صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / دمشق: جولان اشغالی بخش جدایی ناپذیر از سوریه است و آن را بازپس می‌گیریم
دمشق: جولان اشغالی بخش جدایی ناپذیر از سوریه است و آن را بازپس می‌گیریم

دمشق: جولان اشغالی بخش جدایی ناپذیر از سوریه است و آن را بازپس می‌گیریم

معاون هیئت دائم سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت بار دیگر تاکید کرد، جولان اشغالی بخش جدایی ناپذیر از سوریه بوده و حقی است که مورد معامله قرار نگرفته یا از آن چشم پوشی نمی‌شود و با گذر زمان از یاد نمی‌رود.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، منذر منذر، معاون هیئت دائم سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که پیرامون وضعیت خاورمیانه برگزار شده بود، گفت: سوریه بار دیگر و با شدیدترین لحن اقدام غیرقانونی و غیر اخلاقی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درخصوص جولان اشغالی را محکوم می‌کند. این تصمیم نقض آشکار قوانین بین المللی، کنوانسیون سازمان ملل و قطعنامه‌های ذیربط و در رأس آن قطعنامه شماره ۴۹۷ شورای امنیت است که با اجماع تصویب شد و تصریحی بر این امر است که جولان سرزمین اشغالی بوده و هر گونه اقداماتی که اسرائیل؛ قدرت اشغالگر در این منطقه اتخاذ می‌کند لغو و باطل بوده و به هیچ وجه تأثیر قانونی ندارد.

وی گفت: این تصمیم آمریکا که به منزله تلاش برای به سرقت بردن مشروعیت بین المللی است، حقیقت و ابعاد طرح جنایتکارانه مبنی بر تلاش جهت ریشه دواندن رژیم اشغالگر، انتشار آشوب و ویرانی و تجزیه منطقه ما را آشکار می‌کند و بیانگر نقض آشکار تعهدات توسط دولت آمریکاست؛ به ویژه تعهداتی که به عنوان عضو دائم شورای امنیت برعهده دارد. واشنگتن با انتخاب این استراتژی، خود را به دشمن همه ملت‌های پایبند به قوانین بین‌المللی و مخالف با سیاست‌های سلطه طلبی، استعمار و سلب حقوق کشورها و ملت‌ها تبدیل کرده است.

منذر افزود: جامعه بین الملل این تصمیم آمریکا را رد و پایبندی خود را به قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت و قطعنامه‌های ذیربط سازمان ملل اعلام کرده است که بر حاکمیت سوریه بر جولان اشغالی تاکید دارند. همچنین مواضع بین المللی درباره اقدام آمریکا در مورد جولان اثبات کرده است که این تصمیم تنها منجر به منزوی شدن هرچه بیشتر این کشور حتی نزد نزدیکترین همپیمانان خود می‌شود.

این مقام دیپلمات ادامه داد: شانه خالی کردن شورای امنیت از مسئولیت‌های خود در صیانت از صلح و امنیت بین المللی به دلیل مواضع حمایتی دولت‌های آمریکا از مقامات اشغالگر اسرائیل و عقب نشینی سازمان ملل از مسئولیت خود در اجرای قطعنامه‌های مربوط به حل و فصل درگیری عربی- اسرائیلی، این رژیم را تشویق می‌کند به اقدامات متجاوزانه و نقض قوانین مشروع بین المللی از طریق مخالفت با عقب نشینی از جولان سوریه تا خط چهارم ژوئن ۱۹۶۷ آن هم براساس قطعنامه‌های بین المللی ادامه داده و هرازگاهی سوریه را مورد هدف قرار دهد که آخرین این حملات به سیزدهم آوریل باز می‌گردد.

منذر گفت: ارتکاب جنایت‌های جنگی و ضد انسانی در جولان توسط اسرائیل و آن هم از طریق کنترل بر اراضی و دارایی‌های آن، توسعه شهرک‌سازی‌ها، چپاول منابع و تلاش برای جعل کردن تاریخ جولان، سرقت آثار آن، کار گذاشتن مین در این منطقه و محروم کردن سوری‌های موجود در آنجا از حقوق خود از جمله حق داشتن کارت ملی و ارتباط با خانواده‌های خود در سرزمین مادری‌شان ادامه دارد.

وی گفت: مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی به اقدامات سرکوبگرانه، نژاد پرستانه، بازداشت اجباری، ترور سوری‌های ساکن جولان، محاکمه‌های صوری و صدور حکم حبس برای سوری‌ها ادامه می‌دهند، همان کاری که با صدقی سلیمان المقت کرده و او را بازداشت کردند. المقت همکاری اسرائیل با گروه تروریستی جبهه النصره و دیگر تشکیلات تروریستی را در منطقه تفکیک نیروها در جولان آشکار کرده بود، به همین دلیل مقامات این رژیم او را به ۱۴ سال زندان و ۲۷ سال حضور در بازداشتگاه اسرائیل محکوم کردند. سوریه بار دیگر از جامعه بین الملل می‌خواهد او و همه اسرای موجود در بازداشتگاه‌های اسرائیل و اقامت اجباری را آزاد کنند.

وی تاکید کرد: جولان اشغالی سوریه جزء لاینفک اراضی این کشور بوده و حق ابدی است که درباره آن معامله‌ یا چشم پوشی صورت نمی‌گیرد و با گذر زمان از بین نمی‌رود. باز پس‌گیری این منطقه از اشغالگری اسرائیل بر اساس قوانین بین المللی همچنان اولویت سیاست ملی سوریه است.

منذر گفت: موضع سوریه درباره حمایت از حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود، برپایی کشور مستقل در خاک ملی خود با پایتختی قدس و تضمین حق بازگشت آوراگان بر اساس قطعنامه بین المللی ۱۹۴ موضعی ثابت بوده و دمشق بار دیگر خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل می‌شود.

همچنین ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در این جلسه شورای امنیت تاکید کرد: تصمیم غیرقانونی ترامپ پیرامون جولان مغایر با قوانین بین المللی و کنوانسیون سازمان ملل است. الحاق جولان به اسرائیل وجهه قانونی ندارد و همین مسئله بر همه اراضی اشغالی از سال ۱۹۶۷ از جمله قدس صدق می‌کند.

وی ادامه داد: ما نه تنها به رسیمت شناختن حاکمیت اسرائیل بر اراضی اشغالی توسط آمریکا را رد می‌کنیم بلکه این وظیفه دیگر کشورها است که از هر تغییری پیروی نکرده و هرگونه وضعیت جدید در نتیجه نقض قوانین بین المللی را نپذیرند.

منصور تصریح کرد: با ادامه سیطره اسرائیل بر اراضی فلسطین، کوچاندن آنها با هدف اجرای طرح‌های توسعه طلبانه شهرک‌سازی و مورد هدف قرار دادن غیرنظامیان یا بازداشت آنها؛ وضعیت در فلسطین از بد به بدتر تبدیل می‌شود.

وی از جامعه بین الملل خواست رژیم صهیونیستی را به خاطر جنایت‌هایش که در حد جنایت‌های جنگی است، مجازات کند.

این مقام دیپلمات تاکید کرد: سرنوشت هر گونه راه حلی که در آن حقوق غیرقابل تصرف ملت فلسطین و برپایی کشور مستقل آنها در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس تضمین نشود، محکوم به شکست خواهد بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.