صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / دانشگاه‌های نسل ۳و۴ باید کارآفرینی را توسعه دهند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

دانشگاه‌های نسل ۳و۴ باید کارآفرینی را توسعه دهند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید بر حمایت از پارک علم و فناوری، گفت: در پارکهای علم و فناوری از پژوهشی که صرفاً با پول دولت انجام شود، محصولی بیرون نمی‌آید، بلکه محصول از پژوهشی بیرون می‌آید که بخش خصوصی پول دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان، با بیان اینکه پایگاه هوایی نوژه، دژی برای کشور است، اظهار کرد: اولین شهدای جنگ تحمیلی مربوط به پایگاه نوژه همدان است.وی با اشاره به نقش پایگاه نوژه در جنگ تحمیلی، تصریح کرد: ۹۰ درصد عملیات‌های جنگ در این پایگاه انجام شد و شهدای زیادی در جنگ داده است.

وی بابیان اینکه آخرین عملیات‌های جنگ در پایگاه نوژه انجام شد، ادامه داد: باید در استان همدان بر روی پایگاه نوژه به عنوان قطب فرهنگی کار شود.

ستاری با تأکید بر این‌که پایگاه نوژه قطب ایستادگی و فرهنگی کشور است، خاطرنشان کرد: بهترین خلبان‌های دنیا در این منطقه کار کرده و شهید شدند بنابراین جا دارد در پایگاه نوژه همایش‌های متعدد انجام شود.

وی با اشاره به اینکه شرکتهای دانش‌بنیان کشور بیش از ۱۲ میلیارد تومان از بانک‌ها تسهیلات گرفتند، اظهار کرد: ۴۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور بیش از ۹۰ میلیارد تومان فروش دارند.

ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در همدان پیگیری شود

ستاری با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری بسیار مهم است، از مسوولان استان همدان خواست ایجاد این صندوق در استان پیگیری شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید براینکه امروز هم کشور ما در جنگ است، تصریح کرد: امروز هم در جنگ هستیم، با این تفاوت که اتفاقات بزرگی درکشور افتاده و موشک می‌سازیم.

ستاری با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان یکی از رکن‌هایی است که دولت پیگیری کرده است، عنوان کرد: باید اقتصاد کشور از اقتصاد زیرزمینی و مفت خوری دربیاید و به جایی برسیم که نیروی انسانی متخصص پایه اقتصاد ما شود.

وی با بیان اینکه هیچ اقتصاد موفقی در دنیا با منابع زیرزمینی به جایی نرسیده است، خاطرنشان کرد: باید شیوه اقتصاد کشور را عوض کنیم و به نیروی انسانی و آموزش آن اهمیت دهیم، آن موقع است که فرزندانمان در جامعه اثر گذار می‌شوند و مهاجرت نمی‌کنند.

ستاری با تأکید بر این‌که پایه اقتصاد دانش بنیان دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی است، گفت: دانشگاه‌ها باید به این نکته برسند که با پول دولت نمی‌توانند به جایی برسند.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاهی که عادت کند با پول دولت کار کند به جایی نمی‌رسد، به طوری‌که در کشورهای پیشرفته ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها دولتی است و مابقی بودجه را از طریق فروش تکنولوژی به دست می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه خام فروشی فقط نفت نیست، ادامه داد: فروش محصولات کشاورزی خام فروشی به حساب می‌آید.

ستاری افزود: استان همدان کشاورزی بسیار قوی دارد و باید بر روی ارزش افزوده این بخش تأکید بسیار شود.

شرکتهای دانش‌بنیان همدان در تولید اقلام تحریمی کمک کنند

وی با بیان اینکه در تولید تمام اقلام داروهای وارداتی برنامه داریم، یادآور شد: ۹۶ درصد از داروها در کشور تولید می‌شود و در استان همدان نیز اگر شرکتی بتواند اقلام تحریمی را تولید کند، به ما کمک دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۱۵۰ نوع خدمت به شرکت‌های دانش بنیان داده می‌شود، عنوان کرد: هیچ‌گاه در اقتصاد دانش بنیان پول ملاک نیست، به طوری‌که اقتصاد دانش بنیان حوزه‌ای نیست که با پول درست شود.

ستاری با بیان اینکه در اقتصاد نفتی معنی اشتغال استخدام است، افزود: در اقتصاد نفتی به واسطه دولت چاق، بوروکراسی زیاد و قوانین عجیب و غریب کارآفرینی ارزش نیست، درحالیکه در اقتصاد دانش بنیان کارآفرینی محور است.

شتاب دهنده‌های کسب و کار توسعه یابد

وی با تأکید براینکه قوانین متناقض زیادی در فضای کسب و کار داریم، اظهار کرد: باید شتاب دهنده‌های کسب و کار توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه امسال بودجه پارکهای علم و فناوری را ۷۰ درصد افزایش داده‌ایم، گفت: در پارکهای علم و فناوری از پژوهشی که صرفاً با پول دولت انجام شود، محصولی بیرون نمی‌آید، بلکه محصول از پژوهشی بیرون می‌آید که بخش خصوصی پول دهد.

ستاری از مسئولان استان همدان خواست شتاب دهنده‌های کسب و کار را در این استان توسعه دهند و افزود: در استان همدان شرکتهای دانش بنیان خوبی وجود دارد که با وجود تحریم‌ها ۲۰ درصد در تعداد نیروهای خود افزایش داشتند.

دانشگاه‌ها مشکلات استان را حل کنند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در کنار دانشگاه‌ها مرکز خلاق ایجاد شود، گفت: دانشگاه‌ها به جای مقالاتی که به درد اکوسیستم ما نمی‌خورد، مشکلات استان را حل کنند.

وی تصریح کرد: کسی با مقاله نویسی مخالفت ندارد، اما هدف مقاله نویسی نیست؛ بلکه حل مسأله است.

ستاری تأکید کرد: دانشگاه‌های نسل ۳و۴ باید کارآفرینی را توسعه دهند.

همچنین مطالعه کنید:

اتکای صادرات به محصولات غیرنفتی

سرمقاله فرصت های بیشماری در صادرات غیرنفتی وجود دارد که متاسفانه به آنها توجهی نشده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.