صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / پوست اندازی در انتظار شبکه بانکی
پوست اندازی در انتظار شبکه بانکی

هزینه های سیستم بانکی با فناوری بلاک چین کاهش می یابد

پوست اندازی در انتظار شبکه بانکی

یکی از فناوری‌های انقلابی که در سال‌های اخیر تب آن در جهان همه‌گیر شده فناوری بلاک چین است. فناوری‌ای که کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند آینده جهان را دگرگون خواهد کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در کشورهای توسعه یافته سالها قبل استفاده از آن رواج یافته و در حال حاضر تاثیرات مثبت آن اقتصاد نوآور را تشکیل داده است. اما به عقیده کارشناسان بلاک چین در حال حاضر در کشور ما، بلاک‌چین در بخش بانکی اندکی جدی گرفته شده است. البته نه خیلی زیاد. فضا بیشتر فضای هایپ است. برخی فکر می‌کنند بلاک‌چین یک چوب جادو است که می‌توانند به صنعت خود بزنند و یک رشد شگفت‌انگیز داشته باشند. برخی از افراد واقع‌گرا، وارد آزمون این فناوری شده‌اند. تاکنون از کسی انکار دیده نشده و کسی نگفته که این فناوری مناسب نیست. حتی از افرادی در حاکمیت که ممکن است نگران فضای حاکمیتی خود باشند، چنین چیزی شنیده نشده است. در مورد ارزهای رمزنگاری شده، متاسفانه بانک مرکزی که در حاکمیت متولی این موضوع است، به ورطه انکار افتاده است.

یکی دیگر از دلایل مهم اهمیت بلاک چین و رمز ارزها، تسهیل بانکداری است. بیل گیتس جمله مشهوری دارد که می‌گوید ما به بانکداری احتیاج داریم اما به بانک‌ها احتیاج نداریم. با ارز رمزها تبادلات مالی سریع‌تر و با هزینه‌ای به مراتب کمتر انجام می‌شود. می‌توانید در چند ثانیه پولی را به شخصی در جای دیگر دنیا انتقال دهید اما اگر به واسطه بانک انجام دهید دست کم دو روز طول می‌کشد. به هر ترتیب تجربه نشان داده که با تاخیر چهار پنج ساله فناوری‌ها به ایران هم می‌آیند. این فاصله را باید جدی گرفت. در این چهار پنج سال صنایع باید روی تحقیق و توسعه و تولید محصولات مبتنی بر بلاک‌چین فکر کنند. فعالان این حوزه معتقدند که در منطقه خاورمیانه از این فضا بطور جدی عقب هستیم و متاسفانه کشور پیشرو در این فضا رژیم اشغالگر اسراییل است. تاسف برای ایران است. چون آن‌ها وظیفه دارند برای پیشرفت خودشان تلاش کنند. ما بجای نگرانی از پیشرفت دیگران، باید برای پسرفت خودمان نگران باشیم. آن‌ها خیلی جدی روی این فضا سرمایه‌گذاری کردند و استارتاپ‌های زیادی از این کشور بیرون می‌آید.

کاهش هزینه پرداخت های خرد

مصطفی نقی‌پورفر، مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین

در دهه ای از رشد تکتولوژی قرار گرفته ایم که باید همگام و هم قدم با آن باشیم در غیر این صورت نه تنها در روابط بین المللی بلکه در تمام روابط و معاملات داخلی هم به مشکلخواهیم خورد. فناوری بلاک چین نمونه بارزی از توسعه فناوری است که برای معاملات و سیستم بانکی داخلی و با استفاده از آن برای تهیه رمز ارز ملی کاربردهای بسیاری دارد. شفافیت ارمغان بلاک چین به سیستم بانکداری خواهد بود. در کشورهای پیشرو در توسعه این فناوری شفافیت سالها قبل به سیستم بانکداری بازگشته و مزایای آن نیز نمود پبدا کرده است. پیش از این فناوری، صنعت بانکداری شفاف نبود و به جرات می توان گفت که یکی از بزرگترین مزایای بلاک‌چین شفافیت بوده که ضمن حفظ امنیت اطلاعات صاحبان حساب‌ها، مشاهده خواهید کرد که برای تراکنش‌ها چه رخ می‌دهد.

به زبان ساده تر باید برای استقبال از بلاک چین آغوش مان را باز و هر چه زودتر عقب ماندگی در این بخش را جبران کنیم. کاهش هزینه ها هدف بعدی نهادینه شدن بلاک چین در سیستم بانکی است که اهمیت آن به اندازه شفافیت در تراکنش هاست. کاهش هزینه‌های استفاده از شبکه بانکی برای پرداخت‌های خرد دستاورد بلاک چین برای بانکداری خواهد بود. ضعف در سیستم بانکی ایرادات زیادی به اقتصاد وارد خواهد کرد و امروزشرایط پوست اندازی برای شبکه بانکی فراهم شده است. تغییر از روند سنتی به حالت فناور محور باید در دستور کار قرار بگیرد و فین تک ها در این رابطه نقش تاثیرگذاری خواهند داشت. استارت آپ های فعال در حوزه بانکی سهم خوبی در این بازار به دست آورده اند و استقبال از آنها هم چشمگیر بوده است. این فناوری ها علاوه بر کاهش وقت و هزینه به مشتریان کمک می کنند تا از شفافیت در تراکنش های خود باخبر شوند.

همچنین مطالعه کنید:

تعرفه واردات خودروهای کارکرده از خودروهای نو باید کمتر باشد

به گزارش کسب و کار نیوز، روح الله عباس‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.