صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / مقدسی: همکاری اقتصادی با عراق و پاکستان موجب کاهش فشار تحریم‌ها می‌شود
مقدسی: همکاری اقتصادی با عراق و پاکستان موجب کاهش فشار تحریم‌ها می‌شود

مقدسی: همکاری اقتصادی با عراق و پاکستان موجب کاهش فشار تحریم‌ها می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امضای قراردادهای اقتصادی با عراق و امضای توافق‌نامه تجارت آزاد با پاکستان ظرفیت به حداقل رساندن فشارهای اقتصادی ناشی از تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کشورمان را دارد.

تولید و تجارت

سیدمهدی مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: خوشبختانه روابط ایران با اکثر کشورهای همسایه حسنه است، نمونه اخیر آن توافق‌هایی است که در حوزه‌های مختلف اقتصادی با عراق داشتیم.

نماینده مردم اراک در مجلس قراردادها و توافقنامه‌های امضا شده بین ایران با دو کشور عراق و پاکستان را بستری مناسب برای به حداقل رساندن فشارهای اقتصادی ناشی از تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کشورمان دانست و افزود: قرارداد همکاری ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق می‌تواند در خروج کشورمان از فشارهای تحریم بسیار موثر باشد. این روزنه‌ها پتانسیل کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تشدید تحریم‌ها را دارد. از سوی دیگر امضای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان بستر بسیار خوبی برای حضور پر رنگ تجار و بازرگانان ایرانی در عرصه تجارت منطقه‌ای و بهبود نسبی روند تبادلات اقتصادی بین دو کشور است.

وی در پیشنهادی خواستار بسیج انجمن‌های صنفی  تولیدی و خدماتی برای اجرایی شدن جزییات قراردادهای اقتصادی با عراق و بسترسازی برای عملیاتی شدن توافقنامه تجارت آزاد با پاکستان شد و افزود: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، نیرو، نفت، اقتصاد و راه و شهرسازی با هماهنگی وزارت کشور باید سهمی را متناسب با ظرفیت‌های هر استان برای اجرایی کردن متن قراردادها و توافق‌نامه‌های اخیر با دو کشور همسایه تعریف کنند. به طور مثال تیم اقتصادی دولت با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای اقتصادی، گردشگری، تولیدی، صنعتی و کشاورزی هر استان سهمی از قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری با عراق را به صورت تفکیک شده به استان‌ها اختصاص دهد تا در بستر رونق صادرات، تولید و کسب و کار در هر استان رونق بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین خواستار افزایش اختیارات استانداران به ویژه استانداران استان‌های مرزی برای تسریع در فراهم شدن بسترهای تولیدی و صنعتی بین این استان‌ها و کشورهای همسایه شد و افزود: راه شکست تحریم‌های اقتصادی آمریکا رفع موانع قانونی، اجرایی و اداری داخلی و فراهم کردن بسترهای سرمایه‌گذاری و کسب و کار و افزایش صادرات از طریق بهبود و تقویت روابط اقتصادی با کشورهای دوست و همسایه است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.