صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / لزوم تبادل دانشجو بین کشورهای گروه D8
لزوم تبادل دانشجو بین کشورهای گروه D8

وزیر علوم تاکید کرد

لزوم تبادل دانشجو بین کشورهای گروه D8

وزیر علوم بر ضرورت تبادل دانشجو بین دانشگاه‌های کشورهای عضو دی هشت تاکید کرد و گفت: در حال حاضر هشت کشور عضو این گروه با اعزام ۴۰۴ هزار دانشجوی خارجی جزو کشورهای اصلی اعزام‌کننده دانشجوی خارجی به شمار می‌روند؛ بنابراین لازم است با توجه به پتانسیل‌های دانشگاه‌های داخلی این کشورها به تبادل دانشجو میان کشورهای عضو تاکید کنیم.

منصور غلامی، وزیر علوم در جلسه هیات امنای دانشگاه بین‌المللی D8

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر منصور غلامی در مراسم اولین نشست هیات امنای دانشگاه بین‌المللی گروه “دی هشت” که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، خاطر نشان کرد: سازمان همکاری اقتصادی D8 متشکل از هشت کشور در حال توسعه ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر، نیجریه با جمعیتی حدود یک میلیارد و ۶۰ میلیون نفر و نیروی کار ۴۰۰ میلیونی یک ظرفیت بزرگ در جهان روبه گذار، آشفته و پرچالش کنونی است.

وی در ادامه تاکید کرد: تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی میان این سازمان بین اسلامی گامی مهم و کلیدی و نقطه عطفی در مسیر همگرایی میان کشورهای عضو به حساب می‌آید؛ کشورهایی که اکنون بیست و دومین سال قرار گرفتن در زیر چتر همگرایی را پشت سر می‌گذارند.

وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: یک دهه قبل از تصمیم، نقشه راه ۱۰ سال گروه دی ۸ بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید. به گونه‌ای که در وزارت علوم تأسیس یک دانشگاه بین دولی را به عنوان گام کلیدی در راه تحقق این نقشه راه پیشنهاد کردند. به گونه‌ای که در بند ۷ بخش ۱۰ این نقشه راه بر لزوم تقویت همکاری‌های علوم و فناوری با هدف نهادینه کردن این همکاری‌ها از طریق تأسیس مرکز تحقیقاتی مؤسسه دی هشت تاکید شده است.

دکتر غلامی ادامه داد: ایران با تأسیس و میزبانی دانشگاه فوق گام مهمی در مسیر محقق کردن نقشه راه گروه دی هشت برداشته است؛ گامی که البته موفقیت آن به همکاری و همیاری اعضای کشورهای عضو نیاز دارد. در واقع هدف ما از میزبانی این دانشگاه ارتقای سطح همکاری‌های علمی مابین، توسعه دانش در جهان اسلام از طریق تبادل دانشجو و همکاری دانشگاهی است.

وزیر علوم یادآور شد: به جرات می‌توان گفت تمامی اعضای گروه دی هشت از توانمندی و ظرفیت‌های بی‌شمار علمی و فناوری برخوردار هستند. تجمیع این توانمندی‌های ما می‌تواند جهان اسلام را مقتدرتر کرده و در مسیر حل مشکلات مسلمان سوق دهد.

دکتر غلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو که یک میلیون نفر آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، ۳۹ پارک علم و فناوری و نظام آموزشی مستحکمی که توانسته ۲۹ دانشگاه آن را بر اساس رتبه بندی‌های تایمز میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دهد، آماده همکاری و تجمیع توانمندی‌ها است

به گفته وزیر علوم گزارش سال ۲۰۱۱ سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نشان می‌دهد هشت کشور دی هشت با اعزام ۴۰۴ هزار دانشجوی خارجی یعنی حدود ۱۰ درصد کل جمعیت دانشجویان بین‌المللی جزو کشورهای اصلی اعزام کننده دانشجوی خارجی است. مسلماً این رقم در حال حاضر بیشتر شده است و ما باید به این بیندیشیم که چگونه علاقه‌مندان به تحصیل در جهان اسلامی می‌توانند از ظرفیت‌های داخلی دی هشت استفاده کنند.

وی ادامه داد: کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، بنگلادش، مصر، پاکستان و نیجریه هر یک دانشگاه‌های معتبری دارند که می‌توانند پذیرای دانشجویان یکدیگر باشند، تأسیس دانشگاه دی هشت می‌تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجویان میان این کشورها و توسعه علمی به شمار آید.

وزیر علوم گفت: جهان در حال توسعه و نوظهور که کشورهای عضو گروه هشت بخشی از آن هستند، برای گام نهادن بر راه پیشرفت مسیری جزو علم و فناوری ندارد؛ راه علم و فناوری نیز از دانشگاه می‌گذرد. دانشگاه بین‌المللی گروه هشت علاوه بر اینکه ظرفیت تربیت نیروی انسانی این سازمان را تقویت می‌کند، فرآیند بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشورهای عضو را تسهیل خواهد کرد. در واقع در جهانی که هر روز بر جمعیت دانشجویان بین‌المللی آن افزوده می‌شود، جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دانشگاه بین‌المللی گروه هشت دست یاری به سوی کشورهای عضو دراز کرده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.