صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کم کاری در تولید کالاهای تحریمی
کم کاری در تولید کالاهای تحریمی

کلید رهایی از محدودیت های وارداتی در دست شرکتهای دانش بنیان است

کم کاری در تولید کالاهای تحریمی

هدف اصلی تحریم‌ها محدود ساختن اقتصاد ایران با محدود‌سازی بخش صادرات است، که افزایش توان اقتصادی و برداشتن بندهای متعدد از پای اقتصاد همراه با اصلاحاتی در این زمینه راهکاری اساسی برای مقابله با تحریم ها به شمار می رود. از سوی دیگر در تحریم ها واردات بسیاری از کالاها و محصولات در محدودیت قرار گرفته و برخی نیز به طور کامل قطع شده است. شرکت های دانش بنیان با توجه به ماهیتی که دارند توانایی تولید و تامین بسیاری از کالاهای وارداتی بخصوص در زمینه غذا و دارو را داشته و می توانند کشور را در این زمینه ها خودکفا کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه سورنا ستاری، از ۳ مأموریت مهم علم و فناوری دولت در سال جاری گفت و ادامه داد: امسال ۳ محور مهم در دستور کار معاونت علمی و فناوری است، نخست توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری به روال سال گذشته ادامه می یابد و همچنین توانمندسازی شرکت های دانش بنیان تأمین کالای تحریمی با توجه به شرایط فعلی کشور و ظرفیت‌هایی که این کسب و کارها دارند بخش دیگری از دستور علمی و فناوری است. هم چنین تولید کالاهای تحریمی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم چنین راه تحول و قرار گرفتن در مدار نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان را محور قرار گرفتن پارک های علم و فناوری و حضور پررنگ بخش خصوصی دانست و ادامه داد: پارک علم و فناوری باید به عنوان هسته مرکزی محوری برای فعالیت های دانش بنیان استان حمایت شود. اکنون راه جدیدی برای توسعه خدمات پارک‌ها گشوده شده است؛ این پارک ها، با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی و حمایت می شود و گستره ارائه خدمات به دانش‌بنیان‌ها توسط این پارک‌ها نامحدود است.

شرکت های دانش بنیان توانایی ایستادگی و تولید را دارند

کسری منفرد، کارشناس استارت آپ

تولید یعنی رونق بخشیدن به پیشرفت کشور بنابراین باید هرچه بیشتر ظرفیت های تولیدی داخل را شناسایی کرد. در این میان شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نو به عنوان ظرفیت فوق العاده نیز وارد میدان شده اند تا به خودکفایی و پایان نیازمندی به واردات بسیاری از کالاها کمک کنند. در برابر تحریم ها به همه ثابت شده است که این شرکت ها توانایی ایستادگی و تولید را دارند و می توانند محدودیت ها در واردات کالاهای مورد نیاز و در لیست تحریم ها را جبران کنند.

امروز ظرفیت های قابل توجهی در حوزه های تولید داخل است که تنها راهکار به حرکت درآوردن چرخ دنده های اقتصاد کشور شناسایی این ظرفیت ها بوده و شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها وظیفه بسیار خطیری در این زمینه داشته و دارند. متاسفانه در چند سال اخیر و با وجود ادامه دار شدن تحریم ها در کشور کم کاری واضحی در تولید کالاهای در لیست تحریم مشاهده شده که جای انتقاد دارد. بسیاری از قطعاتی که امروز به دلیل تحریم ها ورود شان به کشور دچار مشکل شده و یا در انحصار چند شرکت خاص بوده باید توسط شرکت های دانش بنیان تولید می شد. اقداماتی در این زمینه انجام شده ولی در حد و اندازه ظرفیت های موجود نیست.

ظرفیت های این شرکت ها بسیار زیاد است و می توان با حمایت های ضروری و نه تنها مالی و دادن تسهیلات آنها را به سمت تولید روانه کرد. پارک های علم و فناوری نیز وظایف خطیری در این زمینه دارند. پارک های علم و فناوری می توانند به بسیاری از نیازهای داخلی کشور در زمینه تولید تجهیزات پزشکی، دارویی و بهداشتی، صنعتی، کشاورزی و… پاسخگو باشند به شرط آنکه به راحتی بازار داخلی را در اختیار کالاهای خارجی قرار ندهیم و برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان کشور برنامه داشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

چرا فروش طلای دست دوم ممنوع شد؟/ مهلت یک ماهه به طلافروشان

به گزارش کسب و کار نیوز ، چهارم تیر ماه کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.