صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / واکنش وزیر خارجه بحرین به احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران
واکنش وزیر خارجه بحرین به احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران

واکنش وزیر خارجه بحرین به احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران

وزیر خارجه بحرین در گفتگو با یک روزنامه سعودی به مسائلی از جمله بستن تنگه هرمز از سوی ایران، نقش ایران در سوریه و یمن و همچنین اختلافات میان واشنگتن و تهران و تأثیر آن بر منطقه پرداخت.

خالد بن احمد

به گزارش کسب و کار نیوز، خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به این سوال که در بیانیه‌های دو روز پیش شما در رابطه با دیدارهای مقامات بحرینی و فرانسوی توافقاتی در رابطه با برخی مسائل منطقه از جمله ایران و سوریه صادر شده است، آیا این توافقات حقیقی هستند؟ گفت: ما بر ضرورت عدم ایفای نقش منطقه‌ای ایران و دیگر کشورها تاکید کرده‌ایم تا سوریه بتواند ثبات خود را ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سوال که «بحرین خواهان عدم دخالت ایران در امور کشورهای عربی از جمله سوریه است، این در حالی است که ایران از نظام سوریه حمایت کرد و باعث شد این نظام حفظ شود بنابراین میان موضع شما نسبت به سوریه و ایران تناقض وجود دارد» گفت: ما می‌خواهیم روابط مان با سوریه روابط میان دو کشور عربی باشد بنابراین ما روابط مان با سوریه را تنها به خاطر این مساله که با ایران ارتباط دارد قطع نمی‌کنیم. سوریه یکی از بهترین و بزرگ‌ترین کشورهای عربی است.

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به این سوال که ما در رابطه با نظام سوریه صحبت می‌کنیم نه مردم آن، گفت: مشکلی نیست، ما با ایران روابطی داشتیم بنابراین ما روابط مان با برادر عرب خود را به خاطر ارتباطش با ایران قطع نمی‌کنیم بلکه می‌خواهیم با سوریه ارتباط داشته باشیم و به آنها بگوییم که ما برادران شما هستیم و محیط عربی مهم‌تر از هر محیط دیگر در منطقه است.

وی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم که سوریه یک کشور عربی باشد افزود: نمی‌خواهیم از دروازه ایران و یا ترکیه وارد سوریه شویم.

خالد بن احمد در رابطه با اختلافات میان تهران و واشنگتن و احتمال ایجاد جنگ در منطقه گفت: هیچ کس جنگ را نمی‌خواهد؛ نه آمریکا نه کشورهای خلیج (فارس) و نه دیگر کشورهای منطقه به دنبال جنگ نیستند.

وی مدعی شد: ایران خطای بزرگی مرتکب شد زمانی که در امور کشورهای منطقه دخالت کرد و اموال، سلاح و شبه نظامیان خود را به منطقه فرستاد. دلیل این وضعیت توافق هسته‌ای است که واشنگتن از آن خارج شد؛ این توافق به مساله هسته‌ای پرداخت و مساله موشک‌های بالستیک و سیاست سلطه گری ایران را که در وهله اول ما را تهدید می‌کند، رها کرد. بنابراین دست ایران بازتر شد و می‌بینیم که هر روز تهدید می‌کند و امروز تهدید به بستن تنگه هرمز می‌کند با اینکه می‌داند که بستن تنگه هرمز به معنای خفه کردن خود است.

وزیر خارجه بحرین گفت: ما این تهدیدات را جدی می‌گیریم. امروز ایران مسئولیت بزرگی برعهده دارد و باید در این شرایط حساس در مواضع خود نسبت به آمریکا بازنگری کند. ما این را فرصتی می‌بینیم که تهران در سیاست‌های خود بازنگری کند زیرا این سیاست‌ها ایران را به لبه پرتگاه رسانده است بنابراین باید به این مساله توجه کند.

وی در پاسخ به این سوال که ایران می‌گوید اگر نفتش صادر نشود قطره‌ای نفت از خلیج فارس خارج نخواهد شد گفت: در حقیقت این تهدیدی روشن برای تمام کشورهای خلیج (فارس) است، به نظر من ایران باید قبل از هرنوع اقدامی در این زمینه به خوبی فکر کند زیرا این اقدام بسیار خطرساز خواهد بود و حتی یک روز هم تداوم نخواهد داشت. ایران در گذشته اقدامات مهمی اتخاذ کرد از جمله پایان دادن به جنگ عراق با آنها که در آن زمان اعلام کردند ما “جام زهر نوشیدیم”. چه بسا سیاست شأن را تغییر دهند و به کشورهای همسایه بگویند که شما مهم‌ترین کشورها برای ما هستید. ایرانی‌ها در برخورد با مسائل با بی عقلی برخورد نمی‌کنند و امیدواریم که در این مرحله حساس به خوبی فکر کنند.

وی در رابطه با جنگ یمن نیز ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و گفت که حوثی‌ها به نیابت از ایران می‌جنگند.

وزیر خارجه بحرین در رابطه با اختلافات اخیر به وجود آمده میان آنها و عراق به دلیل بیانیه مقتدی صدر مدعی شد: برخی شخصیت‌های عراقی از خارج دستور می‌گیرند از جمله مقتدی صدر، آنها به عمد علیه بحرین صحبت می‌کنند و این مسأله‌ای است که ایرانی‌ها آن را می‌خواهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.