صفحه اصلی / سرخط خبرها / برگزاری مسابقات کشتی با چوخه در رهورد قوچان
برگزاری مسابقات کشتی با چوخه در رهورد قوچان

برگزاری مسابقات کشتی با چوخه در رهورد قوچان

پانزدهمین دوره مسابقات کشتی با چوخه رهورد با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز- منطقه خراسان، امروز پانزدهمین دوره مسابقات کشتی با چوخه یادواره سردار شهید بابامحمد رستمی همراه با گرامیداشت مرحوم پهلوان رمضان شکفته در گود طبیعی روستای رهورد از توابع بخش باجگیران شهرستان قوچان برگزار شد.

در حاشیه این مراسم غلام‌رضا جعفری، رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی در جمع خبرنگاران با بیان این که کشتی با چوخه در رهورد به عنوان یکی از قطب‌های کشور مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: امید است با هماهنگی‌های لازم بتوانیم از ظرفیت‌های استان خراسان رضوی با محوریت گود کشتی با چوخه رهورد استفاده کنیم چون کشتی با چوخه رهورد به واسطه قدمت و تاریخ می‌تواند نقطه عطفی در بحث فرایندهای توسعه ورزش سنتی قوم کرمانج قرار بگیرد.

وی با تاکید بر مساعدت فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی برای معرفی کشتی با چوخه به عنوان یک ورزش سنتی گفت: می‌توانیم با راه‌اندازی آکادمی تخصصی در منطقه رهورد از ارزش‌های فرهنگی صیانت کنیم.

در ادامه سید عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم گسترش ظرفیت کشتی با چوخه و برگزاری مسابقات بین‌المللی این رشته ورزشی با محوریت استان خراسان رضوی و شهرستان قوچان بیان کرد: باید از کشورهای همسایه دعوت کنیم از طریق ورزش کشتی ارتباطات کشورها و ملت‌ها را توسعه دهیم.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین ارکان ورزش همگانی شهرداری است، اظهار کرد: حضور شهرداری‌ها و همکاری، مشارکت و مدیریت آن‌ها امکان توسعه ورزش همگانی هرچه بهتر در بین اقشار جامعه را در پی خواهد داشت و برنامه وزارت ورزش و جوانان این است که همکاری و مشارکت گسترده‌تری در حوزه ورزش‌های همگانی با مشارکت شهرداری‌های سراسر کشور داشته باشیم.

احمدی در ادامه حمایت از توسعه ورزش‌های بومی و محلی و توسعه ورزش در روستاها و عشایر را یکی از اولویت‌های وزارت ورزش و جوانان ذکر کرد و افزود: برای این بخش اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و حمایت از برگزاری مسابقات ورزشی در روستاها و مناطق عشایری و برگزاری مسابقات در رشته‌های ورزش‌های سنتی مثل کشتی با چوخه و همچنین برگزاری رویدادهای بین‌المللی در حوزه ورزش روستایی و عشایری و بازی‌های بومی و محلی از برنامه‌هایی است که امسال به طور جد توسط وزارت ورزش و جوانان، ادارات کل و فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی دنبال می‌شود.

در ادامه فرزاد فتاحی مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بیان کرد: در سال ۹۸ با کمک فدراسیون ورزش‌های روستایی برنامه‌هایی در سطح استان در نظر گرفته شده که قوانین و مقررات نیز در این زمینه تغییراتی خواهد داشت. تلاش می‌کنیم این رویداد برای اولین بار به صورت بین‌المللی برگزار شود و بتوان از این فرصت برای نشاط و شادابی جامعه و توسعه ورزش کشتی با چوخه استفاده کرد.

فتاحی با تاکید بر انجام توسعه زیر ساخت‌ها در کشتی با چوخه و لزوم کارهای زیربنایی در منطقه رهورد، گفت: برای سرمایه‌گذاری دولتی در گود کشتی رهورد باید زمین تملک شود سپس با استفاده از منابع ملی و استانی و کمک خیرین بال راست گود کشتی ایجاد گردد تا در سال آینده مسابقات در شکل و شمایلی دیگر برگزار شود.

در ادامه هادی شوشتری نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی از کشتی باچوخه رهورد به عنوان رویداد عظیم فرهنگی یاد کرد و افزود: طی چند سال گذشته کشتی با چوخه به عنوان یک برند و واقعه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی در تقویم ورزشی وزارت ورزش و جوانان ثبت شده است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان در مرز باجگیران گفت: در تلاش هستیم تا این مسابقات به صورت بین‌المللی با حضور حداقل چند کشور از کشورهای CIF و با میزبانی شهرستان قوچان برگزار شود.

همچنین هادی رجایی‌نیا فرماندار شهرستان قوچان اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی گود رهورد باعث حضور خانواده‌ها و اجرای برنامه‌های خانواده محور است، پانزدهمین دوره مسابقات کشتی با چوخه در مجتمع فرهنگی ورزشی رهورد با حضور ۱۹۱ کشتی‌گیر در قالب ۲۸ تیم از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و گلستان برگزا ر شد.

در پایان این دوره از مسابقات از نفرات برتر تجلیل به عمل آمد و در وزن ۶۶ کیلوگرم حسن گروهی مقام اول، حمید سلمانیان و محمد حیدریان مقام‌های دوم و سوم را کسب کردند.

در وزن ۷۴ کیلوگرم علی شاهوردیان اول شد، ابراهیم ولیان مقام دوم را به دست آورد و احمد حسن‌لو در جایگاه سوم قرار گرفت.

در وزن ۸۴ کیلوگرم مصطفی اسکندری بر سکوی نخست ایستاد، ابوالفضل عالمی و حسن امامیان به ترتیب مقام دوم و سوم را کسب کردند.

در وزن ۹۶ کیلوگرم به ترتیب مجتبی زمانی، احمد یزدان‌پناه و مهران حسن‌زاده از اسفراین به مقام‌های برتر دست یافتند.

در وزن +۹۶ امین جعفرزاده مقام اول را کسب کرد، اسماعیل ثانی به مقام دوم رسید و محسن قربانی بر سکوی سوم ایستاد.

همچنین در بخش تیمی تیم‌های آساک قوچان، شهرداری قوچان و کانیار قوچان به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.