صفحه اصلی / اسلایدر / قاچاق پیاز در کامیون های حامل گوجه
قاچاق پیاز در کامیون های حامل گوجه

مقصرتراشی برای گرانی ۴۶۰ درصدی قیمت پیاز ادامه دارد

قاچاق پیاز در کامیون های حامل گوجه

افزایش صادرات محصولات کشاورزی ناشی از نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت آن در سال گذشته یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت میوه در بازار بوده است که در کنار کاهش تولید این محصولات به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید از سوی بهره‌برداران رقم خورد، در بازار خودنمایی کرد و باعث افزایش قیمت آنها شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پیاز نمونه بارز گرانی در بازار میوه و سبزیجات است که گرانی آن هم چنان در بازار ادامه داشته و مقصرتراشی تنها راهکار مسوولان برای توجیه این افزایش قیمت است. طبق اعلام مرکز آمار، در فروردین امسال پیاز بیشترین افزایش قیمت را نسبت به مدت مشابه پارسال داشته که ۴۵۹.۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. طبق اعلام مرکز آمار، در فروردین امسال پیاز بیشترین افزایش قیمت را نسبت به مدت مشابه پارسال داشته که ۴۵۹.۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.  مرکز آمار اعلام کرد که بر اساس نتایج به دست آمده در فروردین ١٣٩٨، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته مربوط به پیاز با ۱۴۳.۳ درصد افزایش بوده و پس از آن سیب زمینی با ۵٩.١ درصد افزایش قیمت قرار در صدر جدول قرار دارد. اسدالله کارگر – رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی – نیز در این باره گفت که محصولات سبزی و صیفی در بازار از فراوانی نسبی برخوردار بوده و کمبودی در این زمینه نداریم. اما به دلیل موضوعات مربوط به تورم، صیفی‌جات هم افزایش قیمت داشت. وی افزود: بارندگی و سیل اخیر در این موضوع کمی تأثیرگذار بوده اما دلیل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز در بازار داخلی صادرات است که باید جلوی آن را بگیرند. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: جلوگیری از صادرات مربوط به ما نمی‌شود و ما تنظیم بازار سطح شهر را بر عهده داریم که وقتی مصرف‌کننده ناراضی باشد، می‌گوئیم شرایط از مبدأ این‌طور است و تقصیر فروشنده نیست.

ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی نتوانست اثر زیادی داشته باشد

حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان

کشاورزان به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید در سال گذشته، کمتر نسبت به کاشت و تولید سبزی و صیفی اقدام کردند و از سوی دیگر نیز نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن آن سبب شد صادرات این محصولات با افزایش چشمگیر مواجه شود و همین عامل سبب کاهش عرضه محصول و افزایش قیمت آن در بازار داخلی شد. هنگامی که صادرات یک محصول افزایش پیدا کند بازار داخلی شاهد کم شدن این محصول خواهد بود و نهایتاً باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، افزایش غیرمنطقی قیمت و نهایتاً گرانی آن می‌شود.

عوامل زیادی موجب گرانی پیاز شد که وقوع سیل وتاخیر در برداشت این محصول یکی از اصلی ترین دلایل آن است. هم اکنون عرضه این محصول کاهش یافته است. معمولاً هر سال در اردیبهشت ماه، پیاز مناطقی مانند دزفول و چین دوم جیرفت و بندرعباس وارد بازار شده و عرضه زیاد می‌شد. همچنین عرضه سیب زمینی نیز از مناطقی مانند گرگان به بازار صورت می‌گرفت. اما سیل‌های اخیر باعث شده کشاورزان نتوانند پیاز‌ها را در دزفول برداشت کنند. اگر شرایط جوی به همین صورت بماند، اتفاق جدیدی رخ ندهد و آب گرفتگی‌ها نشست کند، حدود ١٠ تا ١۵ روز آینده این پیاز‌ها قابل برداشت و عرضه زیاد می‌شود. همچنین محصول جیرفت و بندرعباس نیز، در اردیبهشت ماه به تدریج وارد بازار خواهد شد.

اگر صادرات پیاز ممنوع نمی‌شد، خروج بی رویه آن از کشور موجب می‌شد قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار، به کیلویی ١۵ تا ٢٠ هزار تومان برسد. البته در پی ممنوعیت صادرات، پیاز به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود. البته باید اشاره کرد که ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی نتوانست بر قیمت این محصولات در بازار اثر زیادی بگذارد. البته با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید محصولات، نمی‌توان انتظار داشت نرخ این محصولات مانند سال گذشته باشد و به همان اندازه پایین بیاید؛ چون نرخ پایین برای کشاورز سود ندارد و او از کشت منصرف می‌شود. به هر ترتیب صادرات پیاز از کشور به صورت غیرقانونی و قاچاق ادامه دارد و برخی این محصول را در ماشین‌های حامل گوجه، زیر پوشش این محصول پنهان و صادر می‌کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

نظام بانکی ایران در مورد افتتاح حساب برای اتباع غیر ایرانی چه قوانینی دارد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، بانک‌ها و خدمات‌شان به راه افتادند تا انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.