وام صندوق پس انداز مسکن یکم در تهران ۸۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون و برای سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان است. برای زوجین نیز در تهران تا ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند. به این ترتیب متقاضی اگر به طور انفرادی اقدام کند، می‌تواند نصف مبلغ وام مورد نظر را برای یک دوره سپرده‌گذاری کرده و در سررسید یک ساله مبلغ خود را دریافت کند. به عنوان مثال متقاضی وام ۸۰ میلیونی، ۴۰ میلیون تومان سپرده می‌خواهد و بعد از یک سال ۸۰ میلیون وام به اضافه ۴۰ میلیون سپرده‌گذاری شده را دریافت می‌کند.
بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار سود وام تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسوده ۶ درصد و در سایر مناطق ۸ درصد است.در حال حاضر بازپرداخت اقساط تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۸ درصد (۱۲ ساله)ماهانه حدود ۹۰۰ هزار تومان است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.