صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / برخورد با دلالان فضای مجازی
برخورد با دلالان فضای مجازی

سایت های فروش اینترنتی موظف به حذف قیمت مسکن و خودرو شدند

برخورد با دلالان فضای مجازی

فضای مجازی دیگر فضای ده سال گذشته نیست و امروز مردم بیشتر امکانات مورد نیاز خود را در این فضا جستجو می کنند. بنابراین سایت های فعال در فضای مجازی به مرجعی برای خرید و فروش و تعیین قیمت تبدیل شده اند که به طرز بی سابقه ای بازارهای فیزیکی را تحت تاثیر قرار داده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از بازی فضای مجازی با قیمت ارز و دلار و التهاباتی که به دلیل درج قیمت های بی سابقه در این سایت ها برای ارز رقم خورد امروز نوبت به مسکن و خودرو رسیده و این دو حوزه را دستخوش تحولات قیمتی بسیاری کرده است. در چند روز اخیر برخی پایگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن ها قیمت‌های غیر واقعی خودرو و مسکن را آگهی کرده اند و موجب بر هم زدن بازار این دو حوزه شده اند. امروز شرایط به نحوی است که فضای مجازی مرجع قیمت گذاری ها شده و بازار خودرو و مسکن به دلیل فعالیت بیش از اندازه دلالان و باندها بیشترین تاثیر را از این حرکت گرفته است. به دلیل التهابات بیش از اندازه و هرج و مرج در بازار خودرو و مسکن اعلام شده که برای شناسایی افرادی که به صورت سازمان یافته در فضای مجازی قیمت گذاری می‌کنند دستورات لازم صادر شده است. در این زمینه رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا با اشاره به قیمت‌سازی کاذب در بازار خودرو و املاک در فضای مجازی، از برخورد جدی با دلالان این حوزه خبر داد. سرهنگ مصطفی نوروزی اظهار داشت: یکی از عوامل ایجاد هیجان و التهاب در بازار خودرو و مسکن کشور بواسطه فعالیت سودجویان و تعدادی از دلالان فعال در این حوزه ایجاد شده که با فعالیت گسترده و سازمان یافته در سایت‌های واسط باعث افزایش بی‌رویه خارج از عرف خودرو و مسکن  شده‌اند.

وی افزود: افزایش بی‌رویه قیمت خودرو و مسکن باعث ایجاد نگرانی و سردرگمی مصرف کنندگان شده است و پلیس فتا به منظور ارتقاء امنیت کاربران پیرامون فعالیت در بازارهای آنلاین و سایت‌های درج آگهی در فضای مجازی، جلسات متعددی با مراجع محترم قضائی برگزار و برابر پیگیری‌های صورت گرفته،  دستور سرپرست محترم دادسرای ناحیه ۳۱ تهران، حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شد. رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا ادامه داد: با رصد دائمی و مستمر فعالیت اینگونه سایت‌ها در بستر فضای مجازی از روز گذشته شاهد حذف قیمت خودور و مسکن در این سایت‌ها بوده‌ایم و امید است در پرتو همکاری و تعامل بیش از پیش مدیران این سایت‌ها با پلیس فتا، شاهد ایجاد آرامش و ثبات نسبی و کاهش التهاب پیش آمده باشیم. سرهنگ نوروزی خاطرنشان کرد: با توجه به بارگذاری آگهی‌های متعدد خارج از عرف و خلاف مقررات در اینگونه سایت‌ها نظیر آگهی فروش اعضای بدن، فروش حیوانات غیر مجاز و سایر موارد ممنوعه، به مدیران این سایت‌ها توصیه شده با ایجاد “پلتفرم”، بستر مناسب، نظارت مستمر و دائمی بر درج آگهی بر روی سایت، همه آگهی‌ها را رصد کرده و با حذف آگهی‌های غیر مجاز امنیت کاربران را تامین کنند. وی در پایان گفت: برخورد با دلالان و سودجویان این حوزه در دستور کار پلیس فتا بوده و در صورت شناسایی سودجویان، مراتب به صورت قانونی مورد پیگیری قضائی قرار خواهد گرفت.

قانونی برای درج آگهی و خرید و فروش در این سایت ها وجود ندارد

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو

چند سایت بنام در هفته های اخیر و بخصوص در چند روز گذشته التهاب بسیاری در بازار خودرو ایجا کرده اند و با ارایه قیمت های نجومی و دور از واقعیت تنها دلیل افزایش کاذب قیمت خودرو در بازار بوده اند. اوج این رفتار در دو روز گذشته اتفاق افتاده و تا جایی پیش رفت که قیمت خودروهای خارجی تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز افزایش کاذب داشت. این سایت ها به دلیل اینکه نظارت مستقیم بر روی آنها وجود ندارد و برای درج قیمت خودرو کار کارشناسی انجام نمی دهند نمی توانند سندی برای تعیین قیمت خودرو و محلی مناسب برای خرید و فروش خودرو باشند. قانونی برای درج آگهی و خرید و فروش در این سایت ها وجود ندارد و نه تنها خودرو که مسکن و ملک و هزاران مورد دیگر بدون کار کارشناسی در این سایت ها قرار داده می شوند. از طرفی دیگر این سایت ها بدون دریافت هزینه اقدام به پذیرش آگهی کرده و هیچ ساز و کاری برای این حرکت ندارند.

دلالان و واسطه ها که در تمام بازارها بخصوص بازار خودرو فعالیت دارند با سواستفاده از این سایت ها قیمت خودرو را آزادانه و بر اساس میل خود تعیین می کنند که موجب به وجود آمدن التهاب در بازار خودرو شده است. نقش این سایت ها و فضای مجازی در تشنج بازار خودرو ثابت شده و باید مسوولان امر با این موارد برخورد کنند. متاسفانه در این رابطه افرادی هستند و تیمی را تشکیل داده اند که با هماهنگی هم این مدل فعالیت را در بازار خودرو به راه انداخته اند و با تعیین روزانه قیمت خودروها التهاب آفرینی می کنند. بازی با قیمت ها و تعیین ساعتی قیمت خودرو تنها در این فضا شکل گرفته در حالی که در فضای واقعی که تاثیر زیادی از فضای مجازی می گیرد هرج و مرج ایجاد کرده است. در این رابطه باید با عوامل این حرکت و کسانی که مقصران واقعی این رفتارها هستند برخورد قانونی شود. دقیق تر اینکه کسانی که این سایت‌ها را اداره می‌کنند باید این افراد را شناسایی و معرفی کنند. هم چنین باید ضوابطی به وسیله اتحادیه‌ها درباره قیمت گذاری در فضای مجازی تهیه شود و یا با ایجاد هوش مصنوعی از ثبت آگهی‌هایی که قیمت‌های نادرست منتشر می‌کنند جلوگیری شود.

عقب ماندگی در مدیریت فضای مجازی

عبدالله کریم‌زاده، پژوهشگر مطالعات فضای مجازی

در رابطه با مزایا و معایب اینترنت و فضای مجازی هزاران بار صحبت شده و دیگر کمتر کسی باقی مانده که حداقل از نظر تئوری با این مفاهیم غریبه باشد. بنابراین باید به سمتی دیگر و حل چالش های آن رفت. نتایج اظهارنظر صرف و از طرفی دیگر تندروی در کنترل فضای مجازی راه را به اینجا کشاند که امروز شاهد باشیم دست دنیای واقعی توسط فضای مجازی بسته شده و کاری هم از دست کسی برنمی آید. قیمت گذاری کاذب در سایت ها و فضای مجازی شاید از اولین اثرات منفی دست روی دست گذاشتن در تدوین شیوه های مناسب برای کنترل اینترنت و استفاده نامناسب از آن است. به عبارتی این کوچکترین چالش فضای مجازی است که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم. راه حل مقطعی حذف قیمت ها هم تا چند روز قابل اجرا است و در هفته های آینده باز هم از روش های دیگر در فضای مجازی برای فضای واقعی التهاب ایجاد خواهد شد.

چندی پیش با اینکه می توانستیم در فضای واقعی نرخ ارز را کنترل کنیم فضای مجازی دست و پای ما را برای ایجاد ثبات در بازار بسته بود و این ماجرا هنوز تا به امروز ادامه یافته است. قیمت مسکن و خودرو و ده ها مورد دیگر در این سایت ها تعیین می شود و این قضیه مربوط به امروز و دیروز نیست. این مشکل به اندازه ای پیشروی کرده که کنترل را از دست مسوولان خارج کرده است. ساختار این پلتفرمها باید اصلاح شود. فیلترینگ هم که نمونه تندوری در حل این چالش هاست راه حلی مقطعی است که در رابطه با تلگرام به همه ما ثابت شده است. می توان نمونه هایی از این دست از پلت فرم ها را ملزم به استفاده از شیوه های نظارت هوشمند و رباتیک کرد تا آگهی دهندگان غیرمعمول و دلالی در لیست سیاه قرار بگیرند اما در تدوین ضوابط نظارت و اینکه پلت فرم کنترل کننده قیمت باشد نیاز به کارشناسی داریم. به همین دلیل است که عقب ماندگی در مدیریت فضای مجازی را داریم. چون تنها به فکر راه اندازی کسب و کار هستیم و قوانین و مقرراتی را که باید در آن رعایت شود و ابزارهایی را که برای کنترل جرایم ضرورت دارند طراحی شود فراموش کرده ایم و اهمیتی برای آنها که اصل قضیه هستند قایل نیستیم. متاسفانه امروز ما الان گرفتار کلیک منفی هستیم و از فضای مجازی برای اقدامات مثبت استفاده نمی کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

فرار‌های مالیاتی دیجیتال کشور شناسایی می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز ، مولود محرابیان مدیر پروژه معماری یکپارچه فناوری اطلاعات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.