صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / دفاع از حقوق کارگران تشکل قوی می‌خواهد
دفاع از حقوق کارگران تشکل قوی می‌خواهد

دفاع از حقوق کارگران تشکل قوی می‌خواهد

آمار تأسیس و رشد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در شش سال گذشته حاکی از آن است که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ بیش از ۱۳ هزار و ۱۴۸ تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور تشکیل شده که رشد ۶۵ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد.

62431

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر ۵ تشکل عالی کشوری در کشور فعالیت دارند که کانون عالی شوراهای اسلامی کار، کانون عالی کارگران بازنشسته، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی و مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران را شامل می‌شوند. وجود تشکلات کارگری و کارفرمایی در واحدهای تولیدی مزایای بسیاری دارد و در شناسایی مشکلات و موانع تولید، پیگیری مطالبات کارگران و چالش‌های پیش روی کارفرمایان، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها اثرگذار است. بنگاه‌هایی که از وجود تشکلات کارگری و کارفرمایی بهره می‌برند در حقیقت سطح دانش نیروهای کار خود را نسبت به مسائل روز، روابط کار، قوانین و مقررات موجود و پیگیری مطالبات و دعاوی حقوقی افزایش داده و بلوغ می‌رسانند. فعالیت تشکل‌ها در واحدهای تولیدی علاوه بر آنکه بر انگیزه و کیفیت کار تولیدی و رونق کسب و کار تأثیر مستقیمی دارد، موجب آگاهی، مشارکت، پیشرفت و آسان سازی کارها در سطح واحدها می‌شود.

بسیاری از کارشناسان استقلال تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در کشور را مورد تاکید قرار داده و توانمندی و استقلال تشکلهای کارگری و کارفرمایی در ایران را حائز اهمیت می‌دانند. به گفته آنها هرچه این سازمان‌ها قوی و استاندارد شوند بهتر می‌توانند در حمایت از هم‌کیشان خود نقش آفرینی کنند. فعالان کارگری نیز معتقدند سازمان‌ها و تشکل‌های کارگری برای آنکه بتوانند از حقوق کارگران دفاع کنند باید استقلال خود را حفظ کنند چون هرچه فراگیری و استقلال تشکل‌ها بیشتر باشد به همان نسبت حمایت بیشتری از جامعه تحت پوشش خود خواهند داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزیر کار: حق عائله‌مندی به حقوق کارگران اضافه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید صولت مرتضوی روز یکشنبه (۲۷ اسفند) بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.