محمد رجبی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۳ تا کنون هیچ رقمی از سوی دولت در ارتباط با زیان قطارهای حومهای و تکلیفی نظیر تهران – طبس، تهران – خواف، تهران – زاهدان و تهران – گرگان به شرکت حمل و نقل ریلی رجاء پرداخت نشده است، بیان کرد: مجموع این بدهی حدود ۵۵۰ میلیارد تومان میشود که تنها بدهی مربوط به سالهای ۹۴ و ۹۵ تعیین تکلیف شده اما در این رابطه نیز پرداختی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: میزان بدهی دولت در ارتباط با زیان قطارهای حومهای و تکلیفی در سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ رقمی معادل ۲۱۰ میلیارد تومان است که از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز تأیید شده اما کماکان در این رابطه پرداختی صورت نگرفته است.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء با اشاره به اینکه وضعیت مربوط به زیان قطارهای حومهای و تکلیفی در سال ۹۳ نیز مبهم است، گفت: در این رابطه گزارش و مستندات لازم ارائه شده اما این چنین عنوان شده که این مستندات کافی نیست و در حالیکه طبق محاسبات رقمی معادل ۷۰ میلیارد تومان میزان زیان قطارهای حومهای و تکلیفی در آن سال بوده است.
رجبی با اشاره به زیان قطارهای حومهای و تکلیفی طی سالیان ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نیز خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶ میزان زیان مربوطه بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان بود و در مورد سال ۱۳۹۷ پیشبینی میشود که این زیان حدود ۱۶۰ میلیارد تومان باشد.
وی با بیان اینکه قیمت تمام شده قطارهای حومهای برای هر نفر صندلی معادل ۳۸ هزار تومان است، گفت: این در حالی است که رقم اخذ شده از مسافران به مبلغ ۳,۰۰۰ تومان بوده که حدود یک دوازدهم هزینه تمام شده قیمت بلیت قطارهای حومهای است.
رجبی ادامه داد: دولت باید در این رابطه همان نگاهی را که به مترو دارد در ارتباط با قطارهای حومهای و تکلیفی داشته باشد. در غیر این صورت ادامه فعالیت در این حوزه با چالش مواجه خواهد بود و در عین حال با توجه به میزان مطالبات راه آهن از رجاء سال به سال به میزان بدهیهای ما اضافه میشود و در این رابطه با مشکل روبرو خواهیم بود.
انتهای پیام