صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / بیانیه اتحادیه اروپا پس از عدم تمدید معافیت‌های نفتی و هسته‌ای ایران از سوی آمریکا

بیانیه اتحادیه اروپا پس از عدم تمدید معافیت‌های نفتی و هسته‌ای ایران از سوی آمریکا

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با انتقاد از عدم تمدید معافیت‌های نفتی و هسته‌ای ایران، اعلام کرد که این اتحادیه تجارت مشروع با ایران را از طریق عملیاتی کردن اینستکس ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از سایت اقدامات خارجی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است:
ما، نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه، تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران را با تأسف و نگرانی مورد بررسی قرار می‌دهیم. ما تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید کامل معافیت‌های مربوط به عدم اشاعه هسته‌ای را نیز در چارچوب “برنامه جامع اقدام مشترک” با نگرانی دنبال می‌کنیم.
رفع تحریم‌های هسته‌ای بخشی اساسی از برجام است که نه تنها بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران، بلکه مهم‌تر از آن بر زندگی مردم ایران تأثیر مثبتی می‌گذارد. ما از اعمال مجدد تحریم‌ها توسط آمریکا پس از خروج‌شان از برجام عمیقاً متاسفیم. ما عمیقاً معتقدیم که برجام در افزایش صلح و ثبات خاورمیانه نقشی کلیدی است.

ما با یکدیگر بر تعهد مستمر خود به برجام که عنصری حیاتی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود و برای امنیت ملی و جمعی اروپایی‌ها ضروری است، تاکید می‌کنیم.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۴ گزارش تاکید کرده که برجام همچنان عملیاتی بوده و اهدافش را محقق کرده است.
ما پایبندی ایران به برجام را همانند آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که به اجرای مستمر برجام تحت تعهدات کامل مرتبط با برجام و همچنین پیمان عدم اشاعه هسته‌ای ادامه دهد.
دیگر طرفین برجام به همراه کشورهای ثالث علاقه‌مند به حمایت از توافق هسته‌ای، موظف‌اند برای حفظ کانال‌های مالی و صادراتی ایران تلاش کنند.
ما به همراه شرکای اروپایی خود مصمم هستیم که تلاش‌هایمان را در راستای حفظ تجارت قانونی با ایران از جمله از طریق عملیاتی کردن سازوکار مالی ویژه “اینستکس” ادامه دهیم.
در همین رابطه، تمامی سهامداران موظفند که مشارکت‌های مالی خود در بودجه عملیاتی اینستکس را به طرز چشمگیری افزایش دهند.
ما همه کشورها از جمله روسیه و چین را به عنوان طرف‌های برجام تشویق می‌کنیم که همه تلاش خود را از طریق گام‌های عینی برای پیگیری تجارت قانونی که این توافق مجاز کرده به کار گیرند.
ما نتیجه‌گیری‌های شورای اروپا در ۴ فوریه ۲۰۱۹ و حمایت اتحادیه اروپا از توسعه روابط ایران و این اتحادیه در زمینه علاقه‌مندی‌های مشترک را یادآور می‌شویم. ما در تکمیل تلاش‌ها برای حفظ برجام، از رویکردی جامع به همراه ایران با چشم انداز پرداختن به همه موضوعات مورد نگرانی از جمله مشارکت ایران در ثبات منطقه‌ای و فعالیت‌های موشکی آن حمایت می‌کنیم.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.