صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / مومنی: نگاه به معتاد باید نگاهی انسانی باشد
مومنی: نگاه به معتاد باید نگاهی انسانی باشد

مومنی: نگاه به معتاد باید نگاهی انسانی باشد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد که نگاه به معتادان متجاهر باید نگاهی انسانی و با رعایت کرامات و جایگاه انسانی باشد.

سردار مومنی

به گزارش کسب و کار نیوز، سردار اسکندر مؤمنی در بازدید خبرنگاران از مرکز بازپروری و نگهداری از معتادان متجاهر سروش که پیش از این با نام بازداشتگاه کهریزک شناخته می‌شد، گفت: امروز در مرکزی هستیم که بسیاری از اقدامات در آن توسط خود مددجویان انجام می‌شود و این نشان می‌دهد که این افراد اراده و توان بالایی برای حل مشکل و بازگشت به جامعه دارند.

مؤمنی با تأکید بر اینکه نباید این طور تلقی شود که ساماندهی معتادان متجاهر برای این است که آنان جلوی چشم و در معابر و منازل نباشند، گفت: واقعیت این است که این مددجویان و افراد انسان هستند و باید شأن و جایگاه انسانی را در مورد آن‌ها رعایت کرد و تمام تلاش ما باید این باشد تا آنان را نجات دهیم چرا که به تعبیر قرآن اگر یک نفر را نجات دهیم گویی که تمام انسان‌ها و جامعه را نجات داده‌ایم.

مؤمنی با بیان اینکه کرامت بالاتر از انسانیت نیست و انسان شایسته تکریم و احترام است، گفت: مددجویان نیز انسان‌هایی شایسته‌اند و نگاه ما نیز در بحث ساماندهی معتادان متجاهر نگاهی انسان‌محور است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه برای ساماندهی معتادان متجاهر از ظرفیت تمام دستگاه‌ها و نهادها استفاده کردیم، گفت: ناجا، سپاه، سازمان زندان‌ها و… همگی پای کار آمده‌اند و اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به مرکز بازپروری و نگهداری از معتادان متجاهر سروش اظهار کرد: این مرکز توسط پلیس ایجاد شده و امکانات بسیار خوبی نیز دارد. مرکز سروش در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی شده و خوشبختانه برای پذیرش ۲۰۰۰ معتاد متجاهر ظرفیت‌هایش فراهم شده که به زودی این اقدام انجام خواهد شد و برنامه‌ریزی شده که برای پذیرش ۵۰۰۰ نفر ظرفیتش افزایش یابد.

مؤمنی با تأکید بر اینکه مهارت‌آموزی بعد از درمان بسیار مهم است، ادامه داد: در همین راستا نیز به مهارت‌آموزی پس از درمان در این مرکز توجه ویژه‌ای شده است.

وی درباره اینکه برخی از معتادان ممکن است که تصور کنند که فردی اضافه در جامعه هستند، گفت: خدا ما را نبخشد اگر تصور ما این باشد که این افراد جزئی اضافی در جامعه هستند. همان طور که گفتم تک تک مددجویان دارای شأن انسانی هستند و وظیفه نظام است که زمینه بازگشت این عزیزان را به جامعه فراهم کنند.

مؤمنی با بیان اینکه خود مددجویان نیز باید با افزایش اراده زمینه بازگشت‌شان را فراهم کنند، افزود: خانواده‌ها نیز در این زمینه نقش مهمی دارند و باید در کنار عزیزان خود باشند.

وی با بیان اینکه اعتیاد سه ضلع دارد، گفت: حمایت، پیشگیری و خود مددجو سه ضلع مهم در درمان اعتیاد هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی با تأکید بر نقش مددجو اظهار کرد: خود افراد باید توانایی‌شان را افزایش دهند. من قصد شماتت و سرزنش ندارم اما در یک بررسی صورت گرفته از میان ۴۰۰ نفر مددجو، ۳۰۰ نفر دوست ناباب را به عنوان عامل گرایش‌شان به مصرف مواد مخدر اعلام کردند که این نشان می‌دهد خانواده‌ها نیز باید توجه کافی به فرزندانشان داشته باشد و البته همه نهادها نیز باید عزم‌شان را جزم کنند تا اولاً کسی به اعتیاد دچار نشود و پس از آن شرایط بازگشت آن‌ها با یک نگاه انسان‌محور فراهم شود.

در پایان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از حضار خواست که ایستاده و مددجویان حاضر در این مرکز را تشویق کنند. همچنین از تعدادی از مددجویان نمونه در این مرکز قدردانی شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.