چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / با تغییر نظام آموزش پزشکی مخالفیم/مسئولان آموزش عالی در حوزه خود فعالیت کنند

معاون آموزشی وزیر بهداشت تأکید کرد

با تغییر نظام آموزش پزشکی مخالفیم/مسئولان آموزش عالی در حوزه خود فعالیت کنند

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه با تغییر نظام آموزش پزشکی که از حالت ادغام خارج شود، مخالفیم، گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد، حوزه پزشکی از پاسخگویی به جامعه دور خواهد؛ ماند ضمن اینکه در نظام آموزشی فعلی موفقیت‌های زیادی کسب کردیم و توصیه می‌کنیم مسئولان آموزش عالی در حوزه خود فعالیت کنند و وضعیت علوم مختلف را ارتقاء دهند.

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر باقر لاریجانی در همایش مدیریت و سیاست‌گذاری آموزش عالی سلامت که امروز در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری در آموزش پزشکی سابقه‌ای طولانی دارد، گفت: با وجود این سابقه طولانی تمرکز ما در اجرای این سیاست جدی نیست. در واقع اگر به تاریخچه پزشکی در کشور نگاهی بیندازیم در سال‌های تأسیس جندی‌شاپور بحث‌های سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف مطرح بوده است، همچنین در نوشته‌های پزشکی آثاری یافت می‌شود که بیانگر این است که دانشمندان ما از سال‌های قبل به فکر آموزش پزشکی بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: بررسی مدارک فوق نشان می‌دهد بیش از ۱۳۰ سال است در حوزه پزشکی برنامه‌های مشخصی داریم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در آموزش پزشکی، سیاست‌گذاری‌های خوبی اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد آینده این حوزه روشن‌تر شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین تأکید کرد: سیاست ادغام نظام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت از جمله اقدامات ما در کشور در حوزه آموزش پزشکی محسوب می‌شود، به گونه‌ای که این امر ثمرات بسیار زیادی برای ارتقای سلامت کشور داشته است.

دکتر لاریجانی یادآور شد: رفع نیازهای مردم در عرصه سلامت و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه پزشکی به آموزش پزشکی مربوط می‌شود و خوشبختانه نیز در رفع نیازهای پزشکی بسیار موفق بوده‌ایم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه ما با تغییر نظام آموزش پزشکی که از حالت ادغام خارج شود، مخالف هستیم، گفت: حوزه پزشکی در چنین شرایطی از پاسخگویی خود در جامعه عقب خواهد ماند. در واقع اگر نگاهی به کشورهای منطقه بیاندازیم، درخواهیم یافت که کمتر کشوری در منطقه مانند ایران در حوزه پزشکی پیشرفت داشته است و توصیه می‌کنیم مسئولان آموزش عالی در کشور نیز در حوزه خود فعالیت کنند و تلاش کنند وضعیت علوم مختلف را ارتقا دهند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ادغام آموزش بود که به نظر می‌رسد از نظر کمی و کیفی در حوزه پزشکی اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. بنابراین ما موافق نیستیم که سیاست ادغام نظام آموزش پزشکی از نظام ارائه خدمت جدا شود.

وی یادآور شد: سیاست آمایش سرزمینی یکی از موفق‌ترین مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در زمان‌های اخیر به شمار می‌رود. در واقع آموزش پزشکی دارای آمایش مصوب است و تدوین نقشه جامع علمی حوزه سلامت چارچوب‌های خوبی به ما ارائه داد که در نقشه تحول سلامت پیگیری می‌شود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه برای تمامی بسترهایی که در کشور در حوزه پزشکی لازم است، بلوغ سیاستی ایجاد شده که بر اساس آن توانستیم مسیر خود را طی کنیم، تأکید کرد: در سیاست‌های تحول، الگوی آینده‌نگاری مد نظر قرار داده شده است، ضمن اینکه توسعه فناوری‌های جدید، توجه به اقتصاد آموزش عالی و توسعه مفاهیم آموزش عالی در حوزه پزشکی اقتضائات جدیدی را ایجاد می‌کند و این برنامه چنین اهدافی را در پیش روی خود قرار داد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های ما در کنار آموزش پزشکی به بحث سیاست‌گذاری در این حوزه توجه خواهند کرد، یادآور شد: ما حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی گروه پزشکی، ۲۰ هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های کشور داریم. همچنین در این راستا ده‌ها امتحان در سال برگزار می‌کنیم و امسال نیز در تلاش هستیم مستقیماً با کمک مرکز سنجش آموزش پزشکی به ارتقای این رشته‌ها کمک کنیم.

وی در پایان بر ضرورت توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی با کمک دانشجویان استعدادهای درخشان تأکید کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت این دانشگاه‌ها بیشتر مخصوص افرادی است که در کنکور شرکت می‌کنند و پذیرش اغلب به این شیوه انجام می‌شود. اما آنچه که مهم است این است که ما باید دانشگاه‌های خود را به وسیله نیروهای استعدادهای درخشان توسعه دهیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.